Búcsú és újrakezdés: Giorgio Pressburger író

Film

Tizenkét éven át õ volt a Mittelfest hivatkozási pontja, mûvészeti igazgatója, számos nagy ívû közép-európai projekt megálmodója és rendezõje. A vezetõségi õrségváltás évében, 2004-ben Giorgio Pressburger a görög, a shakespeare-i és a jiddis színház hagyományait ötvözõ elõadással vétette észre magát. A velencei rabbi nagy sikerû cividalei bemutatója után beszélgettünk.

Magyar Narancs: A kétely vagy a hit diktálta A velencei rabbit?

Giorgio Pressburger: A hit és a kétely ugyanaz. Ez a színdarab alapgondolata. Ha valaki azt hiszi, hogy a hit teljesen biztos dolgokat állít, az nem hívõ. Ez a dráma egyike a legszemélyesebb mûveimnek. Szeretném összeállítani az utóbbi években írt három színdarabomat, amelyek témája picit közös. Nagy kérdések az emberi létrõl, a mai emberrõl, arról, hogy miként találja meg magát a mai világban. Egy trilógiát tervezek belõlük, aminek Európai trilógia lenne a címe. Az egyik Magyarországon játszódik, A három anya, ami elhangzott a Magyar Rádióban, a másik Triesztben, a harmadik Velencében.

MN: Egy bizonyos Grassini rabbi élete ihletteÉ

GP: Tragikus történetrõl van szó. Grassini leukémiában halt meg, egy foghúzás után hirtelen vérezni kezdett. De nem az õ élettörténete ihlette A velencei rabbit, csak az õ emlékének ajánlottam, mert írás közben rá gondoltam. Másrészt utalni kívántam arra a párbeszédre, amit Shakespeare kezdett el A velencei kalmárban, és a saját nézõpontomat tettem hozzá.

MN: Arról van szó, hogy egy házasságon belül a férj, majd a feleség is áldozatot vállal azért, hogy a társa élhessen. Ám ez az áldozatvállalás tragédiába torkollik, a rabbi halálába. Más szóval mégsem vállalhatjuk magunkra egy másik ember sorsát, bármennyire is szeretjükÉ

GP: Ha így akarja értelmezni, ám legyen, de nem errõl van szó. Az egyéni történeten kívül vagy felül arról van szó, hogy a mai ember képes-e arra, hogy ugyanannyi felelõsséget vállaljon a másikért, mint önmagáért. Tehát hogy ugyanolyan fontosnak találja az embertársait, mint magát. A modern ember nem tesz fel kérdéseket a létezésérõl, csak a pillanatnak él, a jelen sivatagában, megfeledkezve szolidaritásról, együttérzésrõl. A mai társadalom igyekszik kivonni az embert az alól, hogy ugyanolyan fontosnak tartsuk az embertársainkat, mint magunkat. A legfontosabbak mi vagyunk, nekünk kell az elsõnek lenni, a legszebb autót vásárolni, a legszebb házban lakni, míg a másik az nem számít.

MN: Vajon mi kell ahhoz, hogy eljussunk odáig, hogy másként gondolkodjunk, hogy feladjuk az önzésünket és úgymond kilépjünk az egoizmus fogságából?

GP: Nem tudom, hogy mi kell ehhez, talán az, hogy erre neveljenek minket. A mi társadalmunk éppen az ellenkezõjét sugallja. A darwinizmus törvénye érvényesül, miszerint aki erõsebb, az gyõz, és mi elfogadjuk, hogy ez így van rendjén. Holott az ember nem azért ember, hogy a vadállatok törvényei szerint éljen, hanem azért, hogy kiépítse, kiszélesítse a kapcsolatait másokkal, a civilizációval.

MN: Ez a fesztivál mindig is szolidaritásáról, nyitottságáról volt híres. Van-e valami jelképes jelentõsége annak, hogy éppen abban az évben mutatták be A velencei rabbit a Mittelfesten, amikor ön megvált a fesztivál mûvészeti vezetésétõl?

GP: Jelképesen és valóságosan is több idõm van saját mûveimmel foglalkozni. Ráadásul ezt a színdarabot Magyarországon írtam, amikor Budapesten az Olasz Kultúrintézetet vezettem. Ám az itt rám szabott feladatok miatt nem volt idõm arra, hogy elõadjam. A hivatalos munkám, mint az Olasz Kultúrintézet igazgatása, a Mittelfest vagy Spoleto város kulturális vezetése, kissé másodlagossá vált. Most végre megvalósíthatom régi írói terveimet. Életre hívtam ezeket a teremtményeket, de nem volt rá alkalmam, hogy apaként viselkedjek velük.

MN: Az ön apasága a Mittelfest esetében is igaz, nem?

GP: Foggal-körömmel megvédtem mindentõl. Nagyon fontos dolognak tartom, hogy minden külsõ veszély ellenére életben tudott maradni.

MN: Visszatekintve arra az Európára, amiben ez a fesztivál indult, és számot vetve azzal, ahol most tart, miként ítéli meg a Mittelfest szerepét a ma Európájában?

GP: Szerintem hozzájárult a ma Európájához, amire nagyon büszke is vagyok. A huszonötök Európájának eljövetele olyan volt, mint egy álom megvalósulása. Ezt az álmot én egyes szám elsõ személyben is megélhettem, hiszen Magyarországon születtem és Olaszországban lettem íróvá, rendezõvé.

Szentgyörgyi Rita

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.