Verzió 2012

A nyitófilm: Csigabolygó

  • - kyt -
  • 2012. november 5.

Film

Egy férfi és egy nő sárkányt eregetne nagy téblábolás, ügyetlenkedés közepette, aztán végül csak felkapja a szél, és lebeg, lebeg győzedelmesen a törékeny szerkezet. Ily módon a film üzenete öt perc alatt meg is érkezett hozzánk, lehet menni haza.

Persze mégsem lehet hazamenni, mert ezúttal az üzenetnél összehasonlíthatatlanul fontosabbak a továbbítói, egy fogyatékos pár: gerincfejlődési rendellenességgel született törpe növésű nő és siketvak férfi. Talán még inkább a kapcsolatuk, a minden nehézséget legyűrő derű meg a csendes természetesség, ami távol tart a párt összetartó szeretettől minden mézes mázat, tettetést, bántást és bántódást. A férfi a kiszolgáltatottabb, hiszen nem képes közvetlen kapcsolatba kerülni a rajta kívüli világgal. Az egyetlen híd a tapintásos jelnyelv, amelynek segítségével a nő - mint egy klaviatúrára - elképesztő rutinnal rádobolja vagy inkább rásimogatja a férfi ujjaira a közlendőit, kérdéseit, közben meg hihetetlen odaadással igyekszik leolvasni az arcáról legfinomabb érzéseit, gondolatait. Kész szerencse, hogy a finom, érzékeny arcú férfi legalább beszélni tud.


De nem csupán a hétköznapi szükségletek csigalassú világában áll a nő a kiszolgáltatottságát egyébként önként vállalt feladatokkal (pl. a héber nyelv elsajátítása - talán azért, mert a siketvakoknak csak Izraelben van egyesületük?) kompenzáló férfi mellett. Megmutatja neki, mi a vízcsepp, mi a fenyőtoboz, megdicséri, amikor a jelutasításai alapján nagy üggyel-bajjal, de sikerül kicserélnie a nő számára túl magasan elhelyezett fénycsövet. Mondhatni, másfél óra katarzis.

A férfi sorstársai persze irigylik kivételes szerencséjét, ezt a gyengéd, odaadó kapcsolatot, amelynek a legnagyobb megpróbáltatása, hogy a férfinak önállóságot is kell tanulnia, hisz a gerincbeteg nőnek baja eshet. És most, a lehetséges elszakadás fájdalmával szemben az utóbbi a kiszolgáltatottabb.

A Verzió fesztivál filmjeinek vetítési időpontjait itt gyűjtöttük egybe.

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.