Verzió 2012

A nyitófilm: Csigabolygó

  • - kyt -
  • 2012. november 5.

Film

Egy férfi és egy nő sárkányt eregetne nagy téblábolás, ügyetlenkedés közepette, aztán végül csak felkapja a szél, és lebeg, lebeg győzedelmesen a törékeny szerkezet. Ily módon a film üzenete öt perc alatt meg is érkezett hozzánk, lehet menni haza.

Persze mégsem lehet hazamenni, mert ezúttal az üzenetnél összehasonlíthatatlanul fontosabbak a továbbítói, egy fogyatékos pár: gerincfejlődési rendellenességgel született törpe növésű nő és siketvak férfi. Talán még inkább a kapcsolatuk, a minden nehézséget legyűrő derű meg a csendes természetesség, ami távol tart a párt összetartó szeretettől minden mézes mázat, tettetést, bántást és bántódást. A férfi a kiszolgáltatottabb, hiszen nem képes közvetlen kapcsolatba kerülni a rajta kívüli világgal. Az egyetlen híd a tapintásos jelnyelv, amelynek segítségével a nő - mint egy klaviatúrára - elképesztő rutinnal rádobolja vagy inkább rásimogatja a férfi ujjaira a közlendőit, kérdéseit, közben meg hihetetlen odaadással igyekszik leolvasni az arcáról legfinomabb érzéseit, gondolatait. Kész szerencse, hogy a finom, érzékeny arcú férfi legalább beszélni tud.


De nem csupán a hétköznapi szükségletek csigalassú világában áll a nő a kiszolgáltatottságát egyébként önként vállalt feladatokkal (pl. a héber nyelv elsajátítása - talán azért, mert a siketvakoknak csak Izraelben van egyesületük?) kompenzáló férfi mellett. Megmutatja neki, mi a vízcsepp, mi a fenyőtoboz, megdicséri, amikor a jelutasításai alapján nagy üggyel-bajjal, de sikerül kicserélnie a nő számára túl magasan elhelyezett fénycsövet. Mondhatni, másfél óra katarzis.

A férfi sorstársai persze irigylik kivételes szerencséjét, ezt a gyengéd, odaadó kapcsolatot, amelynek a legnagyobb megpróbáltatása, hogy a férfinak önállóságot is kell tanulnia, hisz a gerincbeteg nőnek baja eshet. És most, a lehetséges elszakadás fájdalmával szemben az utóbbi a kiszolgáltatottabb.

A Verzió fesztivál filmjeinek vetítési időpontjait itt gyűjtöttük egybe.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.