"12 év zsonglőrködés, 20 év programozás" - Adrien Mondot cirkuszművész

  • Sisso
  • 2011. január 27.

Film

Cinématique című új darabjával a Képek Ideje - Temps d'Images Fesztivál keretében lesz látható február 4-től 6-ig a Trafóban. A különleges tereket színpadra varázsoló, virtuális és valódi labdákkal zsonglőrködő művész és informatikus 2004-ben tűnt fel a cirkuszi tehetségeket bemutató Jeunes Talents Cirque programban. Azóta járja a világot előadásaival és installációival, amelyekben egybefonódik a színpadi előadó-művészet és az informatika, illetve a digitális művészet. A Fausses notes et chutes de balles (Hamis hangok és labdapotyogás), a Convergence 1.0 (Konvergencia 1.0) és a reTime után a Cinématique a negyedik önálló munkája a saját társulatával. Párizsban hívtuk fel még az ideérkezése előtt.

Cinématique című új darabjával a Képek Ideje - Temps d'Images Fesztivál keretében lesz látható február 4-től 6-ig a Trafóban. A különleges tereket színpadra varázsoló, virtuális és valódi labdákkal zsonglőrködő művész és informatikus 2004-ben tűnt fel a cirkuszi tehetségeket bemutató Jeunes Talents Cirque programban. Azóta járja a világot előadásaival és installációival, amelyekben egybefonódik a színpadi előadó-művészet és az informatika, illetve a digitális művészet. A Fausses notes et chutes de balles (Hamis hangok és labdapotyogás), a Convergence 1.0 (Konvergencia 1.0) és a reTime után a Cinématique a negyedik önálló munkája a saját társulatával. Párizsban hívtuk fel még az ideérkezése előtt.

*

Magyar Narancs: Kapcsolódik valamiképpen a művészeted a hagyományos cirkuszművészethez?

Adrien Mondot: Nem. Sem a családban nem volt cirkuszművész, se artistaképzőbe nem jártam. A Franciaországban már több mint tíz éve jelen lévő és virágzó új cirkuszművészethez kapcsolódnak a munkáim. Szerteágazó és színes új műfaj ez, amelybe az én sajátos munkáim is beleférnek. A mozgás esztétikája és a digitális művészet összekapcsolása érdekel.

MN: A tiszta esztétika és a technika összeadódásából milyen műfaj jön létre?

AM: Nem mondanám tiszta esztétikának... Nemcsak a mozdulatok nehézsége, hanem a közönségben kiváltott érzelem is fontos. A digitális technika egy eszköz számomra, amit már régóta használok: nagyszerű dolog az új látványvilágok felfedezéséhez.

MN: Mióta zsonglőrködsz?

AM: Fejlesztőmérnök voltam, és az egyetem alatt tanulás közben gyakoroltam a zsonglőrködést. Aztán előadóművész lettem. Ma csak ezzel foglalkozom, de még most is írok szoftvereket az előadásokhoz.

MN: Miből indulnak ki az előadásaid?

AM: Tulajdonképpen eMotionnek hívjuk ezt a műfajt, aminek az alapja az, ahogyan a dolgok a való életben mozognak. Ez lehetővé teszi, hogy a virtuális tárgyak mozgását a színpadon a mi mozgásunkhoz igazítsuk. Így született meg a Cinématique is.

MN: Hogy fest a munkafolyamat egy előadásod összeállításánál?

AM: A látványvilágot információs videóval ötvözzük, hogy egy új, felfedezésre váró világot teremtsek. A hagyományos mozgásokat, illetve mozdulatokat vegyítjük ezekkel az új technikákkal. Így jön létre a "tradicionális" újzsonglőrködés.

MN: Honnan merítesz ötleteket?

AM: Leginkább a képzőművészetből, de a zene is érdekel. Az előadások zenéjét Christophe Sartori és Laurent Buisson, két francia zenész írta. Kivéve az első darabét, amit egy kanadai csoport, a Godspeed You! Black Emperor szerzett: az afféle monumentális, progreszszív posztrock. Nagyon tetszik a zene energiája és a mozgás rockosabb stílusa.

MN: Mennyi gyakorlat, illetve gyakorlás van a munkáid mögött?

AM: 12 év zsonglőrködés és 20 év programozás. A zsonglőrködés tényleg csak hobbim volt - egyedül, magamban gyakoroltam.

MN: Hogyan kapcsolódik egymáshoz ez a kettő?

AM: A zsonglőrködés nagyon nehéz, sőt sok dolog lehetetlennek tűnik benne. Mivel az emberek mindig vágynak a lehetetlenre, olyan programokat kezdtem írni, amik megteremtik a lehetetlen megvalósításának illúzióját.

MN: Azt is látod magad előtt képszerűen, ahogy a számítógépes rendszer működik, vagy ahogy egy általad írt program mozog?

AM: Hát, ez érdekes kérdés. A program olyan, mint egy érzékelő központ, ami a színpadról jövő különböző információkat használja fel. A programozó által meghatározott szabályok, a gravitáció, a súrlódás szerint lép interakcióba ezekkel az információkkal és virtuális tárgyakkal. Nagyon fizikai és matematikai alapú az egész.

MN: Az új darabban hogyan ölt testet mindez?

AM: Az utazás virtuális tájakon keresztül vezet benne - a sima felületre vetített vonalakból, pontokból, betűkből komponált költői terek körülölelik a testeket, rásimulnak a gesztusokra. A többit elvégzi a képzelet: a testeken átsejlő fények és a mozdulatok a szabadságról, a vágyakról, a bennünk rejlő végtelenről mesélnek. A Cinématique táncon és koreográfián alapul. A mozgás az alapja, a valódi, valamint a virtuális tárgyak és testek mozgása. Egy absztrakt utazást akartam létrehozni ezzel az előadással, ami mindenkit ráébreszt a képzelet erejére. A vetített motívumokkal és gesztusokkal az álomvilágot idézzük meg. A bennünk rejlő vágyakról szól a darab, és szerintem olyan, mint valami keverék Mijazaki, Kubrick és Lynch filmjeiből. A 2001 - Ûrodüsszeia absztrakt jeleneteire kell gondolni például, amik túl vannak a fizikán.

MN: Elég sokat utaztok szerte a világban. Látsz különbséget a befogadók reakcióiban?

MA: Persze. Nagy különbség van abban, ahogyan a különböző kultúrákban elmondanak egy történetet, és hogy mennyire tekintik fontosnak az álmokat.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?