Film

A legkúlabb nap

  • Szabó Ádám
  • 2016. július 9.

Film

Tengerpart, fehér homok, koktélok és szalmakalap – mind kipipálva; hőseink nagyjából bevégezték, ott tartanak, ahova a legtöbb filmben csak szeretnének eljutni. Ők viszont egy hospice házból szöktek ide, kölcsönautókat és hitelben vásárolt ékszekeret elzálogosítva. Legjobb tudomásuk szerint ugyanis daganatuk és tüdőelégtelenségük miatt úgyis csak néhány nap, esetleg hét van nekik hátra – azt meg mégsem tölthetik paradicsomi körülmények között. Inkább nekivágnak Afrikának, hogy különböző veszélyes helyzetek után egymás képébe ordíthassák, hogy így is lehet élni. Meg azért is, hogy elvarrják vagy inkább összekuszálják azt a maradék néhány szálat, ami még ehhez a világhoz köti őket.

A nagy könyv szerint előírt minden hangulatot végigjátszik a film, néha kicsit mindkét irányban túl is tolja, ráadásul baromira csapongóan akar sokat markolni. Cserébe viszont bőven fog is. Igazi hullámvasút, az a fajta, aminek minden kanyarját ismerjük, mégis élvezet rajta ülni. Kellően vicces, a kiváló casting pedig a néha közhelyes jelenetek alatt is szállítja az érzelmi töltetet: az egyik főszereplőnk még egy utolsó pillantást vetne soha nem látott lányára, a másik a szüzességét szeretné elveszteni, miközben kalandjukról videós blogban számolnak be, egyfajta last minute-hírességre törve. A legkúlabb nap nem mentes a szentimentalitástól, de két, kötelező dramaturgiai elem között mer fricskázni velünk, és szellemesen a képünkbe vágni olyan igazságokat, hogy hát igen, ez se úgy sikerült, ahogy terveztük, és akkor mi van?

Forgalmazza a Big Bang Média

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.