Várhegyi Éva: Ekotrip

Veszélyes vizeken

Egotrip

Amikor kitört a Covid-járvány, és a betegségek meg a lezárások emberek millióit és cégek tízezreit sújtották, fukarsággal vádoltam meg a magyar kormányt, amiért hathatós válságkezelő intézkedések helyett korábban eldöntött tételek átcímkézésével trükközött, és a terheket minél inkább másokra (önkormányzatokra, bankokra) igyekezett áthárítani.

Csak akkor lazított saját költségvetése gyeplőjén, amikor a válságra tekintettel az Európai Bizottság felfüggesztette az államok eladósodását fékező előírását, és a vállalatok támogatását illetően is elnézőbbé vált. Ám a magyar kormány még akkor is tartotta magát a „munkaalapú” gazdaság orbáni eszményéhez: a segítséget nem a rászoruló polgároknak, hanem a munkáltatóknak adta. Az állami beavatkozások homlokterébe továbbra is a gazdaság élénkítését állították; és a beruházási támogatások, kedvezményes hitelek és tőkejuttatások jelentős része az orbáni klientúra vagyonosodását, piaci terjeszkedését szolgálja.

Tavaly azután még egyértelműbbé vált, hogy a megnőtt költségvetési mozgásteret főleg a járványon túlmutató célokra használja ki a kormány. Költekezésében növekvő szerepet kapott a választók lekenyerezése, a szavazatvásárlás. Az esetleges bukásra is gondoltak: közpénzek százmilliárdjait mentették ki az Alaptörvénnyel is bebetonozott, lekötelezettjeik által irányított, „közérdekű” vagyonkezelő alapítványokba. A járványt már ürügyként sem használó, nyakló nélküli pénzszórás hatására a központi költségvetés tavaly is 5100 milliárd forintos hiányt halmozott fel; egy olyan évben, amikor már „dübörgött” a gazdaság: a GDP növekedése elérte a 7,1 százalékot, és ennek köszönhetően az adóbevételek is emelkedtek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.