„Amélie takaróját is hazavittem” – Interjú Audrey Tautou-val

Film

Audrey Tautou-ért sokan a csillagokat is lehoznák az égről: ám ez fölösleges fáradság lenne, hiszen a színésznőnek megvan otthon az egész naprendszer. Hogy ez miként lehetséges, és hogy Hollywood még mindig olyan messze esik-e az Amélie sztárjától – mindenre fény derül könnyed párizsi beszélgetésünkből.

magyarnarancs.hu: Előfordul, hogy megtart valamit szuvenírként a filmjei kellékei közül?

Audrey Tautou: Bevallom, ez az egyik gyengém.

magyarnarancs.hu: Utoljára mit vitt haza?

AT: Claude Millerrel forgattam együtt a Thérèse Desqueyroux című filmet ( François Mauriac Tékozló szív című regényének filmváltozata – a szerk.). Szegény, nem élhette meg a bemutatót. Életem egyik legnagyobb szerepét kaptam tőle, azt hiszem. Már csak ezért sem tudtam volna ellenállni a kísértésnek; Thérèse eljegyzési gyűrűjét és az óráját is megtartottam.

magyarnarancs.hu: Vegyük tovább: A Da Vinci-kód díszlettárát mivel rövidítette meg?

AT: Enyém lett, persze közös megegyezéssel, az a naprendszert modellező mechanizmus, ami a filmben szerepel.

magyarnarancs.hu: Amélie csodálatos élete?

AT: A gukker lett az enyém, amivel az öreg figyel. És Amélie narancssárga takaróját is hazavittem.


magyarnarancs.hu: Az Amélie után a francia film Bambi-szemű törékeny szépségeként könyvelték el. Kísérti még az Amélie szelleme?

AT: Ilyen nevű szellem engem soha nem kísértett. Köszönöm kérdését, de a lehető legnagyobb mértékben meg vagyok békélve Amélie örökségével.

magyarnarancs.hu: Az Amélie rendezője, Jean-Pierre Jeunet mesélte (interjúnk vele itt), hogy amikor a Moulin Rouge környékén forgatta a Micmacs című filmjét, ön eljött megnézni a forgatást, ha már úgyis ott lakik a közelben, és Jeunet szemére vetette, persze csak kedvesen, hogy ezúttal nem kapott szerepet a filmjében. Azóta szó esett újabb közös filmről kettejük közt?

AT: Ha az a kérdés, tudom-e, mire készül Jean-Pierre, sajnos ki kell hogy ábrándítsam: fogalmam sincs. Nem szokott beavatni a terveibe, legalábbis a tervek korai fázisába még nem. Majd az élet vagy ő eldönti, lesz-e újabb közös munka.

magyarnarancs.hu: Hollywoodnak továbbra is az a válasza, hogy köszöni, de nem megy?

AT: Amikor az Amélie-t bemutatták, és akkorát robbant, amekkorát, könnyedén megtehettem volna, hogy megcélzom Hollywoodot. Imádom az amerikai mozit a maga teljességében, a függetlenektől a stúdiófilmekig, és bár A Da Vinci-kód ugyanolyan kedves munkám volt, mint bármely addigi vagy utána következő, a hollywoodi popcornmozik világa nem vonzott, és a mai napig sem vonz. Ahelyett, hogy vonzanának a nagy hollywoodi blockbusterek, hiszen ez a legtöbb színésznő álma, engem inkább megrémít ez a nagyságrend. Mitévő legyek, ez az igazság! Különben is, olyan mély gyökereket eresztettem Párizsban, hogy nem szívesen tenném ki magam huzamosabb ideig a kaliforniai napnak.

magyarnarancs.hu: Azért Hollywoodon kívül is létezik élet, még filmes vonatkozásban is. Ott vannak például a függetlenek, mint ön is említette. Azok sem vonzzák?

AT: Azok azért olykor megbizsergetik a szívemet. Egy független amerikai projektben sokkal inkább el tudnám képzelni magamat, mint egy nagy hollywoodiban. És mégis, a válaszom továbbra is az, hogy kösz, de nem. És itt jön képbe az amerikai és az európai rendszer egyik alapvető és számomra nagyon fontos különbsége. Odaát a producer kezében van az irányítás, nálunk sokkal inkább szerzői, rendezői uralom van. És ez nekem, akárhogy is nézem, sokkal közelebb áll a szívemhez. Nálam sok minden érzelmi kérdés – mi tagadás, romantikus alkat vagyok, úgy a magánéletben, mint a munkában. És még valami, ami miatt inkább Párizs, mint Hollywood. Ez pedig a „mutasd az arcod” verseny, amiben nem szeretnék részt venni. Sokkal diszkrétebb vagyok annál, hogy önpromócióba kezdjek. Ez nem érdem, ilyen a természetem.

magyarnarancs.hu: Néhány éve azt mondta (korábbi interjúnk itt), hogy bár tagja az Oscart odaítélő Amerikai Filmakadémiának, szavazni nem szavaz. Tart még az ellenállás?

AT: Nem elvből nem szavazok, hanem azért, mert még mindig nem tudom, hogyan kell. Ki kell tölteni valamilyen nyomtatványt? Ha igen, nekem még ilyet sosem hozott a postás. Amilyen feledékeny vagyok, a César-díjra (a francia Oscar – a szerk.) is csak nagyritkán szavazok. Háromból kétszer biztos elmulasztom.

magyarnarancs.hu: A Vénusz Szépségszalonért azért kapott egy Césart. Megvan még?

AT: Hogyne! Minden díjam megvan. Valahol. A szebbeket a könyvtárszobámban tartom, a többi el van dugva.

magyarnarancs.hu: Két filmje is bemutatásra vár, s mindkettőben Roman Duris-vel szerepel együtt: az egyik a Lakótársat keresünk sorozat harmadik része, a másik a Tajtékos napok filmváltozata, melyet Michel Gondry rendezett.

AT: Így igaz. A tavalyi évet, úgy ahogy van, Roman Duris-val töltöttem. Nem volt rossz év! Tudom, ilyenkor szokás elmondani, mekkora nagy színész a másik, de hát Roman esetében ez meg is felel az igazságnak. Emellett még egy édes pofa is, akivel nagyon jókat buliztam együtt. Gondryval dolgozni pedig, hát, az maga volt a szürrealizmus felsőfoka. Én még ennyi, teljesen kiszámíthatatlan jelenetben sosem szerepeltem.

magyarnarancs.hu: Színház és fotózás – ezt a kettőt szokta említeni, amikor a filmen kívüli elfoglaltságairól esik szó. Hogy áll velük?

AT: Felemásan. Színházban játszani rendkívül megterhelő, egyszersmind rendkívül boldogító tevékenység. Eljátszani a Babaház Nóráját óriási színészi lehetőség volt számomra, de minden este ezzel a teherrel, a Nórává való átlényegülés terhével kiállni a színpadra, az azért megviselt. Nem is akárhogyan. Nem is tudtam végigcsinálni, a meghirdetettnél két héttel korábban kénytelen voltam abbahagyni, annyira kimerültem.

magyarnarancs.hu: És a fotózás?

AT: Két gépem van, egy Leica és egy Hasselblad 6×6. A régi iskola híve vagyok, a digitális nem az én világom. Szokásommá vált, hogy interjúk után lefotózom az újságírókat, de most, hogy Claude Miller meghalt és a Thérèse Desqueyroux az interjú apropója, inkább pihentetem a Leicát.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.