"Ezt az egyet még, és aztán vége" - Lukas Moodysson filmrendező

  • Kriston László
  • 2010. szeptember 9.

Film

Az Együtt, a Kurva Amal, a Lilja 4-ever alkotója New Yorkban, a Fülöp-szigeteken és Thaiföldön forgatta a családjától és korábbi életvitelétől eltávolodó férfi sztoriját, mely Mamut címmel e héten indul nálunk a mozikban. A 41 éves svéd filmrendezővel a Berlinalén beszéltünk.
Az Együtt, a Kurva Amal, a Lilja 4-ever alkotója New Yorkban, a Fülöp-szigeteken és Thaiföldön forgatta a családjától és korábbi életvitelétől eltávolodó férfi sztoriját, mely Mamut címmel e héten indul nálunk a mozikban. A 41 éves svéd filmrendezővel a Berlinalén beszéltünk.

Magyar Narancs: Elégedett a filmjével?

Lukas Moodysson: Ez kérdés akar lenni? A válaszom: igen.

MN: A sajtóvetítésen mégis kifütyülték.

LM: Nem vágnám újra emiatt a filmet, ha erre céloz. Szeretem, ha erősek a nézői reakciók, és ha megoszlanak a vélemények. Sokan fogadták jól is a filmet. Többeket anynyira megérintett, hogy a vetítés után az volt az első dolguk, felhívták a családjukat, a gyerekeiket. Tetszik, hogy ilyen praktikus módon reagálják le az érzelmi hatást, amit a film keltett bennük.

MN: A Mamut az első nagy nemzetközi koprodukciója, svéd tartalom nélkül.

LM: Jó ideje nem dolgoztam nagy stábbal, így amikor nekikezdtünk a forgatásnak, legszívesebben hazamentem volna sírni, mert annyira nyögvenyelősen ment minden, és olyan sok technikai részlettel kellett bajlódnom. Mindennek, amit akartam, volt egy árcédulája. Megláttam például egy napszemüveges szerzetest az egyik szigeten, és szerettem volna ott egy jelenetet. De csak egy jelenetért átrepültetni az egész stábot, elszállásolni a hotelban, meg miegymás, mindennek tetemes költségei vannak. Korábbi filmjeimnél bizonyos kereteken belül azt csinálhattam, amire kedvem szottyant.

MN: Ez a film nemcsak sztorijában, helyszínében, de hangvételében is eltér a korábbi munkáitól.

LM: Életünk különféle szituációiban más-más hangon beszélünk.

MN: A cselekmény behálózza a bolygót, a főszereplő Gael García Bernal. Kézenfekvő a párhuzam I–árritu Bábeljével.

LM: A produkció előkészítése közben valaki megjegyezte, hogy a forgatókönyvem a Bábelre emlékezteti. Úgy döntöttem, nem nézem meg. Megkérdeztem Gaelt, szerinte is hasonlít-e egymásra a két forgatókönyv. Nemmel válaszolt. Nem vonzanak a drámai cselekményszövés lehetőségei, nem azért filmezek, hogy folyton izgalmas fordulatokkal lepjem meg a közönséget. Az élet maga érdekel, nem a dramaturgiai zsonglőrködés.

MN: Vizuálisan is újított: nagyszabású filmekből ismert széles képkivágással dolgozott. Ez nem az a kézikamerás rendező, akit ismerünk.

LM: Féltem is, hogy a széles képkeret hogy viszonyul ahhoz, amit mutatni akarok, mivel az emberi arcokra koncentráló közelképek szerelmese vagyok. A hosszúkás kép viszont mindent térbe, kontextusba helyez, az arcot is. A forgatás előtt sokat vitatkoztunk erről az operatőrrel.

MN: És ön könnyen meggyőzhető?

LM: Ha jó napom van, akkor igen. Ilyenkor mozgásteret adok a munkatársaimnak. Ha rossz a hangulatom és nem vagyok biztos magamban, akkor a kezemben tartom az ellenőrzést. Ez napról napra változik. Fontos volt továbbá, hogy a kamera ne legyen benne a színész arcában. Mert a való életben sem ilyen perspektívából látjuk a dolgokat, hanem kissé távolabbról.

MN: Mennyire találta nehéznek, hogy angolul forgat?

LM: Nem hiszem, hogy újra rászánnám magam. Egyáltalán filmkészítésre sem. Valahányszor befejezek egy filmet, megfogadom, hogy soha többet nem forgatok! De aztán beindul újra az agyam, és azt mondom magamnak: "Na csak ezt az egyet még, és aztán vége." Ha elég hosszú ideig élek, és belefér még mondjuk tíz film, többségük svédül beszél majd. Nem mintha úgy gondolnám, Svédország a legizgalmasabb hely a világon, de az az otthonom.

MN: Mit akart a filmben Cat Power The Greatest című dalával?

LM: Hát azt, amit a dalszöveg is sugall: "Hajdanán én akartam lenni a legjobb", és aztán jött az élet.

MN: Honnan a film ötlete? Keresztülment valamiféle "midlife crisis" fázison?

LM: Nem. Azt hiszem, úgy ugrott be, hogy a "takarítás koncepcióján" gondolkodtam: másvalakit szerződtetünk rá, hogy feltakarítson helyettünk. Ebből született meg a bejárónő, Gloria figurája, aki otthon hagyta Ázsiában a fiát, hogy pénzt keressen Amerikában. Aztán jött a többi karakter is.

MN: Gondolom, önnek is van takarítónője...

LM: Nincsen. Miből gondolta?

MN: Mert akinek van pénze, az mással végezteti el a piszkos munkát.

LM: Na ja. Egyetlenegyszer szerződtettünk egy céget Tromssben, hogy tegyenek rendet, mert akkor éppen meglehetősen kaotikus volt az életem. Érdekes volt. Baromi kényelmetlennek éreztem, hogy idegenek bolygatják fel a ház öszszes szegletét. Amikor Brazíliában voltam egy fesztiválon, azon is meghökkentek az ottaniak, hogy nem tartunk a gyerek mellett nevelőnőt.

MN: Igaz, hogy a Kurva Amalról Ingmar Bergman azt mondta, "kurva jó, remekmű!"?

LM: A fucking szót nem használta, de mestermunkának tartotta. Amíg élt, olyan jelenség volt, akit vagy szerettek, vagy utáltak. Mindenkinek volt valamilyen véleménye róla. Róla, de nem a filmjeiről! Manapság túl sokat ajnározzák a rendező személyét, és Bergmannal is ez volt a helyzet. Jólesett, hogy megdicsért, de nem akarom úgy végezni, mint ő. Semmi kedvem közéleti figurává válni.

Kritikánk a Mamutról a Visszhang rovatban.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.