Interjú+Kritika

Az a boldog gyermekkor

Andrej Koncsalovszkij filmrendező

Film

Orosz bank pénzéből, angol-magyar koprodukcióban készült a Diótörő 3D című, 90 millió dolláros musicalfilm. Pomáz határában, a nyitójelenet forgatásakor, a díszletben beszéltünk a rendezővel - éppen éjfélkor.

Magyar Narancs: Igaz, hogy harmincéves a film ötlete?

Andrej Koncsalovszkij: Régebbi, negyvenéves. A nagy brit rendező, Anthony Asquith kért fel, hogy írjak neki egy Diótörő-szüzsét. Balettfilmet akart készíteni belőle.

MN: Pazar szecessziós belsőkbe költöztette a klasszikus mesét. Miért épp Bécsbe?

AK: Csak a móka kedvéért. Mert tetszik az a világ.

MN: Freud miatt is, nem?

AK: A szereplők Freud teóriáját idézik a gyermekek álmairól: amit hiányolnak a valóságból, azt az álmaikba szublimálják. De nem kell ezt a filmet ilyen komolyan venni.

 


 

MN: A rezonőr, Nathan Lane Csajkovszkij-melódiára énekel arról, hogy minden relatív.

AK: Albert bácsi figuráját nyilvánvalóan Einsteinről mintáztam. A Patkánykirályból pedig Andy Warhol-hasonmást kreáltam, aki elégeti a gyerekek játékait.(E. T. A. Hoffmann meséjében Egérkirálynak hívják. - K. L.)

MN: A Patkánykirály és serege a totalitárius rendszerekre utal.

AK: Nem mondanám...

MN: A producer azt mondta nekem, hogy a regiment egyenruháját a náci zubbonyokról mintázták.

AK: Igen, a nácikról. Mert 1928-29-ben vagyunk, Bécsben.

MN: Személyes érintettség játszik közre abban, hogy érdekli a jó és a gonosz harca? A sztálinizmusban nőtt fel, apja írta a régi szovjet és az új orosz himnusz szövegét.

AK: Nem vetítenék bele ilyesmiket. De az is lehet, hogy ennél talán mélyebbre kell ásni... A fene tudja. Én nagyon boldog kölyök voltam a sztálinizmus idején. Nem kell személyes okokat keresni a témaválasztásban. Mindössze szerettem volna készíteni egy mozit, amit a szülők és a csemetéik együtt nézhetnek, mint az Olivert vagy a Mary Poppinst. Olyan filmet, amiből az európai kultúra köszön vissza. Mert nem hiszem, hogy bővelkednénk tradicionális értékeket közvetítő gyerekfilmekben. A Harry Potterben és A Gyűrűk urában nem látok mély kulturális tartalmat, csak Hollywood hatását. Az ilyenfantasy-szuperprodukcióknak nincs nemzetiségük. Fantáziavilágokba vagy posztmodernizmusba menekülünk, és közben az európai kultúra szépen felszívódik.

MN: Úgy érzi, a mai közönségnek szüksége van egy Diótörő-átiratra?

AK: A Rómeó és Júlia cselekménye nem mai, de a mának is szól, miközben egy mai történet is lehet rémesen unalmas. Kortárs mű az, ami megérint, megnevetett és megríkat. Ha untat, akkor nem az.

Kriston László

Diótörő 3D

Miután felnőtt közönség számára az elmaradhatatlan karácsonyi klasszikus - szégyenszemre! - olykor már a 3D-technológia bevetése nélkül is émelyítőnek bizonyulhat, némi aggodalommal tekintettünk Andrej Koncsalovszkij adaptációja elé. Annál is inkább, mivel rossz, sőt direkte bukott híre jócskán megelőzte a pár éve hazánkban forgatott filmet - ritka egyetértést teremtve két földrész filmkritikusai és a már eleve erősen limitált vetítések gyanútlan civil nézői között. Ámde arra még ily számos gyanúok és intő jel ellenére sem lehetett érdemben felkészülni, hogy a fikarcnyit sem bécsies ál-Bécsbe telepített történet kezdetén Albert Einstein hevenyészett dalocskát énekel majd a Diótörő egyik közkedvelt dallamára: ugyan mi másról, mint a relativitásról. Ezúttal ugyanis a bohém Albert bácsi az a drága jólélek, aki ajándék gyanánt a karácsonyfa alá helyezi az elvarázsolt, helyesebben elátkozott címszereplőt. Ha még ehhez hozzátesszük azt is, hogy a derült kedélyű nagybácsit a kutyamosoly előállításában és a szemöldökrángatásban oly istenáldotta tehetségű Nathan Lane alakítja (magyar hangja: Mikó István), már kész is a film által kiváltott első sokk leltárja.

Az amerikai színházi és filmvilág e kicsattanó modorú ripacsa mindazonáltal hamar bocsánatot nyer, sőt jelenléte éppenséggel a Diótörő 3D legüdítőbb - stílszerűen: relatíve legüdítőbb - mozzanatának bizonyul, holtversenyben persze a gyermekszínészek obligát bájával. A Tango és Cash orosz mestere ugyanis jószerint páratlan mélységekbe kormányozza filmjét és vele Csajkovszkij jogdíjaktól mentes, így aztán szabadon prédálható muzsikáját. Igaz, azt nehéz elsőre felmérni, hogy mennyit is ártott az énekszámokká erőszakolt dallamoknak a magyar szinkron, ám az bizonyos, hogy az áthatóan blőd jelleget nem az alámondás hazai napszámosai kölcsönözték a történetnek. Merthogy a filmben a főgonosz egy kisebb forma Hitler-klón (Patkánykirály az eredeti Egérkirály helyett), aki a tükrön át megközelíthető negatív Bécsben gyakorolja zsarnoki uralmát: elégetve minden játékot, s így fekete füstbe takarva a 3D-technológia dacára is szimpla számítógépes grafikának tűnő várost. Mintha a látványvilág egésze Tim Burton papírkosarának legmélyéről került volna elő, hogy azután néhány jobb sorsra érdemes angolszász filmszínészt keresztre feszíthessenek a komor képek előterében. S e lehangoló összképen még az sem igen változtathat, ha nyomatékosan elismételjük, hogy a Diótörő 3D nyilvánvalóan nem teljes korú szavazópolgárok számára készült. Hacsak a gyermeki riadalmat és a könnyeket nem tekintjük a jól sikerült családi filmek védjegyének, mert akkor Koncsalovszkij alkotása kétségkívül felmutathat némi eredményt.

László Ferenc

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.