SZEMREVALÓ

Caligaritól Hitlerig

Film

Beteglelkű zsarnoki manipulátorok és hisztérikus tömegek, megszállott bűnözők és megbűvölt áldozatok, vámpírok és gólemek, a tudattalanból előtörő sötét indulatok, válságok és összeomlások kicsiben és nagyban: a Weimari Köztársaság filmművészete a múlt század húszas éveiben mintha előre sejtette volna, mi történik majd Németországban a demokrácia röpke közjátékát követően. Az élesen látó kortárs, a frankfurti iskola egyik jeles teoretikusa, Siegfried Kracauer még 1947-ben hamar klasszikussá váló monográfiát szentelt a német filmtörténet e társadalom-lélektani szempontból is oly figyelemre méltó korszakának, s Rüdiger Suchsland 2014-es dokumentumfilmje korántsem csupán címében idézi e könyvet. A két emblematikus rendező, F. W. Murnau és Fritz Lang filmes látomásai mellett olyan kisebb, de váltig az érdeklődésünkre méltó rendezők munkáit is érdemben tárgyalja Suchsland áttekintése, mint a magyar származású Paul Czinner vagy Ernő Metzner. Az alvajárókat és csellengőket, mítoszokat és disztópiákat felvonultató némafilmek nyomában azután még a hangosfilm is beköszönt a weimari korszak utolsó éveiben: itt éppen az Emil Jannings lánykérésén harsányan felröhögő Marlene Dietrich hangján, a Kék angyalból. A tömegek lázadásának és – Kracauer szavával – a tömeg ornamentikájának reprezentatív filmes példáin túl egy másfajta esztétika és társadalmi-történelmi esély mozis lenyomatai is megjelennek az összeállításban. A szolidaritás, az irónia és a szabadság filmjei, mint amilyen az 1930-as Emberek vasárnap volt: Billy Wilderrel és Fred Zinnemann-nal az alkotók sorában. Ők azután kevéssel utóbb éppúgy emigrációba kényszerültek, akárcsak Lang, s még megannyi más filmes alkotó. Hosszú névsoruk a dokumentumfilm végén egyszerre érzékelteti a korszak tragikumát – és a weimari filmművészet máig imponáló gazdagságát.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.