SZEMREVALÓ

Caligaritól Hitlerig

Film

Beteglelkű zsarnoki manipulátorok és hisztérikus tömegek, megszállott bűnözők és megbűvölt áldozatok, vámpírok és gólemek, a tudattalanból előtörő sötét indulatok, válságok és összeomlások kicsiben és nagyban: a Weimari Köztársaság filmművészete a múlt század húszas éveiben mintha előre sejtette volna, mi történik majd Németországban a demokrácia röpke közjátékát követően. Az élesen látó kortárs, a frankfurti iskola egyik jeles teoretikusa, Siegfried Kracauer még 1947-ben hamar klasszikussá váló monográfiát szentelt a német filmtörténet e társadalom-lélektani szempontból is oly figyelemre méltó korszakának, s Rüdiger Suchsland 2014-es dokumentumfilmje korántsem csupán címében idézi e könyvet. A két emblematikus rendező, F. W. Murnau és Fritz Lang filmes látomásai mellett olyan kisebb, de váltig az érdeklődésünkre méltó rendezők munkáit is érdemben tárgyalja Suchsland áttekintése, mint a magyar származású Paul Czinner vagy Ernő Metzner. Az alvajárókat és csellengőket, mítoszokat és disztópiákat felvonultató némafilmek nyomában azután még a hangosfilm is beköszönt a weimari korszak utolsó éveiben: itt éppen az Emil Jannings lánykérésén harsányan felröhögő Marlene Dietrich hangján, a Kék angyalból. A tömegek lázadásának és – Kracauer szavával – a tömeg ornamentikájának reprezentatív filmes példáin túl egy másfajta esztétika és társadalmi-történelmi esély mozis lenyomatai is megjelennek az összeállításban. A szolidaritás, az irónia és a szabadság filmjei, mint amilyen az 1930-as Emberek vasárnap volt: Billy Wilderrel és Fred Zinnemann-nal az alkotók sorában. Ők azután kevéssel utóbb éppúgy emigrációba kényszerültek, akárcsak Lang, s még megannyi más filmes alkotó. Hosszú névsoruk a dokumentumfilm végén egyszerre érzékelteti a korszak tragikumát – és a weimari filmművészet máig imponáló gazdagságát.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”