Idegen az oldboyok között

Francis Ford Coppola: Tetro

  • - ts -
  • 2010. május 6.

Film

Ha csak annyit súgok meg, hogy a Csillagok háborújának (A birodalom visszavág c. fejezetében elhangzó) kulcsmondata szinte szó szerint megegyezik a Tetro döntő közlésével, nos, a napnál is világosabb, hogy miféle kalandok várnak itt ránk. Erről sajnos többet nem mondhatok, nyilván az önök biztonsága érdekében.

 

Ha azonban a tavalyi keltezésű Tetro kritikai fogadtatásán megfutjuk akár a legfelületesebb kört is, rögtön szembeötlik valami, ahány jegyzetíró, annyi hosszú-hosszú lista, hogy honnan mindenünnen is idézett Coppola a filmjében. Mindenünnen, az már szentigaz, de ebbe nem megyünk most bele, csak még elmeséljük a másik kedvencünket, amikor a saját apjának maszkírozott Klaus Maria Brandauer a kedves gyászoló mama oldalán megjelenik fia (ugye, szintén Brandauer, a fő Brandauer) temetésén, konkrétan Frednek maszkírozva (és a mama Gingernek) - akkor már nehezen állja meg az ember röhögés nélkül. Szerintem nem is kell - mármint megállni.

Coppola műve ugyanis annyira gátlástalan, s ezen tulajdonsága miatt annyira kilátástalan giccs, hogy azt nem lehet szimplán az egyre sűrűsödő időskori ellágyulások és az idült szentimentalizmus rovására írni. Kell itt lennie valaminek abból a bizonyos hollywoodi lelkiismeret-furdalásból is, amit nem látott még senki, de már annyit beszéltek róla, s ami annyira álságos, hogy akár a felemlegetését is nyugodtan tekinthetjük "művészi eszköznek". Tán valami olyasmi lehet ez, mint Tarantinónál Sonny Chiba kényszeres emlegetése. Miszerint én Fellinitől mondjuk Almodóvarig (a kettő egy napon említéséért elnézést kérünk, és egyben el is határolódunk tőle - a szerző) annyi mindent láttam, hogy vénségemre eljött egy ún. betetőző alkotás ideje - ha másért nem, a kudarc beismeréséért, ami ugye egy szép és férfias dolog, de nem utolsósorban megható. Ja, és hazug, hisz ugyan miért is kellene szabadkoznia A Keresztapa alkotójának? Még hogy a többi marhaságért? Jaj, dehogy.

Megmutatom, ki vagyok, és mit tanultam, s illő szerénységgel ejtek néhány szót a terveimről is. Felesleges, közel negyven éve túl vagyunk rajta, s nem reklamáltunk. Vagy csak olykor.

Kínálkozik persze a másik megoldás is, de közel sem a végső: Coppola régi kedvenc fogására, a színház a filmben vagy a bábjáték a filmben - általában csak jelenetekre elegendő - megjelenítésére most kivételesen döntő dramaturgiai funkciót bíz: vigyék el a balhét (vállaljanak magukra mindent). Mit tetszenek gondolni, valamelyik Brandauer-pofájú Prospero vagy a kedves édesapja, esetleg öregapja összetöri-e a pálcáját a filmben? Csoda, hogy nem kétszer. A vonatkozó közlemény tehát: csak játék, szemfényvesztés az egész, senkit se tévesszen meg, ha vért lát, s az előadás után felmegy a színpadra, s megkóstolja a szertecsordult vörös folyadékot a deszkáról, s az íze mégis sós, pont olyan, mint a vér. Ah, mert játék ez, de vérre (és ahogy a nagybetűs élet diktálja, mikor milyen egyéb testnedvekre) megy. Nemritkán az idegeinkre. Miért is személy szerint, feladom. (Mi meg bevesszük.)

De mégis, így a 21. század első dekádját letudván hagyni kéne tán mostantól ezt az idézgetéses praxist, különös tekintettel az elmúlt negyven-ötven év ez irányú kínálatára. Mert az ugyancsak ordas közhely, hogy mennyit változott időközben a mozi társadalmi funkciója. És alig is akad arra bizonyítékunk, hogy bárminő öltést is gravírozna, hogy a kollégáknak milyen publicisztikai formájú közlendője van például Felliniről. Mert ezek minden eddig vizsgált esetben egyirányú utcának bizonyultak: vélhetően a filmezés nem azonos nyelv az irodalommal, legalábbis a kifejezésmód lehetséges korlátainak tekintetében.

Összegezvén a látottakat, bízvást állíthatjuk, hogy a nagy múltú maestro összehordott itt hetet, havat, színeset, feketét, tényleg mindent, ami csak a keze ügyébe került. Elkészült (megint) egy ötdolláros shake. Ha beadnánk egy patásnak, feltehetően megkergülne.

De álljunk csak meg egy szóra! Coppola, mondjon akármit is magáról, törje is össze összes vesszejét a szemünk láttára, próbáljon egyszerre száz másik filmkészítő nyelvén (has)beszélni, akkor is hazai pályán játszik. S akkor is, hogyha véletlenül vagy vagányságból az ellenfél (adott esetben az elképzelt Európa-válogatott) mezét veszi fel. S ha lámpalázas is kicsit, vén fejjel megteheti. Mert ez a hazai játék arra feltétlenül elég, hogy ne essen nehezünkre végignézni. Az olyat meg még az ő - nagyszerű - pályáján is meg kell becsülni.

Forgalmazza a Szuez Film

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”