„Amélie takaróját is hazavittem” – Interjú Audrey Tautou-val

Film

Audrey Tautou-ért sokan a csillagokat is lehoznák az égről: ám ez fölösleges fáradság lenne, hiszen a színésznőnek megvan otthon az egész naprendszer. Hogy ez miként lehetséges, és hogy Hollywood még mindig olyan messze esik-e az Amélie sztárjától – mindenre fény derül könnyed párizsi beszélgetésünkből.

magyarnarancs.hu: Előfordul, hogy megtart valamit szuvenírként a filmjei kellékei közül?

Audrey Tautou: Bevallom, ez az egyik gyengém.

magyarnarancs.hu: Utoljára mit vitt haza?

AT: Claude Millerrel forgattam együtt a Thérèse Desqueyroux című filmet ( François Mauriac Tékozló szív című regényének filmváltozata – a szerk.). Szegény, nem élhette meg a bemutatót. Életem egyik legnagyobb szerepét kaptam tőle, azt hiszem. Már csak ezért sem tudtam volna ellenállni a kísértésnek; Thérèse eljegyzési gyűrűjét és az óráját is megtartottam.

magyarnarancs.hu: Vegyük tovább: A Da Vinci-kód díszlettárát mivel rövidítette meg?

AT: Enyém lett, persze közös megegyezéssel, az a naprendszert modellező mechanizmus, ami a filmben szerepel.

magyarnarancs.hu: Amélie csodálatos élete?

AT: A gukker lett az enyém, amivel az öreg figyel. És Amélie narancssárga takaróját is hazavittem.


magyarnarancs.hu: Az Amélie után a francia film Bambi-szemű törékeny szépségeként könyvelték el. Kísérti még az Amélie szelleme?

AT: Ilyen nevű szellem engem soha nem kísértett. Köszönöm kérdését, de a lehető legnagyobb mértékben meg vagyok békélve Amélie örökségével.

magyarnarancs.hu: Az Amélie rendezője, Jean-Pierre Jeunet mesélte (interjúnk vele itt), hogy amikor a Moulin Rouge környékén forgatta a Micmacs című filmjét, ön eljött megnézni a forgatást, ha már úgyis ott lakik a közelben, és Jeunet szemére vetette, persze csak kedvesen, hogy ezúttal nem kapott szerepet a filmjében. Azóta szó esett újabb közös filmről kettejük közt?

AT: Ha az a kérdés, tudom-e, mire készül Jean-Pierre, sajnos ki kell hogy ábrándítsam: fogalmam sincs. Nem szokott beavatni a terveibe, legalábbis a tervek korai fázisába még nem. Majd az élet vagy ő eldönti, lesz-e újabb közös munka.

magyarnarancs.hu: Hollywoodnak továbbra is az a válasza, hogy köszöni, de nem megy?

AT: Amikor az Amélie-t bemutatták, és akkorát robbant, amekkorát, könnyedén megtehettem volna, hogy megcélzom Hollywoodot. Imádom az amerikai mozit a maga teljességében, a függetlenektől a stúdiófilmekig, és bár A Da Vinci-kód ugyanolyan kedves munkám volt, mint bármely addigi vagy utána következő, a hollywoodi popcornmozik világa nem vonzott, és a mai napig sem vonz. Ahelyett, hogy vonzanának a nagy hollywoodi blockbusterek, hiszen ez a legtöbb színésznő álma, engem inkább megrémít ez a nagyságrend. Mitévő legyek, ez az igazság! Különben is, olyan mély gyökereket eresztettem Párizsban, hogy nem szívesen tenném ki magam huzamosabb ideig a kaliforniai napnak.

magyarnarancs.hu: Azért Hollywoodon kívül is létezik élet, még filmes vonatkozásban is. Ott vannak például a függetlenek, mint ön is említette. Azok sem vonzzák?

AT: Azok azért olykor megbizsergetik a szívemet. Egy független amerikai projektben sokkal inkább el tudnám képzelni magamat, mint egy nagy hollywoodiban. És mégis, a válaszom továbbra is az, hogy kösz, de nem. És itt jön képbe az amerikai és az európai rendszer egyik alapvető és számomra nagyon fontos különbsége. Odaát a producer kezében van az irányítás, nálunk sokkal inkább szerzői, rendezői uralom van. És ez nekem, akárhogy is nézem, sokkal közelebb áll a szívemhez. Nálam sok minden érzelmi kérdés – mi tagadás, romantikus alkat vagyok, úgy a magánéletben, mint a munkában. És még valami, ami miatt inkább Párizs, mint Hollywood. Ez pedig a „mutasd az arcod” verseny, amiben nem szeretnék részt venni. Sokkal diszkrétebb vagyok annál, hogy önpromócióba kezdjek. Ez nem érdem, ilyen a természetem.

magyarnarancs.hu: Néhány éve azt mondta (korábbi interjúnk itt), hogy bár tagja az Oscart odaítélő Amerikai Filmakadémiának, szavazni nem szavaz. Tart még az ellenállás?

AT: Nem elvből nem szavazok, hanem azért, mert még mindig nem tudom, hogyan kell. Ki kell tölteni valamilyen nyomtatványt? Ha igen, nekem még ilyet sosem hozott a postás. Amilyen feledékeny vagyok, a César-díjra (a francia Oscar – a szerk.) is csak nagyritkán szavazok. Háromból kétszer biztos elmulasztom.

magyarnarancs.hu: A Vénusz Szépségszalonért azért kapott egy Césart. Megvan még?

AT: Hogyne! Minden díjam megvan. Valahol. A szebbeket a könyvtárszobámban tartom, a többi el van dugva.

magyarnarancs.hu: Két filmje is bemutatásra vár, s mindkettőben Roman Duris-vel szerepel együtt: az egyik a Lakótársat keresünk sorozat harmadik része, a másik a Tajtékos napok filmváltozata, melyet Michel Gondry rendezett.

AT: Így igaz. A tavalyi évet, úgy ahogy van, Roman Duris-val töltöttem. Nem volt rossz év! Tudom, ilyenkor szokás elmondani, mekkora nagy színész a másik, de hát Roman esetében ez meg is felel az igazságnak. Emellett még egy édes pofa is, akivel nagyon jókat buliztam együtt. Gondryval dolgozni pedig, hát, az maga volt a szürrealizmus felsőfoka. Én még ennyi, teljesen kiszámíthatatlan jelenetben sosem szerepeltem.

magyarnarancs.hu: Színház és fotózás – ezt a kettőt szokta említeni, amikor a filmen kívüli elfoglaltságairól esik szó. Hogy áll velük?

AT: Felemásan. Színházban játszani rendkívül megterhelő, egyszersmind rendkívül boldogító tevékenység. Eljátszani a Babaház Nóráját óriási színészi lehetőség volt számomra, de minden este ezzel a teherrel, a Nórává való átlényegülés terhével kiállni a színpadra, az azért megviselt. Nem is akárhogyan. Nem is tudtam végigcsinálni, a meghirdetettnél két héttel korábban kénytelen voltam abbahagyni, annyira kimerültem.

magyarnarancs.hu: És a fotózás?

AT: Két gépem van, egy Leica és egy Hasselblad 6×6. A régi iskola híve vagyok, a digitális nem az én világom. Szokásommá vált, hogy interjúk után lefotózom az újságírókat, de most, hogy Claude Miller meghalt és a Thérèse Desqueyroux az interjú apropója, inkább pihentetem a Leicát.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."