Film

Éjjelek és nappalok

  • 2015. augusztus 2.

Film

A Sirály egyik kulcsjelenete Trepljov expozícióban előadott fellengzős, filozofikus nagyotmondástól terhelt szkeccse, amelyet a meg nem értett zseni és az anyuka figyelméért (hiába) sírdogáló kisfiú életszerepei közt szánkózó szerző sértetten félbeszakít – éppen a mama, az ünnepelt színésznő bántó megjegyzései miatt. Trepljovot lehet tehetséges, de helyét még nem találó írójelöltnek vagy zavaros gondolkodású dilettánsnak értelmezni, de a Csehov-mű csak akkor tud életre kelni színpadon, ha van benne karizmatikus, mindent eluraló egójával együtt is lenyűgöző, vonzó Arkagyina (a színésznő mama).

Az epizódszínész Christian Camargo – a Sirály parafrázisának tekinthető – első rendezésében azonban Allison Janney-t megfosztja attól a lehetőségtől, hogy nagyasszony lehessen a hétköznapi kisszerűségek drámájában. A nyolcvanas évek Amerikájába helyezett történetben a családjához hazalátogató filmsztáré csak egyetlen hang a vidéki kúriában élő hozzátartozóknak az élet hiábavalóságát eldünnyögő kórusában. Viszont az ő fiacskája, aki – színpadi szkeccs helyett – világfájdalmas, ömlengő videoperformansszal indít, maga a jelentéktelen dilettantizmus. Csehov pontosan megrajzolt jellemei itt jórészt maszatos hátterű skiccek csupán. Nincs ugyanis elvégezve az az írói-rendezői aprómunka (mindkettő Camargo), amely életre kelthetné az ily módon helyzetgyakorlatokra kárhoztatott szereplők játékát. Nem drámák zajlanak, hanem embereket látunk, akiknek rossz. Ilyesmikkel van tele a film: környezetvédő szövegeléssel, politikusi szólamokkal a berlini falról meg egyéb (akkori) politikai aktualitásokról, szimbolikus madár szimbolikus tojásával stb. Annak is biztos van valami rejtett üzenete, hogy épp a nevezetes 1984-es évben járunk, csak egyáltalán nem világos, hogy mi. A kispórolt dráma helyett csak bennfentesek által dekódolható üzenetek sokasága teszi ki a film közlendőjét.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.

Jövő idő

A politikai pártokat nem szokás szeretni Magyarországon, mi tagadás, a pártok adtak s adnak is okot erre jócskán.