Verzió 2012

A nyitófilm: Csigabolygó

  • - kyt -
  • 2012. november 5.

Film

Egy férfi és egy nő sárkányt eregetne nagy téblábolás, ügyetlenkedés közepette, aztán végül csak felkapja a szél, és lebeg, lebeg győzedelmesen a törékeny szerkezet. Ily módon a film üzenete öt perc alatt meg is érkezett hozzánk, lehet menni haza.

Persze mégsem lehet hazamenni, mert ezúttal az üzenetnél összehasonlíthatatlanul fontosabbak a továbbítói, egy fogyatékos pár: gerincfejlődési rendellenességgel született törpe növésű nő és siketvak férfi. Talán még inkább a kapcsolatuk, a minden nehézséget legyűrő derű meg a csendes természetesség, ami távol tart a párt összetartó szeretettől minden mézes mázat, tettetést, bántást és bántódást. A férfi a kiszolgáltatottabb, hiszen nem képes közvetlen kapcsolatba kerülni a rajta kívüli világgal. Az egyetlen híd a tapintásos jelnyelv, amelynek segítségével a nő - mint egy klaviatúrára - elképesztő rutinnal rádobolja vagy inkább rásimogatja a férfi ujjaira a közlendőit, kérdéseit, közben meg hihetetlen odaadással igyekszik leolvasni az arcáról legfinomabb érzéseit, gondolatait. Kész szerencse, hogy a finom, érzékeny arcú férfi legalább beszélni tud.


De nem csupán a hétköznapi szükségletek csigalassú világában áll a nő a kiszolgáltatottságát egyébként önként vállalt feladatokkal (pl. a héber nyelv elsajátítása - talán azért, mert a siketvakoknak csak Izraelben van egyesületük?) kompenzáló férfi mellett. Megmutatja neki, mi a vízcsepp, mi a fenyőtoboz, megdicséri, amikor a jelutasításai alapján nagy üggyel-bajjal, de sikerül kicserélnie a nő számára túl magasan elhelyezett fénycsövet. Mondhatni, másfél óra katarzis.

A férfi sorstársai persze irigylik kivételes szerencséjét, ezt a gyengéd, odaadó kapcsolatot, amelynek a legnagyobb megpróbáltatása, hogy a férfinak önállóságot is kell tanulnia, hisz a gerincbeteg nőnek baja eshet. És most, a lehetséges elszakadás fájdalmával szemben az utóbbi a kiszolgáltatottabb.

A Verzió fesztivál filmjeinek vetítési időpontjait itt gyűjtöttük egybe.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.