DVD

Csalfa dicsfény

Ének az esőben

Film

Gene Kelly esernyővel táncol a tócsák közt, és énekel. Az Ének az esőben idén ünnepli hatvanadik születésnapját, egyebek mellett jubileumi DVD-kiadással. Stanley Donen 1952-es műve nemcsak népszerű musical, de egyenesen Hollywood önéletrajza, jelentés a filmtörténet legnagyobb fordulópontjáról: a hangosfilm megjelenéséről. 1927-et írunk, főszereplőink a kor némafilmes sztárjainak fényűző életét élik, mígnem beüt az első hangosfilm, A dzsesszénekes. Valamit lépni kell. Ez azonban nem egyszerű, még Charlie Chaplin sem mer próbálkozni az 1940-es A diktátorig.


 

A kaotikus állapotokat hozó filmtörténeti átmenetről, az MGM 20-as, 30-as évekbeli dolgairól, a technikai zűrzavarokról, a színészi játék változásának nehézségeiről szóló, voltaképpen önironikus történet kétségkívül jól mutat a képernyőn is. A dalok mind a producer-zeneszerző Arthur Freed korábbi műveiből vétettek, s megidéződik szinte a teljes Gene Kelly-filmográfia; a díszletek, a karakterek filmes utalások tömegét rejtik, amelyet a mai néző vagy ért, vagy nem. Mindezt átlátva az ünnepi DVD audiokommentárjai, dokumentumfilmjei igyekeznek olyan filmtörténeti háttér-információkat nyújtani, amitől ez az egész születésnapi kiadvány mégis több lesz, mint egy bájos zenés film újrája. Ám ez így mégis meglehetősen abszurd: az akkor gúnyolt némafilmes manírok helyett a ma már ugyanannyira túlzónak tartott musical műfaj köré von csalfa dicsfényt. Mindezzel együtt az Ének az esőben jó humorú, kultikus és szerethető kuriózum; Hollywood - immár sokadik - összekacsintása saját történetével.

A Warner Bros. kiadványa

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.