Búcsú és újrakezdés: Giorgio Pressburger író

Film

Tizenkét éven át õ volt a Mittelfest hivatkozási pontja, mûvészeti igazgatója, számos nagy ívû közép-európai projekt megálmodója és rendezõje. A vezetõségi õrségváltás évében, 2004-ben Giorgio Pressburger a görög, a shakespeare-i és a jiddis színház hagyományait ötvözõ elõadással vétette észre magát. A velencei rabbi nagy sikerû cividalei bemutatója után beszélgettünk.

Magyar Narancs: A kétely vagy a hit diktálta A velencei rabbit?

Giorgio Pressburger: A hit és a kétely ugyanaz. Ez a színdarab alapgondolata. Ha valaki azt hiszi, hogy a hit teljesen biztos dolgokat állít, az nem hívõ. Ez a dráma egyike a legszemélyesebb mûveimnek. Szeretném összeállítani az utóbbi években írt három színdarabomat, amelyek témája picit közös. Nagy kérdések az emberi létrõl, a mai emberrõl, arról, hogy miként találja meg magát a mai világban. Egy trilógiát tervezek belõlük, aminek Európai trilógia lenne a címe. Az egyik Magyarországon játszódik, A három anya, ami elhangzott a Magyar Rádióban, a másik Triesztben, a harmadik Velencében.

MN: Egy bizonyos Grassini rabbi élete ihletteÉ

GP: Tragikus történetrõl van szó. Grassini leukémiában halt meg, egy foghúzás után hirtelen vérezni kezdett. De nem az õ élettörténete ihlette A velencei rabbit, csak az õ emlékének ajánlottam, mert írás közben rá gondoltam. Másrészt utalni kívántam arra a párbeszédre, amit Shakespeare kezdett el A velencei kalmárban, és a saját nézõpontomat tettem hozzá.

MN: Arról van szó, hogy egy házasságon belül a férj, majd a feleség is áldozatot vállal azért, hogy a társa élhessen. Ám ez az áldozatvállalás tragédiába torkollik, a rabbi halálába. Más szóval mégsem vállalhatjuk magunkra egy másik ember sorsát, bármennyire is szeretjükÉ

GP: Ha így akarja értelmezni, ám legyen, de nem errõl van szó. Az egyéni történeten kívül vagy felül arról van szó, hogy a mai ember képes-e arra, hogy ugyanannyi felelõsséget vállaljon a másikért, mint önmagáért. Tehát hogy ugyanolyan fontosnak találja az embertársait, mint magát. A modern ember nem tesz fel kérdéseket a létezésérõl, csak a pillanatnak él, a jelen sivatagában, megfeledkezve szolidaritásról, együttérzésrõl. A mai társadalom igyekszik kivonni az embert az alól, hogy ugyanolyan fontosnak tartsuk az embertársainkat, mint magunkat. A legfontosabbak mi vagyunk, nekünk kell az elsõnek lenni, a legszebb autót vásárolni, a legszebb házban lakni, míg a másik az nem számít.

MN: Vajon mi kell ahhoz, hogy eljussunk odáig, hogy másként gondolkodjunk, hogy feladjuk az önzésünket és úgymond kilépjünk az egoizmus fogságából?

GP: Nem tudom, hogy mi kell ehhez, talán az, hogy erre neveljenek minket. A mi társadalmunk éppen az ellenkezõjét sugallja. A darwinizmus törvénye érvényesül, miszerint aki erõsebb, az gyõz, és mi elfogadjuk, hogy ez így van rendjén. Holott az ember nem azért ember, hogy a vadállatok törvényei szerint éljen, hanem azért, hogy kiépítse, kiszélesítse a kapcsolatait másokkal, a civilizációval.

MN: Ez a fesztivál mindig is szolidaritásáról, nyitottságáról volt híres. Van-e valami jelképes jelentõsége annak, hogy éppen abban az évben mutatták be A velencei rabbit a Mittelfesten, amikor ön megvált a fesztivál mûvészeti vezetésétõl?

GP: Jelképesen és valóságosan is több idõm van saját mûveimmel foglalkozni. Ráadásul ezt a színdarabot Magyarországon írtam, amikor Budapesten az Olasz Kultúrintézetet vezettem. Ám az itt rám szabott feladatok miatt nem volt idõm arra, hogy elõadjam. A hivatalos munkám, mint az Olasz Kultúrintézet igazgatása, a Mittelfest vagy Spoleto város kulturális vezetése, kissé másodlagossá vált. Most végre megvalósíthatom régi írói terveimet. Életre hívtam ezeket a teremtményeket, de nem volt rá alkalmam, hogy apaként viselkedjek velük.

MN: Az ön apasága a Mittelfest esetében is igaz, nem?

GP: Foggal-körömmel megvédtem mindentõl. Nagyon fontos dolognak tartom, hogy minden külsõ veszély ellenére életben tudott maradni.

MN: Visszatekintve arra az Európára, amiben ez a fesztivál indult, és számot vetve azzal, ahol most tart, miként ítéli meg a Mittelfest szerepét a ma Európájában?

GP: Szerintem hozzájárult a ma Európájához, amire nagyon büszke is vagyok. A huszonötök Európájának eljövetele olyan volt, mint egy álom megvalósulása. Ezt az álmot én egyes szám elsõ személyben is megélhettem, hiszen Magyarországon születtem és Olaszországban lettem íróvá, rendezõvé.

Szentgyörgyi Rita

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.