Twitter és tulipán

  • Donáth Mirjam
  • 2013. május 3.

Éjfélkor New Yorkban

Április 19-én, pénteken szabadságon voltunk, az Országgyűlési Hivatal munkatársai és én. Őket kötelezték. Érdekes koncepció ez a kötelező szabadság. Sor kerülhet rá például csőtöréskor, ha elönti a víz az ember munkahelyét, mert a bangladesi ruhagyár példáját még felhozni is nehéz, amelyik a múlt héten fogta magát, és nyolcemeletestől összedőlt, 430, többségében fiatal varrónő halálát okozva. A túlélők most az utcán töltik a kényszer adta szabadidőt – hatóságok elleni harccal. Azután itt van a Kossuth tér kipucolása, mely példánál nem világos, miért ne lehetett volna a téren zavartalanul gyilkolni a növényzetet az épületben dolgozóktól. Nem tűnik gazdaságos megoldásnak felfüggeszteni a parlamenti alkalmazottak munkáját kertrombolás címszó alatt. Civil ember ritkán tud megakadályozni favágást, még Hobónak sem sikerült márciusban Piliscsabán, pedig Hobóval nem tűnik jó bulinak a bajuszakasztás, a szóban forgó hárs pedig makkegészséges, 150 éves matuzsálem fa volt.

Ugyanezt a pénteket a CNN előtt töltöm. Amerikában másféle gyilkos ösztönök kaptak jogerős rendeletet: emberre vadásztak. Dzsohár Carnajev feltételezett terrorista talán feleannyit ha élt ez idáig, mint a Kossuth téri hársak. A terrorista a Föld legkártékonyabb élőlénye, azt mondják. Nem tudom, végül ki fogják-e végezni – a védői csapatban már ott van Amerika egyik legnevesebb, „halálszékből” mentő ügyvédje –, csak azt, hogy mindez kevésbé izgat, mint a Kossuth téri vérengzés (talán mert ott 200 élet pusztult el?), és nem köt egyéb a bostoni történethez, mint szakmai kíváncsiság: az óriás-newsbreak a zsurnaliszták világbajnoksága. Ilyenkor összemérik, ki tudja pontosabban, gyorsabban hírül adni – ugyanazt. Akik meg nincsenek versenyben, azok a versenyről tudósítanak. A Twitter-században az az igazi megmérettetés, hogy sikerrel tudják-e kiszűrni a hangzavarból a hasznos hírt. Magyarországon @dajcstomin kívül kevesen használják rendeltetésszerűen a műfajt, mely épp olyan, mint a Kossuth téri építkezési fóliák mögött gyülekező és kukucskáló tömeg virtuális változata: egyszerre mondja mindenki – utolsó felmérések szerint vagy 200 milliónyian –, hogy a saját szemével látta, hány hárs dőlt ki és miért.

A minifelmérés, melyet öt hazai hírszolgáltató médium fiatal munkatársaival készítettem Twitter-használatukról, azt mutatja, hogy a magyar média jelentősen ritkábban, de amikor igen, jelentősen merészebben vesz át információt a Twitterről. Igaz, túlnyomó részben külföldi kollégáik által előszűrt információt. A műfajt feltaláló amerikaiakat leginkább az aggasztja mostanában, hogy az elmúlt hetekben bebizonyosodott, klasszisokkal könnyebb meghekkelni a Twittert, mint például a Google vagy a Microsoft oldalait. Egymás után ért kalóztámadás a legnagyobbak közül hármat: az amerikai közszolgálati rádiót (NPR), a CBS kábeltelevízió egyik legnépszerűbb műsorát (60 Minutes), és az AP hírügynökséget. Egy vezető online hírportál újságírója szerint, akit éjnek évadján szoktam elérni tapasztalt, ámbátor cinikus gondolataiért, nagy esemény kirobbanásakor valójában szórakoztatás folyik: a nézőé, aki a másodpercenként változó pletykákra is éhes, és a hírvivőé, aki a konkurenciával folytatott versenyből eredő adrenalinon doppingol. Ebben a játékban, szerinte, nem érdekes, ha a CNN és az AP – a nemzetközi hírforrások két leghitelesebbje – egy teljes órán át hamisan hirdeti, hogy a gyanúsítottat letartóztatták, mert az emberek tudják, hogy káosz van, és hogy előbb-utóbb kiderül az igazság. De az újságírókat épp azért tartjuk, hogy a nagy hangzavarban a valóságot harsogják bele a mikrofonba. Az egyetlen elv, amit a versenyszám világbajnokaitól nap mint nap látok, akik semmit sem hisznek el a Twitternek, míg saját forrásból ugyanarra vagy éppenséggel ellentétes igazságra nem jutnak: amíg saját riport alapján nincs eredmény – addig nincs eredmény.

A Kossuth téri fákról egyetlen tweetet találtam. De a biztos forrásokhoz visszatérve: jelentem, április 19-én, pénteken, meghalt a tulipánfa, amelyik a 6-os kapu mellett állt. Az, amelyik legalább harminchét tavasz óta tulipán alakú fehér virággal köszöntötte a munkába érkező parlamenti dolgozókat. Se beteg nem volt, se a járókelők biztonságát nem veszélyeztette, úgyhogy ha az Országgyűlés sajtófőnöke nem vetette volna be a gyilkolás végső érveként a „megújuló tér szerkezetébe nem illeszthető” jelzőt, azt írnám, hogy Szilágyi Zoltán nem mondott igazat. A tulipánfa, melyet az a háttértanulmány, melyet az Országgyűlési Hivatal a Kossuth téri átalakítások megvalósításának első lépéseként rendelt, „átlagos értékű” fának minősített, nem illet az új térre. Átlagos értékű. Valaki kínosan ügyelt arra, nehogy számszerűsítsen. Szerencsére feltalálták már a faérték-kalkulátort, mely az életkor és a lombkorona nagyságának függvényében kiszámolja, mekkora (becsült eszmei) értéket teremt évente a fa, miközben esővízet vezet el, szén-dioxidot, port és zajt szűr, valamint oxigént termel: egy átlagos, 30 év körüli, nagy levelű hársfa értéke, amilyenhez hasonlóból a térátalakítás projektvezetője szerint 17-et kivágtak: egymillió-kétszázezer forint.

Kertépítész nagybátyámat kérdezem az esetről. Elém idézi a képet a kutyáról, aki játékból gyíkot kerget a kertben. A természet rendje, hogy a gyík a játékba belehal. De hát – vetem fel –, mégsem kutyák vagyunk. És akkor, ahogy 7000 km távolságból elér hozzám a válasza, szinte látom Matyi inas, rozsdaszínre barnult kezét legyinteni: „Ösztönök irányítják az embert is. Ha olyanja van, akkor öl.”

A szerző a Reuters hírügynökség munkatársa. A cikkben kifejtett álláspont a sajátja.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.