"Annyi, kampec!" - Philip Seymour Hoffman színész

  • Kriston László
  • 2014. február 2.

Film

Meghalt Philip Seymour Hoffman. 2006-ban beszélgettünk vele, mielőtt Oscar-díjat kapott a Capote címszerepéért.

Magyar Narancs: Mit jelentene, ha megkapnád?

Philip Seymour Hoffman: Nem tudom. Majd meglátjuk. Õszintén szólva, nem tudom elképzelni, kreatív értelemben mi lehetne még jobb. Van egy jó karrierem, elértem arra a pontra, ahol elismerik a munkámat. Híresebb sem akarok lenni. Szívesen beszélek a munkámról, akár szervezett formában, örömmel tartanék szimpóziumokat a jövőben, de az, hogy huzamosabb ideig pofázzak saját magamról, nem izgat. Elveszteni az anonimitásod nem éppen kellemes dolog. Addig nem tudjuk, milyen érzés, amíg meg nem tapasztaltuk. A legfontosabb az, hogy te magad tudod, jó munkát végeztél. Ezt őrzöd magadban. Nem kell elújságolni mindenkinek. Már az sem renget meg, ha olvasok egy negatív kritikát, ami ízekre szedi az alakításomat, mert úgyis tudom, hogy jó voltam. Ugyanígy nem érint meg túlságosan, ha agyondicsérnek egy szerepemért.

false

MN: Capote volt az első sztáríró, egy médiaszemélyiség. Néztél archív felvételeket róla?

PSH: Igen, és hangfelvételeket hallgattam. Meg sok mindent összeolvastam. Még gyerekként láttam őt először tévében. Aztán elfelejtettem. Amikor felkínálták a szerepet, a rendező levetített egy 1967-es dokumentumfilmet. Ebben Capote vékony volt. (Az alkoholizmussal és drogfüggőséggel küszködő író többször kórosan lefogyott és meghízott élete során - K. L.). Én meg tök dagadt voltam. "Basszus! Képtelenség, hogy én ezt a fickót eljátsszam!" Teljesen kiakadtam.

MN: Láttad a Meghívás gyilkos vacsorára című krimiparódiát, amelyben Capote színészként szerepelt?

PSH: Igen, de nem sokat segített. Ott magát karikírozta. (Capote állítása szerint a titokzatos milliárdos, Lionel Twain szerepét egyenesen rá szabta Neil Simon - K. L.)

MN: Hírhedt excentrikus volt.

PSH: A nyitójelenet a partin a maga teljes valóságában mutatja be az egzaltáltságát. Irtó sokkoló! Tudtuk, hogy meg kell lepnünk a közönséget az első pillanatban. Egyébként mindenki ilyen emléket őriz a vele való első találkozásról: "Alig hittem a szememnek" - mondták, de tízpercnyi beszélgetés után teljesen elfelejtkeztek az első benyomásról. Egészen hozzá lehetett szokni. Sokat kellett pepecselnem, főként a jelleme benső törvényszerűségeivel. Persze a testbeszédének is ott kell lennie, de nem ezen múlik.

MN: A film azt meséli el, hogyan törte meg Capotet műfajalapító tényregénye, a Hidegvérrel írása, és hogyan hagyta cserben alanyait a halálsoron. E könyv után egyetlen regényt sem tudott befejezni. Mi a tanulság?

PSH: Hogy vigyázz, mit kívánsz magadnak! Sarkítva és szimplán. Amikor úgy érzed, hogy neked kijár valami, hogy megérdemelsz dolgokat, akkor elszálltál. Klasszikus sztori: amihez addig hozzáért, arannyá vált. Eljut a csúcsra. Megalkotja mesterművét. Elért mindent, amit akart. És ettől kezdve vége. Annyi, kampec. Amivel már tisztában van, mielőtt befejezné a művét! Az elkerülhetetlenség tragikus érzetétől olyan rettentő sötét az egész.

MN: Egy ilyen szerepnél könnyen szögre akasztod a jelmezedet és a figurát a nap végeztével?

PSH: Igen. Este, amint vége a forgatásnak, újra magam vagyok. Mi sem egyszerűbb. De az elmédet nem állíthatod le: folyton ezen jár az agyam. Hogy mit hogyan csináljak, meg hogy hol a bökkenő. És nem tudom abbahagyni.

MN: Hamarosan rosszfiúként láthatunk viszont a Mission Impossible 3-ban. Nem jellemző, hogy ilyen filmben szerepelj.

false

PSH: Akár hiszed, akár nem, minden fizikai mókát végig kellett csinálnom. Nem csak a lövöldözést. Küzdeni, verekedni, ugrándozni ide-oda. Izgultam is, hogy hagynak-e ezzel szórakozni, mert ha nem, akkor nem lesz hihető az egész. Ugyanis én vagyok az archetipikus gazfickó. A sötét ősgonosz, a piszkos cselszövő. Mikor nyílik lehetőségem, hogy egy igényes produkcióban eljátsszak egy ilyet? Gyakorlatilag soha! Pedig akartam.

MN: Valós figuráról mintáztad a gazfickódat?

PSH: Nem, kész kitaláció. Olyan megátalkodott, hogy senkit nem ismerek, aki hasonlítana rá! Ennek a pasasnak a feje meg az idegei szétváltak. Pszichés eset. Beteg pacák.

MN: Milyen főnök Tom Cruise mint színész és producer?

PSH: A Magnóliában dolgoztunk már együtt, ismerem egy ideje. Haverok vagyunk.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.