SZEMREVALÓ

Caligaritól Hitlerig

Film

Beteglelkű zsarnoki manipulátorok és hisztérikus tömegek, megszállott bűnözők és megbűvölt áldozatok, vámpírok és gólemek, a tudattalanból előtörő sötét indulatok, válságok és összeomlások kicsiben és nagyban: a Weimari Köztársaság filmművészete a múlt század húszas éveiben mintha előre sejtette volna, mi történik majd Németországban a demokrácia röpke közjátékát követően. Az élesen látó kortárs, a frankfurti iskola egyik jeles teoretikusa, Siegfried Kracauer még 1947-ben hamar klasszikussá váló monográfiát szentelt a német filmtörténet e társadalom-lélektani szempontból is oly figyelemre méltó korszakának, s Rüdiger Suchsland 2014-es dokumentumfilmje korántsem csupán címében idézi e könyvet. A két emblematikus rendező, F. W. Murnau és Fritz Lang filmes látomásai mellett olyan kisebb, de váltig az érdeklődésünkre méltó rendezők munkáit is érdemben tárgyalja Suchsland áttekintése, mint a magyar származású Paul Czinner vagy Ernő Metzner. Az alvajárókat és csellengőket, mítoszokat és disztópiákat felvonultató némafilmek nyomában azután még a hangosfilm is beköszönt a weimari korszak utolsó éveiben: itt éppen az Emil Jannings lánykérésén harsányan felröhögő Marlene Dietrich hangján, a Kék angyalból. A tömegek lázadásának és – Kracauer szavával – a tömeg ornamentikájának reprezentatív filmes példáin túl egy másfajta esztétika és társadalmi-történelmi esély mozis lenyomatai is megjelennek az összeállításban. A szolidaritás, az irónia és a szabadság filmjei, mint amilyen az 1930-as Emberek vasárnap volt: Billy Wilderrel és Fred Zinnemann-nal az alkotók sorában. Ők azután kevéssel utóbb éppúgy emigrációba kényszerültek, akárcsak Lang, s még megannyi más filmes alkotó. Hosszú névsoruk a dokumentumfilm végén egyszerre érzékelteti a korszak tragikumát – és a weimari filmművészet máig imponáló gazdagságát.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.