tévésmaci

Aligátor a falkabálon

  • tévésmaci
  • 2023. március 22.

Film

Amikor Sztupa és Troché bele­keveredtek a nagy tömegbe, nem vesztek el benne...

...mindkettejüknek megvolt a maga átjutási stratégiája, még ha nem is voltak ezek a leg­eredetibb elképzelések, csak inkább afféle sztenderdek, megoldási patronok. Két homlokegyenest különböző terv, pusztán hanyagságuk a közös, hogy nem vallottak gondos előkészületekre, noha nyilván másként alakul minden, ha előtte térkép fölé hajolva, esetleg kicsiny ólomkatonák ide-oda mozgatásával megjelenítve a tömeget, jó előre felkészülnek a várható megpróbáltatásokra. Mert hiszen az ember mindig akkor kerül a legnagyobb tömeg sodrásába, amikor nem számít rá. Egyszer csak ott a tömeg, és spuri van. Ilyenkor egy régóta talonban tartott – hm, fejben mindig kéznél lévő – akcióterv csodát tehet. De Sztupa és Troché ezt minimum ellazsálták, a tervszövést szőröstül-bőröstül. Így amikor megtörtént a váratlan, de elkerülhetetlen, Sztupa a sodródásban látta meg a mihamarabbi szabadulás legbiztosabbnak tűnő módszerét.

Vigyenek, aztán majd kiköpnek valahol, reméljük (hajlott néha a fejedelmi többesre), hogy éppen arra, amerre rendesen is vinne az utam. Még kicsit élvezte is a sodródást, úgy érezte magát, mint aki felfekszik hanyatt a vízre és bámulja csak az eget, miközben viszi a víz, vagy csak álldogál alatta, lévén tó az, esetleg tenger, vagy pediglen szelíd folyó. A nagy tömeg persze olyan volt inkább, mint egy gyors folyású, nagy esésű hegyi patak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.