Interjú

„Én nem, de ismerek olyanokat, akik igen”

Eric Toledano filmrendező

Film

426 millió dolláros bevételével az Életrevalók a francia film nagy diadalmenete volt. Eric Toledano és Olivier Nakache új filmjében Charlotte Gainsbourg szeret bele az illegális bevándorlót játszó Omar Syba. A Samba című bevándorlásügyi romantikus komédiát már játsszák a mozik. Eric Toledanóval Párizsban beszélgettünk.

Magyar Narancs: Mennyiért adták el Hollywoodnak az Életrevalók jogait?

Eric Toledano: Egyrészt sokkal kevesebbért, mint gondolja, másrészt a jogokon nemcsak én és a rendezőtársam, hanem a producerek is osztoztak. Mesés vagyonokra nem tettem szert, ha erre kíváncsi. Harvey Weinstein már azelőtt megvásárolta a forgatókönyvet, hogy bemutatták volna a filmet Franciaországban. Jó szimata volt. Rajta múlik, mit kezd vele. Az amerikaiak amúgy kulturálisan elutasítják a feliratos filmeket; csak egy amerikai remake hathatja meg őket igazán.

MN: Európában milyen címeken futott az Életrevalók?

ET: Németországban Ziemlich beste Freunde volt. A Spiegel is ezt használta szlogennek, amikor Angela Merkelt és Barrosót tették ki együtt a címlapra. Az oroszok az 1+1 címet adták; precíz, mint egy jól kigondolt matekházi. Egy-két tipikusan francia poén nem ment át fordításban, ilyen volt például a bajuszhasonlat: a főhős bajszát mi José Bové francia politikus arcszőrzetéhez hasonlítottuk, de José Bovéból Freddie Mercury lett a José Bové bajszát kevésbé ismerő nyelvterületeken. Amikor a szereplők a nálunk minden gyerek által ismert Kirikou rajzfilm bölcs, fekete öregemberéről beszélnek, az amerikai változatban Morgan Freemant emlegetik.

MN: Charlotte Gainsbourg nemrég még két afrikai bevándorlóval szexelt Lars von Trier A nimfomániás című filmjében. Nem féltek, hogy Gainsbourg-ról mindenkinek ez a jelenet fog beugrani, amikor a Sambában meglátják szerelmes, bevándorlásügyi munkatársként?

ET: Charlotte nálunk akkora sztár, hogy bármit csinál, azt elnézik neki. Az én generációm Charlotte Gainsbourg-on nőtt fel. 13 éves volt, amikor megkapta a César-díjat. Én pizsamában ültem otthon a tévé előtt, míg ő a világ szeme láttára átvette a díjat. Anyám rám is parancsolt, hogy húzzak lefeküdni. Charlotte Gainsbourg a franciák kollektív fantáziájának része. Igaz, 13 évesen én Sophie Marceau-ba, és nem Charlotte-ba voltam szerelmes.

MN: Sokat köszönhet Depar­dieu-nek, aki szerepet vállalt az első filmjükben. Elég szomorú, ami mostanában vele történik…

ET: Depardieu megőrült. A haverkodása Putyinnal tiszta őrület. Senki sem tudja jobb belátásra bírni. Minden francia tudja, hogy Gérard megőrült. Olyan, mint egy robogó vonat, a közös munka során alig bírtunk lépést tartani vele. Olykor kiszállt a rendőrség a forgatásra: őt keresték. Olyan, mint egy cunami. Szerintem ő maga sem tudja, merre tart. Viszont ha ő nincs, valószínűleg az én karrierem is másként alakul. Sokat szenvedett, a fia elvesztése is nagy csapás volt a számára. Nehéz lenne egyszerű pszichológiai kategóriákkal leírni.

MN: A Sambából kiderül, hogy szinte minden francia munkaadó dolgoztat illegális bevándorlókkal. Ön is?

ET: Én nem, de ismerek olyanokat, akik igen. A rendszer már csak ilyen nálunk. A mosogatók és a takarítók között rengetegen vannak, és persze máshol is. A Charlie Hebdo-merénylet után a harmadik terrorista egy kóser élelmiszer-áruházban szedett túszokat. Sok vásárlónak egy ott dolgozó illegális bevándorló segített kimenekülni. A belügyminiszter jutalmul francia állampolgárságot adott neki.

MN: Vígjátékban mik a kedvencei?

ET: Olaszpárti vagyok. Vittorio Gassman és A nő illata. Vagy Mario Monicelli, aki olyan filmeket rendezett, mint a Férfiak póráz nélkül vagy a Brancaleone ármádiája. Vagy az Előzés Gassmannal és Trintignant-nal. És persze Woody Allen. A Bűnök és vétkek a kedvencem tőle. Volt alkalmam hosszan beszélgetni vele. Filmekről dumáltunk. A végén megkérdeztem: csak nem elkezdett hinni istenben? Ha látta volna azt a rémületet az arcán: Hogy én? Istenben? Hosszú, pesszimista tiráda következett. De ha van isten, és jó akar lenni hozzám, akkor összehoz még egyszer Woodyval ebben az életben.

A Samba c. filmről írott kritika a Visszhang rovatban olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.