Film: Inkább zongorázzon! (Michael Haneke: Farkasok ideje)

  • 2004. április 22.

Film

Minek ezt szépíteni: a botrányfilmjeiről elhíresült osztrák filmrendező, Michael Haneke új mozija, a Farkasok ideje botrányosan rossz. Pedig a felütéssel nincsen semmi gond: a középosztálybeli család egy erdei vityillóhoz érkezik, valószínűsítjük, vakációra, ám a házukba már beköltözött egy másik família, akik puskával fogadják hőseinket. Kisebb szóváltás, a családfőt lepuffantják, az életben maradt mama (Isabelle Huppert) két gyerekével vándorlásba kezd, melynek során nyilvánvalóvá válik, hogy a környéken és a világban valami katasztrófa történhetett: csapatokba verődött rossz arcú emberek mindenfelé, égő marhatetemek és szénakazlak, sötétség, köd, hideg, síri csend és hullaszag.

Minek ezt szépíteni: a botrányfilmjeiről elhíresült osztrák filmrendező, Michael Haneke új mozija, a Farkasok ideje botrányosan rossz. Pedig a felütéssel nincsen semmi gond: a középosztálybeli család egy erdei vityillóhoz érkezik, valószínűsítjük, vakációra, ám a házukba már beköltözött egy másik família, akik puskával fogadják hőseinket. Kisebb szóváltás, a családfőt lepuffantják, az életben maradt mama (Isabelle Huppert) két gyerekével vándorlásba kezd, melynek során nyilvánvalóvá válik, hogy a környéken és a világban valami katasztrófa történhetett: csapatokba verődött rossz arcú emberek mindenfelé, égő marhatetemek és szénakazlak, sötétség, köd, hideg, síri csend és hullaszag.

Egyszóval: negatív utópiát látunk.

A kérdés: mihez is kezdenek a túlélők, ha nem egy karib-tengeri lakatlan szigeten kell bizonyítaniuk rátermettségüket Stohl Buci vigyázó szemeinek kereszttüzében, hanem valahol Európában?

A válasz egyszerű, a tanulságokat a Farkasok ideje sem túlozza el. Ember bizony embernek farkasa, a jó öreg Maslow-féle motivációs ranglétra a film szerint is helytálló: ha éhesek és szomjasak vagyunk, ráadásul fázunk, nem az önmegvalósításon és a társadalmi megbecsülésen jár az eszünk. Mi több, Darwinnak is igaza volt: a létért folytatott küzdelemben csak a leginkább rátermettek maradhatnak életben.

Csonka családunk végül egy pályaudvarra vetődik, ahol csatlakozik egy csoport másik túlélőhöz, hogy közösen várják a vonatot, mely a film központi metaforájaként a szép új világot, a civilizációt, a társadalomba vetett hitet, a hazát és a haladást jelképezi. Hogy megérkezik-e a szerelvény, nem árulom el, legyen min izgulni.

A tartalom ennyi. Ami pedig a formát illeti: kissé Tarr Bélá-s, kissé Stalkeres, de nem Tarr Béla és nem Tarkovszkij, igaz, a szereplők Michael Haneke filmjében is gyakorta menetelnek hosszan és lassan.

A táj rátelepszik hőseinkre, mondhatnók, lelkiállapotuk kivetülése: zord és kietlen, de azért egy-egy napsugár időnként kikukucskál a felhők mögül, a reménysugarakat szimbolizálandó. Általában azonban hideg van, és esik az eső, esetleg ezek kombinációjaként hideg eső esik.

Látni egyébként nem sokat látunk, a film túlnyomó részében a vásznon sötétség honol (ez most szó szerint értendő) - a szereplők alig-alig kivehetőek, csak a körvonalaik látszódnak, nem véletlen, ha szeparációs félelmeiknek köszönhetően hisztérikus rikoltozások közepette keresgélik egymást, és ha ez még mindig nem volna elég, némi kedvcsináló jusson az állatvédőknek is: az egyik jelenetben egy lónak premier plánban metszik el a torkát.

Ha a befejező képsor, a film tanulsága, egy-két izgalmas párbeszéd, netán egy feledhetetlen színészi alakítás feledtetni tudná azt a nyomoresztétikát, szépelgő szenvelgést, amit az osztrák rendező a létéért küzdő emberiség apropóján felvonultat, azt mondanám, megérte végigkínlódni a filmidőt. Csakhogy semmi újat, legfőképpen pedig semmi eredetit nem kapunk a Farkasok idejétől - negatív utópiában, posztapokaliptikus vízióban, robinzonádban láttunk már számos jobb mozit a Mechanikus narancstól kezdve A legyek urán át urambocsá' egészen a Mad Maxig.

Igaz, ez Hanekét különösképpen nem izgatja, mint erről azIndependentnek adott egyik nyilatkozata is árulkodik: "Ha valaki nem szereti a filmjeimet, az nem az én problémám" - mondta volt a mester.

Ennyire azért nem általánosítanék. A zongoratanárnővel példának okáért semmi bajom sincs. Ezekre a farkasemberekre azonban sajnáltam az időt.

Hungler Tímea

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.