"12 év zsonglőrködés, 20 év programozás" - Adrien Mondot cirkuszművész

  • Sisso
  • 2011. január 27.

Film

Cinématique című új darabjával a Képek Ideje - Temps d'Images Fesztivál keretében lesz látható február 4-től 6-ig a Trafóban. A különleges tereket színpadra varázsoló, virtuális és valódi labdákkal zsonglőrködő művész és informatikus 2004-ben tűnt fel a cirkuszi tehetségeket bemutató Jeunes Talents Cirque programban. Azóta járja a világot előadásaival és installációival, amelyekben egybefonódik a színpadi előadó-művészet és az informatika, illetve a digitális művészet. A Fausses notes et chutes de balles (Hamis hangok és labdapotyogás), a Convergence 1.0 (Konvergencia 1.0) és a reTime után a Cinématique a negyedik önálló munkája a saját társulatával. Párizsban hívtuk fel még az ideérkezése előtt.

Cinématique című új darabjával a Képek Ideje - Temps d'Images Fesztivál keretében lesz látható február 4-től 6-ig a Trafóban. A különleges tereket színpadra varázsoló, virtuális és valódi labdákkal zsonglőrködő művész és informatikus 2004-ben tűnt fel a cirkuszi tehetségeket bemutató Jeunes Talents Cirque programban. Azóta járja a világot előadásaival és installációival, amelyekben egybefonódik a színpadi előadó-művészet és az informatika, illetve a digitális művészet. A Fausses notes et chutes de balles (Hamis hangok és labdapotyogás), a Convergence 1.0 (Konvergencia 1.0) és a reTime után a Cinématique a negyedik önálló munkája a saját társulatával. Párizsban hívtuk fel még az ideérkezése előtt.

*

Magyar Narancs: Kapcsolódik valamiképpen a művészeted a hagyományos cirkuszművészethez?

Adrien Mondot: Nem. Sem a családban nem volt cirkuszművész, se artistaképzőbe nem jártam. A Franciaországban már több mint tíz éve jelen lévő és virágzó új cirkuszművészethez kapcsolódnak a munkáim. Szerteágazó és színes új műfaj ez, amelybe az én sajátos munkáim is beleférnek. A mozgás esztétikája és a digitális művészet összekapcsolása érdekel.

MN: A tiszta esztétika és a technika összeadódásából milyen műfaj jön létre?

AM: Nem mondanám tiszta esztétikának... Nemcsak a mozdulatok nehézsége, hanem a közönségben kiváltott érzelem is fontos. A digitális technika egy eszköz számomra, amit már régóta használok: nagyszerű dolog az új látványvilágok felfedezéséhez.

MN: Mióta zsonglőrködsz?

AM: Fejlesztőmérnök voltam, és az egyetem alatt tanulás közben gyakoroltam a zsonglőrködést. Aztán előadóművész lettem. Ma csak ezzel foglalkozom, de még most is írok szoftvereket az előadásokhoz.

MN: Miből indulnak ki az előadásaid?

AM: Tulajdonképpen eMotionnek hívjuk ezt a műfajt, aminek az alapja az, ahogyan a dolgok a való életben mozognak. Ez lehetővé teszi, hogy a virtuális tárgyak mozgását a színpadon a mi mozgásunkhoz igazítsuk. Így született meg a Cinématique is.

MN: Hogy fest a munkafolyamat egy előadásod összeállításánál?

AM: A látványvilágot információs videóval ötvözzük, hogy egy új, felfedezésre váró világot teremtsek. A hagyományos mozgásokat, illetve mozdulatokat vegyítjük ezekkel az új technikákkal. Így jön létre a "tradicionális" újzsonglőrködés.

MN: Honnan merítesz ötleteket?

AM: Leginkább a képzőművészetből, de a zene is érdekel. Az előadások zenéjét Christophe Sartori és Laurent Buisson, két francia zenész írta. Kivéve az első darabét, amit egy kanadai csoport, a Godspeed You! Black Emperor szerzett: az afféle monumentális, progreszszív posztrock. Nagyon tetszik a zene energiája és a mozgás rockosabb stílusa.

MN: Mennyi gyakorlat, illetve gyakorlás van a munkáid mögött?

AM: 12 év zsonglőrködés és 20 év programozás. A zsonglőrködés tényleg csak hobbim volt - egyedül, magamban gyakoroltam.

MN: Hogyan kapcsolódik egymáshoz ez a kettő?

AM: A zsonglőrködés nagyon nehéz, sőt sok dolog lehetetlennek tűnik benne. Mivel az emberek mindig vágynak a lehetetlenre, olyan programokat kezdtem írni, amik megteremtik a lehetetlen megvalósításának illúzióját.

MN: Azt is látod magad előtt képszerűen, ahogy a számítógépes rendszer működik, vagy ahogy egy általad írt program mozog?

AM: Hát, ez érdekes kérdés. A program olyan, mint egy érzékelő központ, ami a színpadról jövő különböző információkat használja fel. A programozó által meghatározott szabályok, a gravitáció, a súrlódás szerint lép interakcióba ezekkel az információkkal és virtuális tárgyakkal. Nagyon fizikai és matematikai alapú az egész.

MN: Az új darabban hogyan ölt testet mindez?

AM: Az utazás virtuális tájakon keresztül vezet benne - a sima felületre vetített vonalakból, pontokból, betűkből komponált költői terek körülölelik a testeket, rásimulnak a gesztusokra. A többit elvégzi a képzelet: a testeken átsejlő fények és a mozdulatok a szabadságról, a vágyakról, a bennünk rejlő végtelenről mesélnek. A Cinématique táncon és koreográfián alapul. A mozgás az alapja, a valódi, valamint a virtuális tárgyak és testek mozgása. Egy absztrakt utazást akartam létrehozni ezzel az előadással, ami mindenkit ráébreszt a képzelet erejére. A vetített motívumokkal és gesztusokkal az álomvilágot idézzük meg. A bennünk rejlő vágyakról szól a darab, és szerintem olyan, mint valami keverék Mijazaki, Kubrick és Lynch filmjeiből. A 2001 - Ûrodüsszeia absztrakt jeleneteire kell gondolni például, amik túl vannak a fizikán.

MN: Elég sokat utaztok szerte a világban. Látsz különbséget a befogadók reakcióiban?

MA: Persze. Nagy különbség van abban, ahogyan a különböző kultúrákban elmondanak egy történetet, és hogy mennyire tekintik fontosnak az álmokat.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.