Interjú

„Én nem, de ismerek olyanokat, akik igen”

Eric Toledano filmrendező

Film

426 millió dolláros bevételével az Életrevalók a francia film nagy diadalmenete volt. Eric Toledano és Olivier Nakache új filmjében Charlotte Gainsbourg szeret bele az illegális bevándorlót játszó Omar Syba. A Samba című bevándorlásügyi romantikus komédiát már játsszák a mozik. Eric Toledanóval Párizsban beszélgettünk.

Magyar Narancs: Mennyiért adták el Hollywoodnak az Életrevalók jogait?

Eric Toledano: Egyrészt sokkal kevesebbért, mint gondolja, másrészt a jogokon nemcsak én és a rendezőtársam, hanem a producerek is osztoztak. Mesés vagyonokra nem tettem szert, ha erre kíváncsi. Harvey Weinstein már azelőtt megvásárolta a forgatókönyvet, hogy bemutatták volna a filmet Franciaországban. Jó szimata volt. Rajta múlik, mit kezd vele. Az amerikaiak amúgy kulturálisan elutasítják a feliratos filmeket; csak egy amerikai remake hathatja meg őket igazán.

MN: Európában milyen címeken futott az Életrevalók?

ET: Németországban Ziemlich beste Freunde volt. A Spiegel is ezt használta szlogennek, amikor Angela Merkelt és Barrosót tették ki együtt a címlapra. Az oroszok az 1+1 címet adták; precíz, mint egy jól kigondolt matekházi. Egy-két tipikusan francia poén nem ment át fordításban, ilyen volt például a bajuszhasonlat: a főhős bajszát mi José Bové francia politikus arcszőrzetéhez hasonlítottuk, de José Bovéból Freddie Mercury lett a José Bové bajszát kevésbé ismerő nyelvterületeken. Amikor a szereplők a nálunk minden gyerek által ismert Kirikou rajzfilm bölcs, fekete öregemberéről beszélnek, az amerikai változatban Morgan Freemant emlegetik.

MN: Charlotte Gainsbourg nemrég még két afrikai bevándorlóval szexelt Lars von Trier A nimfomániás című filmjében. Nem féltek, hogy Gainsbourg-ról mindenkinek ez a jelenet fog beugrani, amikor a Sambában meglátják szerelmes, bevándorlásügyi munkatársként?

ET: Charlotte nálunk akkora sztár, hogy bármit csinál, azt elnézik neki. Az én generációm Charlotte Gainsbourg-on nőtt fel. 13 éves volt, amikor megkapta a César-díjat. Én pizsamában ültem otthon a tévé előtt, míg ő a világ szeme láttára átvette a díjat. Anyám rám is parancsolt, hogy húzzak lefeküdni. Charlotte Gainsbourg a franciák kollektív fantáziájának része. Igaz, 13 évesen én Sophie Marceau-ba, és nem Charlotte-ba voltam szerelmes.

MN: Sokat köszönhet Depar­dieu-nek, aki szerepet vállalt az első filmjükben. Elég szomorú, ami mostanában vele történik…

ET: Depardieu megőrült. A haverkodása Putyinnal tiszta őrület. Senki sem tudja jobb belátásra bírni. Minden francia tudja, hogy Gérard megőrült. Olyan, mint egy robogó vonat, a közös munka során alig bírtunk lépést tartani vele. Olykor kiszállt a rendőrség a forgatásra: őt keresték. Olyan, mint egy cunami. Szerintem ő maga sem tudja, merre tart. Viszont ha ő nincs, valószínűleg az én karrierem is másként alakul. Sokat szenvedett, a fia elvesztése is nagy csapás volt a számára. Nehéz lenne egyszerű pszichológiai kategóriákkal leírni.

MN: A Sambából kiderül, hogy szinte minden francia munkaadó dolgoztat illegális bevándorlókkal. Ön is?

ET: Én nem, de ismerek olyanokat, akik igen. A rendszer már csak ilyen nálunk. A mosogatók és a takarítók között rengetegen vannak, és persze máshol is. A Charlie Hebdo-merénylet után a harmadik terrorista egy kóser élelmiszer-áruházban szedett túszokat. Sok vásárlónak egy ott dolgozó illegális bevándorló segített kimenekülni. A belügyminiszter jutalmul francia állampolgárságot adott neki.

MN: Vígjátékban mik a kedvencei?

ET: Olaszpárti vagyok. Vittorio Gassman és A nő illata. Vagy Mario Monicelli, aki olyan filmeket rendezett, mint a Férfiak póráz nélkül vagy a Brancaleone ármádiája. Vagy az Előzés Gassmannal és Trintignant-nal. És persze Woody Allen. A Bűnök és vétkek a kedvencem tőle. Volt alkalmam hosszan beszélgetni vele. Filmekről dumáltunk. A végén megkérdeztem: csak nem elkezdett hinni istenben? Ha látta volna azt a rémületet az arcán: Hogy én? Istenben? Hosszú, pesszimista tiráda következett. De ha van isten, és jó akar lenni hozzám, akkor összehoz még egyszer Woodyval ebben az életben.

A Samba c. filmről írott kritika a Visszhang rovatban olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.