Határtalanul

Isabelle Huppert színésznő

Film

A világ kicsi, a rendező kedves színésznőjét - a Farkasok ideje és A zongoratanárnő főszereplőjét - Cannes-ban sikerült elkapnunk.

 

Magyar Narancs: Nem zavarta, hogy a Farkasok idejében nincs önálló sorsa, karaktere, hogy kénytelen beleolvadni egy nagyon fiktív, nagyon életidegen, apokaliptikus tablóba?

Isabelle Huppert: Pontosan tudtam, mire szerződöm. Egy olyan sztorira, amelyben az egyéni történetek, sorsok egy adott pillanatban megszűnnek, illetve beletorkollnak egy kollektív sorsba, amelyben leginkább a lelkiállapotokat, a fizikai reakciókat kellett érzékeltetni. Ez nem olyan film, amelyik megengedné, hogy a kis személyes történetek kerekedjenek felül. A legerősebb motivációm a veszteség érzete volt, amikor maga a puszta lét válik kérdésessé, mert az ember elveszíti mindenét, a férjét, az otthonát, nincs mit ennie, innia, nincs mit adnia a gyerekeinek. A legelementárisabb érzés, hogy az a nő, akit játszom, belefárad mindenbe, nincs több reménye, energiája.

MN: Vajon elég, ha a film csak úgy bemutatja a világ állapotát?

IH: Mi mást tehet? Mégis a hogyanon van a lényeg. A fikció kényelme helyett akkor ér valamit, ha a lehető legközelebb kerül a valósághoz.

MN: Valóság alatt fizikai valóságot ért?

IH: Szeretem a moziban a testi valóságot, amivel persze könnyű manipulálni is. Ebben a filmben is, amikor a rémület egymásnak uszítja az embereket. Ahogy az egyik át akarja venni a hatalmat a másik felett, hogy úgymond igazságot szolgáltasson, a maga igazságát a másik kárára. Van egy mondat, Patrice Chéreau szájából hangzik el: "Szégyelljék magukat!" Ez mindannyiunkra vonatkozik. Sokszor az az érzésem, van miért szégyellni magunkat, mert ezen a másik oldalon állunk, míg a világ számunkra kevésbé számottevő szegmensében emberek a napi túléléssel küszködnek, háborúk, terrortámadások, földrengések, valós tragédiák elszenvedői. És közben mi itt ülünk, és filmekről, valóságról elmélkedünk.

MN: Mit tehetnénk?

IH: Tudom, a szégyenérzet önmagában édeskevés. Végezzük a magunk dolgát.

MN: Tehát évi három-négy film, színpadi fellépések, a francia mozi tiszteletbeli nagykövetének szerepe.

IH:

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.