Várhegyi Éva: Ekotrip

Veszélyes vizeken

Egotrip

Amikor kitört a Covid-járvány, és a betegségek meg a lezárások emberek millióit és cégek tízezreit sújtották, fukarsággal vádoltam meg a magyar kormányt, amiért hathatós válságkezelő intézkedések helyett korábban eldöntött tételek átcímkézésével trükközött, és a terheket minél inkább másokra (önkormányzatokra, bankokra) igyekezett áthárítani.

Csak akkor lazított saját költségvetése gyeplőjén, amikor a válságra tekintettel az Európai Bizottság felfüggesztette az államok eladósodását fékező előírását, és a vállalatok támogatását illetően is elnézőbbé vált. Ám a magyar kormány még akkor is tartotta magát a „munkaalapú” gazdaság orbáni eszményéhez: a segítséget nem a rászoruló polgároknak, hanem a munkáltatóknak adta. Az állami beavatkozások homlokterébe továbbra is a gazdaság élénkítését állították; és a beruházási támogatások, kedvezményes hitelek és tőkejuttatások jelentős része az orbáni klientúra vagyonosodását, piaci terjeszkedését szolgálja.

Tavaly azután még egyértelműbbé vált, hogy a megnőtt költségvetési mozgásteret főleg a járványon túlmutató célokra használja ki a kormány. Költekezésében növekvő szerepet kapott a választók lekenyerezése, a szavazatvásárlás. Az esetleges bukásra is gondoltak: közpénzek százmilliárdjait mentették ki az Alaptörvénnyel is bebetonozott, lekötelezettjeik által irányított, „közérdekű” vagyonkezelő alapítványokba. A járványt már ürügyként sem használó, nyakló nélküli pénzszórás hatására a központi költségvetés tavaly is 5100 milliárd forintos hiányt halmozott fel; egy olyan évben, amikor már „dübörgött” a gazdaság: a GDP növekedése elérte a 7,1 százalékot, és ennek köszönhetően az adóbevételek is emelkedtek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."