Honnan jönnek a szkinhedek? - Bakancsok és tar fejek

Élet + Mód

A közelmúlt magyar politikai botrányai, a szubkultúra renegátjainak kalandjai hívták fel a figyelmet a továbbra is aktív hazai és nemzetközi szkinhedmozgalomra, melynek története bonyolultabb, mint gondolnánk. Első rész.

A szkinhedmozgalom legalább négy és fél évtizede létezik - még akkor is, ha közben néhány évet búvópatakként vészelt át. E minden elemében brit jelenség, az ottani, zömmel munkásosztálybeli, de legfeljebb alsó középosztálybeli fiatalok egyik, sajátos csoportjegyek alapján elkülönülő szubkultúrája időközben világszerte elterjedt, és története nem választható el a rockzenei irányzatok, a csoportsajátos viselkedés és a ruhaviselet terén mutatkozó divatok váltakozásától. Amint e szubkultúra felbukkant egy országban, rendre hazai ízekkel gyarapodott.

Késő modern

A szkinhed (eredetileg és néhány éve még magyarul is skinhead, szó szerint bőrfejű) jelenségről először 1968 táján kezdtek beszélni. E London környéki csoport nem előzmények nélkül bukkant fel. Kialakulásában fontos szerepet játszott a nyugat-indiai, mindenekelőtt jamaicai bevándorlók kissé piperkőc és rátarti rude boy szubkultúrája, bár közvetlen elődeik a klasszikus mod irányzat (ami a modernistből származik, és kifejezi a trendek és divatok iránti érzékenységüket) hanyatlása és szétszakadása nyomán kialakult úgynevezett hard modok voltak. Ők is a modok sajátos, egyebek mellett a márkás cuccok iránti rajongásban megnyilvánuló divatját követték, ám képviselőik gyakorta munkásosztálybeli miliőből származtak. Talán ez lehetett az oka, hogy a moddivathoz maguk is hozzátettek néhány - praktikus szempontok alapján választott - viseleti elemet, a bakancsot, a nadrágtartót, no meg a rövidebb (de ekkor még korántsem kopasz) hajviseletet, ami mind a fizikai munka, mind a verekedés közben praktikusnak bizonyult. A szkinhedek - akárcsak más, utcai gengkultúrák képviselői - nem vetették meg a fizikai erőszakot, ha riválisaikkal vagy bármely más, ellenségesnek tartott társadalmi, szubkulturális csoport képviselőivel kerültek szembe.

London, 1969

London, 1969

 

Ebben egyáltalán nem különböztek derék elődeiktől, kortársaiktól és utódaiktól - elég csak az 1964 májusában, azaz éppen ötven éve a dél-angliai tengerparton, Brighton környékén kulmináló modok versus rockerek (akik a motorok és a rock & roll bűvöletében élő szubkultúra képviselői voltak) "háborúra" gondolni. (E médiahisztériához vezető konfliktus elemzése vezette utóbb Stanley Cohen szociológust a morális pánik fogalmának bevezetéséhez.) Annyi biztos, hogy a 60-as évek végének szkinhedjei a maguk számára fontos jószágokat, ami lehetett divatjegy, zene vagy éppen közösségi viselkedési forma, javarészt a középosztálybelinek tartott, ezért elutasított hippiszubkultúra ellenében jelölték ki. E csoportot is ezek a külsődleges jegyek és a közös érdeklődés tartotta össze, s nem holmi politikai vonzalom vagy faji diszkrimináció. Sokat emlegetett tény, de a korai szkinhedek között sokan maguk is nyugat-indiai, fekete vagy színes bőrű emigránsok voltak. Az ekkor még "többszínű" szkinhed gengek azon akciói, amelyek az indiai szubkontinensről származó bevándorlók ellen irányultak, a hírhedt és kétségtelenül alávaló pakiverések (a paki a pakisztániak, indiaiak gúnyneve - a szerk.) nem fajgyűlöletből fakadtak, hanem inkább abból a megvetésből, amely a középosztályosodás útjára lépett egykori társadalmon kívülieknek szólt. A szkinhedek zenei érdeklődése eleinte a tengerentúli eredetű, nem fehér muzsikák felé irányult: a klasszikus soul és a jamaicai ska, illetve blue beat volt az, amire klubjaikban ropták a bakancsos lábak (bár ez túlzás: hétvégén öltöny és rendes félcipő dukált). Zenetörténeti tény: a korai reggae-előadók (Desmond Dekker és társai) törzsközönsége jelentős részben fehér és karibi eredetű szkinhedekből állt, éppen ezért számos, nekik dedikált, skinhead reggae-nek is nevezett szám készült.

