tévésmaci

A száguldó antilop

  • tévésmaci
  • 2023. április 12.

Film

Amikor Sztupa és Troché hazafelé tartottak a vásárból, zuhogott eső. Egész nap zuhogott az eső, már a vásárban is, szakadatlan.

Az ég fekete volt, a felhők nem mozdultak, és nem is voltak tulajdonképpen felhők, egybefüggő és egyárnyalatú volt a feketeség az égen, folytonos és ugyancsak szakadatlan. Fújt a szél is, ilyenkor mindig fúj. Az országút még istenes volt, bár az ablaktörlő nem nagyon bírta, minden nyekergő húzás után esőszőnyeg tette áttetszővé a gyorsan párásodó szélvédőt, ha megpróbálták lehúzni az ablakot, bevágott az eső, a szél. Sztupa hősiesen vezetett, Troché próbált kibámulni oldalra a legördülő cseppek függönyén át, s mintha látott volna egy buszmegállót is, behúzott vállú nagykabátok zsúfolódtak a keskeny fedél alá, várva nyilván a jobb sorsukat. Hamarosan jönnie kell a busznak, Sztupa. Hamarosan letérünk, Troché, onnan jön a neheze. S valóban, a bakhátas dűlőút teljesen felázott, tószerű, folyószerű tócsák alakultak ki a két medrében. A kocsi, egy hatvanhármas Jeep Gladiator elég jól bírta, bőgött, mint az állat, s legyűrt mindent, de a ráakasztott ketreces utánfutó pattogott, mint kecskeszar a deszkán. Ez nem is lett volna baj, de a két süldő malac rosszul tűrte, túlvisították a szelet, az esőt, s a motor bőgését is. Csak ki ne törjön valamelyiknek a lába. Pattogtak persze a platón a szerszámok is, Troché csak úgy rájuk dobta a ponyvát, mondván, az eső úgy is eláztatja annyira, hogy nincs az a förgeteg szél, amelyik el tudná vinni. Áztatta, áztatta, dúdolta magában. Akkor már jó lesz, ha látszik a tanya. Aha, az akasztott ember fájától már csak egy domb, és látszik, de az még vagy két kilométer. Ómafa már biztosan káromkodik. Ómafa nem káromkodott. Csak állt a kútnál, és bámulta az utat. A szél a pofájába csapta ugyan az esőt, de nem zavarta különösebben, MN 70-es mintájú VV-ruhát viselt, nincs annál megbízhatóbb esőkabát. A kapucnit összehúzta a fején, de alul nem patentozta össze a lábrészt, csak úgy viselte magán, mint mások a rendes esőkabátot, ha idegen látja, azt gondolja majd, hogy egy szobor a tyúkszaros sárban, magányos alak az udvaron. Ja, volt valami kerítésféle, egy elhúzható kapu is, Ómafa mögött a kút, a ház, az istálló, az ólak, kis jóindulattal tényleg úgy nézett ki a sártenger, mint egy udvar. Ha meglátom őket kibukkanni a dombtetőn… Ja, szerintem is káromkodik, hol a jóistenben maradnak már. Sztupa felkapcsolta a világítást, a fényszóró csóvája szépen megrajzolta az esőt, de messzebb ugyan nem lehetett látni miatta, még nincs este, de már délelőtt is kukszi este volt. Sötétben mentek, sötétben jönnek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.