Film

Éjjelek és nappalok

  • 2015. augusztus 2.

Film

A Sirály egyik kulcsjelenete Trepljov expozícióban előadott fellengzős, filozofikus nagyotmondástól terhelt szkeccse, amelyet a meg nem értett zseni és az anyuka figyelméért (hiába) sírdogáló kisfiú életszerepei közt szánkózó szerző sértetten félbeszakít – éppen a mama, az ünnepelt színésznő bántó megjegyzései miatt. Trepljovot lehet tehetséges, de helyét még nem találó írójelöltnek vagy zavaros gondolkodású dilettánsnak értelmezni, de a Csehov-mű csak akkor tud életre kelni színpadon, ha van benne karizmatikus, mindent eluraló egójával együtt is lenyűgöző, vonzó Arkagyina (a színésznő mama).

Az epizódszínész Christian Camargo – a Sirály parafrázisának tekinthető – első rendezésében azonban Allison Janney-t megfosztja attól a lehetőségtől, hogy nagyasszony lehessen a hétköznapi kisszerűségek drámájában. A nyolcvanas évek Amerikájába helyezett történetben a családjához hazalátogató filmsztáré csak egyetlen hang a vidéki kúriában élő hozzátartozóknak az élet hiábavalóságát eldünnyögő kórusában. Viszont az ő fiacskája, aki – színpadi szkeccs helyett – világfájdalmas, ömlengő videoperformansszal indít, maga a jelentéktelen dilettantizmus. Csehov pontosan megrajzolt jellemei itt jórészt maszatos hátterű skiccek csupán. Nincs ugyanis elvégezve az az írói-rendezői aprómunka (mindkettő Camargo), amely életre kelthetné az ily módon helyzetgyakorlatokra kárhoztatott szereplők játékát. Nem drámák zajlanak, hanem embereket látunk, akiknek rossz. Ilyesmikkel van tele a film: környezetvédő szövegeléssel, politikusi szólamokkal a berlini falról meg egyéb (akkori) politikai aktualitásokról, szimbolikus madár szimbolikus tojásával stb. Annak is biztos van valami rejtett üzenete, hogy épp a nevezetes 1984-es évben járunk, csak egyáltalán nem világos, hogy mi. A kispórolt dráma helyett csak bennfentesek által dekódolható üzenetek sokasága teszi ki a film közlendőjét.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.