Film

A legkúlabb nap

  • Szabó Ádám
  • 2016. július 9.

Film

Tengerpart, fehér homok, koktélok és szalmakalap – mind kipipálva; hőseink nagyjából bevégezték, ott tartanak, ahova a legtöbb filmben csak szeretnének eljutni. Ők viszont egy hospice házból szöktek ide, kölcsönautókat és hitelben vásárolt ékszekeret elzálogosítva. Legjobb tudomásuk szerint ugyanis daganatuk és tüdőelégtelenségük miatt úgyis csak néhány nap, esetleg hét van nekik hátra – azt meg mégsem tölthetik paradicsomi körülmények között. Inkább nekivágnak Afrikának, hogy különböző veszélyes helyzetek után egymás képébe ordíthassák, hogy így is lehet élni. Meg azért is, hogy elvarrják vagy inkább összekuszálják azt a maradék néhány szálat, ami még ehhez a világhoz köti őket.

A nagy könyv szerint előírt minden hangulatot végigjátszik a film, néha kicsit mindkét irányban túl is tolja, ráadásul baromira csapongóan akar sokat markolni. Cserébe viszont bőven fog is. Igazi hullámvasút, az a fajta, aminek minden kanyarját ismerjük, mégis élvezet rajta ülni. Kellően vicces, a kiváló casting pedig a néha közhelyes jelenetek alatt is szállítja az érzelmi töltetet: az egyik főszereplőnk még egy utolsó pillantást vetne soha nem látott lányára, a másik a szüzességét szeretné elveszteni, miközben kalandjukról videós blogban számolnak be, egyfajta last minute-hírességre törve. A legkúlabb nap nem mentes a szentimentalitástól, de két, kötelező dramaturgiai elem között mer fricskázni velünk, és szellemesen a képünkbe vágni olyan igazságokat, hogy hát igen, ez se úgy sikerült, ahogy terveztük, és akkor mi van?

Forgalmazza a Big Bang Média

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.