Interjú

„Én nem, de ismerek olyanokat, akik igen”

Eric Toledano filmrendező

Film

426 millió dolláros bevételével az Életrevalók a francia film nagy diadalmenete volt. Eric Toledano és Olivier Nakache új filmjében Charlotte Gainsbourg szeret bele az illegális bevándorlót játszó Omar Syba. A Samba című bevándorlásügyi romantikus komédiát már játsszák a mozik. Eric Toledanóval Párizsban beszélgettünk.

Magyar Narancs: Mennyiért adták el Hollywoodnak az Életrevalók jogait?

Eric Toledano: Egyrészt sokkal kevesebbért, mint gondolja, másrészt a jogokon nemcsak én és a rendezőtársam, hanem a producerek is osztoztak. Mesés vagyonokra nem tettem szert, ha erre kíváncsi. Harvey Weinstein már azelőtt megvásárolta a forgatókönyvet, hogy bemutatták volna a filmet Franciaországban. Jó szimata volt. Rajta múlik, mit kezd vele. Az amerikaiak amúgy kulturálisan elutasítják a feliratos filmeket; csak egy amerikai remake hathatja meg őket igazán.

MN: Európában milyen címeken futott az Életrevalók?

ET: Németországban Ziemlich beste Freunde volt. A Spiegel is ezt használta szlogennek, amikor Angela Merkelt és Barrosót tették ki együtt a címlapra. Az oroszok az 1+1 címet adták; precíz, mint egy jól kigondolt matekházi. Egy-két tipikusan francia poén nem ment át fordításban, ilyen volt például a bajuszhasonlat: a főhős bajszát mi José Bové francia politikus arcszőrzetéhez hasonlítottuk, de José Bovéból Freddie Mercury lett a José Bové bajszát kevésbé ismerő nyelvterületeken. Amikor a szereplők a nálunk minden gyerek által ismert Kirikou rajzfilm bölcs, fekete öregemberéről beszélnek, az amerikai változatban Morgan Freemant emlegetik.

MN: Charlotte Gainsbourg nemrég még két afrikai bevándorlóval szexelt Lars von Trier A nimfomániás című filmjében. Nem féltek, hogy Gainsbourg-ról mindenkinek ez a jelenet fog beugrani, amikor a Sambában meglátják szerelmes, bevándorlásügyi munkatársként?

ET: Charlotte nálunk akkora sztár, hogy bármit csinál, azt elnézik neki. Az én generációm Charlotte Gainsbourg-on nőtt fel. 13 éves volt, amikor megkapta a César-díjat. Én pizsamában ültem otthon a tévé előtt, míg ő a világ szeme láttára átvette a díjat. Anyám rám is parancsolt, hogy húzzak lefeküdni. Charlotte Gainsbourg a franciák kollektív fantáziájának része. Igaz, 13 évesen én Sophie Marceau-ba, és nem Charlotte-ba voltam szerelmes.

MN: Sokat köszönhet Depar­dieu-nek, aki szerepet vállalt az első filmjükben. Elég szomorú, ami mostanában vele történik…

ET: Depardieu megőrült. A haverkodása Putyinnal tiszta őrület. Senki sem tudja jobb belátásra bírni. Minden francia tudja, hogy Gérard megőrült. Olyan, mint egy robogó vonat, a közös munka során alig bírtunk lépést tartani vele. Olykor kiszállt a rendőrség a forgatásra: őt keresték. Olyan, mint egy cunami. Szerintem ő maga sem tudja, merre tart. Viszont ha ő nincs, valószínűleg az én karrierem is másként alakul. Sokat szenvedett, a fia elvesztése is nagy csapás volt a számára. Nehéz lenne egyszerű pszichológiai kategóriákkal leírni.

MN: A Sambából kiderül, hogy szinte minden francia munkaadó dolgoztat illegális bevándorlókkal. Ön is?

ET: Én nem, de ismerek olyanokat, akik igen. A rendszer már csak ilyen nálunk. A mosogatók és a takarítók között rengetegen vannak, és persze máshol is. A Charlie Hebdo-merénylet után a harmadik terrorista egy kóser élelmiszer-áruházban szedett túszokat. Sok vásárlónak egy ott dolgozó illegális bevándorló segített kimenekülni. A belügyminiszter jutalmul francia állampolgárságot adott neki.

MN: Vígjátékban mik a kedvencei?

ET: Olaszpárti vagyok. Vittorio Gassman és A nő illata. Vagy Mario Monicelli, aki olyan filmeket rendezett, mint a Férfiak póráz nélkül vagy a Brancaleone ármádiája. Vagy az Előzés Gassmannal és Trintignant-nal. És persze Woody Allen. A Bűnök és vétkek a kedvencem tőle. Volt alkalmam hosszan beszélgetni vele. Filmekről dumáltunk. A végén megkérdeztem: csak nem elkezdett hinni istenben? Ha látta volna azt a rémületet az arcán: Hogy én? Istenben? Hosszú, pesszimista tiráda következett. De ha van isten, és jó akar lenni hozzám, akkor összehoz még egyszer Woodyval ebben az életben.

A Samba c. filmről írott kritika a Visszhang rovatban olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.