Film: Inkább zongorázzon! (Michael Haneke: Farkasok ideje)

  • 2004. április 22.

Film

Minek ezt szépíteni: a botrányfilmjeiről elhíresült osztrák filmrendező, Michael Haneke új mozija, a Farkasok ideje botrányosan rossz. Pedig a felütéssel nincsen semmi gond: a középosztálybeli család egy erdei vityillóhoz érkezik, valószínűsítjük, vakációra, ám a házukba már beköltözött egy másik família, akik puskával fogadják hőseinket. Kisebb szóváltás, a családfőt lepuffantják, az életben maradt mama (Isabelle Huppert) két gyerekével vándorlásba kezd, melynek során nyilvánvalóvá válik, hogy a környéken és a világban valami katasztrófa történhetett: csapatokba verődött rossz arcú emberek mindenfelé, égő marhatetemek és szénakazlak, sötétség, köd, hideg, síri csend és hullaszag.

Minek ezt szépíteni: a botrányfilmjeiről elhíresült osztrák filmrendező, Michael Haneke új mozija, a Farkasok ideje botrányosan rossz. Pedig a felütéssel nincsen semmi gond: a középosztálybeli család egy erdei vityillóhoz érkezik, valószínűsítjük, vakációra, ám a házukba már beköltözött egy másik família, akik puskával fogadják hőseinket. Kisebb szóváltás, a családfőt lepuffantják, az életben maradt mama (Isabelle Huppert) két gyerekével vándorlásba kezd, melynek során nyilvánvalóvá válik, hogy a környéken és a világban valami katasztrófa történhetett: csapatokba verődött rossz arcú emberek mindenfelé, égő marhatetemek és szénakazlak, sötétség, köd, hideg, síri csend és hullaszag.

Egyszóval: negatív utópiát látunk.

A kérdés: mihez is kezdenek a túlélők, ha nem egy karib-tengeri lakatlan szigeten kell bizonyítaniuk rátermettségüket Stohl Buci vigyázó szemeinek kereszttüzében, hanem valahol Európában?

A válasz egyszerű, a tanulságokat a Farkasok ideje sem túlozza el. Ember bizony embernek farkasa, a jó öreg Maslow-féle motivációs ranglétra a film szerint is helytálló: ha éhesek és szomjasak vagyunk, ráadásul fázunk, nem az önmegvalósításon és a társadalmi megbecsülésen jár az eszünk. Mi több, Darwinnak is igaza volt: a létért folytatott küzdelemben csak a leginkább rátermettek maradhatnak életben.

Csonka családunk végül egy pályaudvarra vetődik, ahol csatlakozik egy csoport másik túlélőhöz, hogy közösen várják a vonatot, mely a film központi metaforájaként a szép új világot, a civilizációt, a társadalomba vetett hitet, a hazát és a haladást jelképezi. Hogy megérkezik-e a szerelvény, nem árulom el, legyen min izgulni.

A tartalom ennyi. Ami pedig a formát illeti: kissé Tarr Bélá-s, kissé Stalkeres, de nem Tarr Béla és nem Tarkovszkij, igaz, a szereplők Michael Haneke filmjében is gyakorta menetelnek hosszan és lassan.

A táj rátelepszik hőseinkre, mondhatnók, lelkiállapotuk kivetülése: zord és kietlen, de azért egy-egy napsugár időnként kikukucskál a felhők mögül, a reménysugarakat szimbolizálandó. Általában azonban hideg van, és esik az eső, esetleg ezek kombinációjaként hideg eső esik.

Látni egyébként nem sokat látunk, a film túlnyomó részében a vásznon sötétség honol (ez most szó szerint értendő) - a szereplők alig-alig kivehetőek, csak a körvonalaik látszódnak, nem véletlen, ha szeparációs félelmeiknek köszönhetően hisztérikus rikoltozások közepette keresgélik egymást, és ha ez még mindig nem volna elég, némi kedvcsináló jusson az állatvédőknek is: az egyik jelenetben egy lónak premier plánban metszik el a torkát.

Ha a befejező képsor, a film tanulsága, egy-két izgalmas párbeszéd, netán egy feledhetetlen színészi alakítás feledtetni tudná azt a nyomoresztétikát, szépelgő szenvelgést, amit az osztrák rendező a létéért küzdő emberiség apropóján felvonultat, azt mondanám, megérte végigkínlódni a filmidőt. Csakhogy semmi újat, legfőképpen pedig semmi eredetit nem kapunk a Farkasok idejétől - negatív utópiában, posztapokaliptikus vízióban, robinzonádban láttunk már számos jobb mozit a Mechanikus narancstól kezdve A legyek urán át urambocsá' egészen a Mad Maxig.

Igaz, ez Hanekét különösképpen nem izgatja, mint erről azIndependentnek adott egyik nyilatkozata is árulkodik: "Ha valaki nem szereti a filmjeimet, az nem az én problémám" - mondta volt a mester.

Ennyire azért nem általánosítanék. A zongoratanárnővel példának okáért semmi bajom sincs. Ezekre a farkasemberekre azonban sajnáltam az időt.

Hungler Tímea

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.