Az első szkinhed-generáció szinte nyom nélkül olvadt bele más, a 70-es évek elején népszerű csoportokba. A hajuk is megnőtt: ekkor egy részüknek már suedehead a neve, jelezve, hogy ehhez a frizurához akár fésűvel is hozzá lehet nyúlni, s zenei érdeklődésük is módosult például a glam rock irányába - követve a pályáját divatszkinhedként kezdő, majd hamarosan stílust váltó és így befutó Slade-et. A szkinhedhagyományokat ekkor az úgynevezett bootboyok vitték tovább: ők (a korábbinál némileg hosszabb hajjal) több divatelemet és persze az erőszakos gengviselkedést is átörökítettek - utóbbit a futballhuliganizmus keretei között.

A mozgalom újraéledéséhez aztán a punk gyors felívelése és hanyatlása, no meg az ezt követő mod-revival szolgált munícióval. Az újból felbukkanó bőrfejű csoportok hamarosan ismét saját zenekaraik köré rendeződtek. Ezeket a punkból merítő, agresszív és dinamikus muzsikákat gyűjtötte össze Gary Bushell, a politikai vonzalmait tekintve trockista zenész-újságíró az első, hírhedtté vált zenei válogatásra, a Strength Thru Oi!-ra. A cím többek szerint utalás a náci Kraft durch Freude mozgalomra - ezt Bushell határozottan tagadta -, címlapján pedig, állítólag szintén véletlenül, az a Nicky Crane szerepelt, akit a British Movement szélsőjobboldali csoport tagjaként ítéltek négy évre, faji indíttatású erőszak vádjával.

Crane szabadulását követően a szélsőjobboldali, nemzetiszocialista szkinhedek körében máig idolnak és mártírnak számító Ian Stuart Donaldson Skrew-driver-énekes társaságában alapította meg a Blood and Honour (Vér és Becsület) nevű, utóbb nemzetközivé váló mozgalmat. Crane később nyilvánosan is elismerte, hogy meleg, megtagadta náci múltját, s végül AIDS-fertőzés következtében fellépő betegségben halt meg 1993-ban.

Azonban nem csak az oi! zenék és a streetpunk volt népszerű a hajukat minden korábbinál rövidebbre (vagy kopaszra) vágató, szűk, feltűrt farmereket és a még magasabb szárú (tipikusan Dr. Martens) bakancsokat viselő szkinhedek körében. A 2 Tone kiadóról elnevezett, a punktól is megihletett ska-zenék (Madness, Beat, Selecter, Specials, Bad Manners) is vonzották őket: többségüket még ekkor sem zavarta, hogy ez a zene karibi gyökerekkel bír, nem beszélve a zenészek egy részéről. A 70-es, 80-as évek fordulóján jelentős részben szkinhedek részvételével megtartott hatalmas táncpartik tanúi arról számoltak be, hogy a biztonsági őrök először mindenkitől elvették a bakancsba való fűzőt - így ugyanis csak egyszer lehetett vele rúgni, azután elrepült. A hagyományosan maszkulin szkinhedcsoportokon belül rendre jelen voltak a lányok is, akik nem nyírták teljesen kopaszra a fejüket, jellemzőbb volt a homlokra boruló frufru, és a két oldalsó tincs.

Hamarosan jön a 2. rész: Kopaszok itthon

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.