"Ezt az egyet még, és aztán vége" - Lukas Moodysson filmrendező

  • Kriston László
  • 2010. szeptember 9.

Film

Az Együtt, a Kurva Amal, a Lilja 4-ever alkotója New Yorkban, a Fülöp-szigeteken és Thaiföldön forgatta a családjától és korábbi életvitelétől eltávolodó férfi sztoriját, mely Mamut címmel e héten indul nálunk a mozikban. A 41 éves svéd filmrendezővel a Berlinalén beszéltünk.
Az Együtt, a Kurva Amal, a Lilja 4-ever alkotója New Yorkban, a Fülöp-szigeteken és Thaiföldön forgatta a családjától és korábbi életvitelétől eltávolodó férfi sztoriját, mely Mamut címmel e héten indul nálunk a mozikban. A 41 éves svéd filmrendezővel a Berlinalén beszéltünk.

Magyar Narancs: Elégedett a filmjével?

Lukas Moodysson: Ez kérdés akar lenni? A válaszom: igen.

MN: A sajtóvetítésen mégis kifütyülték.

LM: Nem vágnám újra emiatt a filmet, ha erre céloz. Szeretem, ha erősek a nézői reakciók, és ha megoszlanak a vélemények. Sokan fogadták jól is a filmet. Többeket anynyira megérintett, hogy a vetítés után az volt az első dolguk, felhívták a családjukat, a gyerekeiket. Tetszik, hogy ilyen praktikus módon reagálják le az érzelmi hatást, amit a film keltett bennük.

MN: A Mamut az első nagy nemzetközi koprodukciója, svéd tartalom nélkül.

LM: Jó ideje nem dolgoztam nagy stábbal, így amikor nekikezdtünk a forgatásnak, legszívesebben hazamentem volna sírni, mert annyira nyögvenyelősen ment minden, és olyan sok technikai részlettel kellett bajlódnom. Mindennek, amit akartam, volt egy árcédulája. Megláttam például egy napszemüveges szerzetest az egyik szigeten, és szerettem volna ott egy jelenetet. De csak egy jelenetért átrepültetni az egész stábot, elszállásolni a hotelban, meg miegymás, mindennek tetemes költségei vannak. Korábbi filmjeimnél bizonyos kereteken belül azt csinálhattam, amire kedvem szottyant.

MN: Ez a film nemcsak sztorijában, helyszínében, de hangvételében is eltér a korábbi munkáitól.

LM: Életünk különféle szituációiban más-más hangon beszélünk.

MN: A cselekmény behálózza a bolygót, a főszereplő Gael García Bernal. Kézenfekvő a párhuzam I–árritu Bábeljével.

LM: A produkció előkészítése közben valaki megjegyezte, hogy a forgatókönyvem a Bábelre emlékezteti. Úgy döntöttem, nem nézem meg. Megkérdeztem Gaelt, szerinte is hasonlít-e egymásra a két forgatókönyv. Nemmel válaszolt. Nem vonzanak a drámai cselekményszövés lehetőségei, nem azért filmezek, hogy folyton izgalmas fordulatokkal lepjem meg a közönséget. Az élet maga érdekel, nem a dramaturgiai zsonglőrködés.

MN: Vizuálisan is újított: nagyszabású filmekből ismert széles képkivágással dolgozott. Ez nem az a kézikamerás rendező, akit ismerünk.

LM: Féltem is, hogy a széles képkeret hogy viszonyul ahhoz, amit mutatni akarok, mivel az emberi arcokra koncentráló közelképek szerelmese vagyok. A hosszúkás kép viszont mindent térbe, kontextusba helyez, az arcot is. A forgatás előtt sokat vitatkoztunk erről az operatőrrel.

MN: És ön könnyen meggyőzhető?

LM: Ha jó napom van, akkor igen. Ilyenkor mozgásteret adok a munkatársaimnak. Ha rossz a hangulatom és nem vagyok biztos magamban, akkor a kezemben tartom az ellenőrzést. Ez napról napra változik. Fontos volt továbbá, hogy a kamera ne legyen benne a színész arcában. Mert a való életben sem ilyen perspektívából látjuk a dolgokat, hanem kissé távolabbról.

MN: Mennyire találta nehéznek, hogy angolul forgat?

LM: Nem hiszem, hogy újra rászánnám magam. Egyáltalán filmkészítésre sem. Valahányszor befejezek egy filmet, megfogadom, hogy soha többet nem forgatok! De aztán beindul újra az agyam, és azt mondom magamnak: "Na csak ezt az egyet még, és aztán vége." Ha elég hosszú ideig élek, és belefér még mondjuk tíz film, többségük svédül beszél majd. Nem mintha úgy gondolnám, Svédország a legizgalmasabb hely a világon, de az az otthonom.

MN: Mit akart a filmben Cat Power The Greatest című dalával?

LM: Hát azt, amit a dalszöveg is sugall: "Hajdanán én akartam lenni a legjobb", és aztán jött az élet.

MN: Honnan a film ötlete? Keresztülment valamiféle "midlife crisis" fázison?

LM: Nem. Azt hiszem, úgy ugrott be, hogy a "takarítás koncepcióján" gondolkodtam: másvalakit szerződtetünk rá, hogy feltakarítson helyettünk. Ebből született meg a bejárónő, Gloria figurája, aki otthon hagyta Ázsiában a fiát, hogy pénzt keressen Amerikában. Aztán jött a többi karakter is.

MN: Gondolom, önnek is van takarítónője...

LM: Nincsen. Miből gondolta?

MN: Mert akinek van pénze, az mással végezteti el a piszkos munkát.

LM: Na ja. Egyetlenegyszer szerződtettünk egy céget Tromssben, hogy tegyenek rendet, mert akkor éppen meglehetősen kaotikus volt az életem. Érdekes volt. Baromi kényelmetlennek éreztem, hogy idegenek bolygatják fel a ház öszszes szegletét. Amikor Brazíliában voltam egy fesztiválon, azon is meghökkentek az ottaniak, hogy nem tartunk a gyerek mellett nevelőnőt.

MN: Igaz, hogy a Kurva Amalról Ingmar Bergman azt mondta, "kurva jó, remekmű!"?

LM: A fucking szót nem használta, de mestermunkának tartotta. Amíg élt, olyan jelenség volt, akit vagy szerettek, vagy utáltak. Mindenkinek volt valamilyen véleménye róla. Róla, de nem a filmjeiről! Manapság túl sokat ajnározzák a rendező személyét, és Bergmannal is ez volt a helyzet. Jólesett, hogy megdicsért, de nem akarom úgy végezni, mint ő. Semmi kedvem közéleti figurává válni.

Kritikánk a Mamutról a Visszhang rovatban.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.