DVD

Csalfa dicsfény

Ének az esőben

Film

Gene Kelly esernyővel táncol a tócsák közt, és énekel. Az Ének az esőben idén ünnepli hatvanadik születésnapját, egyebek mellett jubileumi DVD-kiadással. Stanley Donen 1952-es műve nemcsak népszerű musical, de egyenesen Hollywood önéletrajza, jelentés a filmtörténet legnagyobb fordulópontjáról: a hangosfilm megjelenéséről. 1927-et írunk, főszereplőink a kor némafilmes sztárjainak fényűző életét élik, mígnem beüt az első hangosfilm, A dzsesszénekes. Valamit lépni kell. Ez azonban nem egyszerű, még Charlie Chaplin sem mer próbálkozni az 1940-es A diktátorig.


 

A kaotikus állapotokat hozó filmtörténeti átmenetről, az MGM 20-as, 30-as évekbeli dolgairól, a technikai zűrzavarokról, a színészi játék változásának nehézségeiről szóló, voltaképpen önironikus történet kétségkívül jól mutat a képernyőn is. A dalok mind a producer-zeneszerző Arthur Freed korábbi műveiből vétettek, s megidéződik szinte a teljes Gene Kelly-filmográfia; a díszletek, a karakterek filmes utalások tömegét rejtik, amelyet a mai néző vagy ért, vagy nem. Mindezt átlátva az ünnepi DVD audiokommentárjai, dokumentumfilmjei igyekeznek olyan filmtörténeti háttér-információkat nyújtani, amitől ez az egész születésnapi kiadvány mégis több lesz, mint egy bájos zenés film újrája. Ám ez így mégis meglehetősen abszurd: az akkor gúnyolt némafilmes manírok helyett a ma már ugyanannyira túlzónak tartott musical műfaj köré von csalfa dicsfényt. Mindezzel együtt az Ének az esőben jó humorú, kultikus és szerethető kuriózum; Hollywood - immár sokadik - összekacsintása saját történetével.

A Warner Bros. kiadványa

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."