tévésmaci

Aligátor a falkabálon

  • tévésmaci
  • 2023. március 22.

Film

Amikor Sztupa és Troché bele­keveredtek a nagy tömegbe, nem vesztek el benne...

...mindkettejüknek megvolt a maga átjutási stratégiája, még ha nem is voltak ezek a leg­eredetibb elképzelések, csak inkább afféle sztenderdek, megoldási patronok. Két homlokegyenest különböző terv, pusztán hanyagságuk a közös, hogy nem vallottak gondos előkészületekre, noha nyilván másként alakul minden, ha előtte térkép fölé hajolva, esetleg kicsiny ólomkatonák ide-oda mozgatásával megjelenítve a tömeget, jó előre felkészülnek a várható megpróbáltatásokra. Mert hiszen az ember mindig akkor kerül a legnagyobb tömeg sodrásába, amikor nem számít rá. Egyszer csak ott a tömeg, és spuri van. Ilyenkor egy régóta talonban tartott – hm, fejben mindig kéznél lévő – akcióterv csodát tehet. De Sztupa és Troché ezt minimum ellazsálták, a tervszövést szőröstül-bőröstül. Így amikor megtörtént a váratlan, de elkerülhetetlen, Sztupa a sodródásban látta meg a mihamarabbi szabadulás legbiztosabbnak tűnő módszerét.

Vigyenek, aztán majd kiköpnek valahol, reméljük (hajlott néha a fejedelmi többesre), hogy éppen arra, amerre rendesen is vinne az utam. Még kicsit élvezte is a sodródást, úgy érezte magát, mint aki felfekszik hanyatt a vízre és bámulja csak az eget, miközben viszi a víz, vagy csak álldogál alatta, lévén tó az, esetleg tenger, vagy pediglen szelíd folyó. A nagy tömeg persze olyan volt inkább, mint egy gyors folyású, nagy esésű hegyi patak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.