Határtalanul

Isabelle Huppert színésznő

Film

A világ kicsi, a rendező kedves színésznőjét - a Farkasok ideje és A zongoratanárnő főszereplőjét - Cannes-ban sikerült elkapnunk.

 

Magyar Narancs: Nem zavarta, hogy a Farkasok idejében nincs önálló sorsa, karaktere, hogy kénytelen beleolvadni egy nagyon fiktív, nagyon életidegen, apokaliptikus tablóba?

Isabelle Huppert: Pontosan tudtam, mire szerződöm. Egy olyan sztorira, amelyben az egyéni történetek, sorsok egy adott pillanatban megszűnnek, illetve beletorkollnak egy kollektív sorsba, amelyben leginkább a lelkiállapotokat, a fizikai reakciókat kellett érzékeltetni. Ez nem olyan film, amelyik megengedné, hogy a kis személyes történetek kerekedjenek felül. A legerősebb motivációm a veszteség érzete volt, amikor maga a puszta lét válik kérdésessé, mert az ember elveszíti mindenét, a férjét, az otthonát, nincs mit ennie, innia, nincs mit adnia a gyerekeinek. A legelementárisabb érzés, hogy az a nő, akit játszom, belefárad mindenbe, nincs több reménye, energiája.

MN: Vajon elég, ha a film csak úgy bemutatja a világ állapotát?

IH: Mi mást tehet? Mégis a hogyanon van a lényeg. A fikció kényelme helyett akkor ér valamit, ha a lehető legközelebb kerül a valósághoz.

MN: Valóság alatt fizikai valóságot ért?

IH: Szeretem a moziban a testi valóságot, amivel persze könnyű manipulálni is. Ebben a filmben is, amikor a rémület egymásnak uszítja az embereket. Ahogy az egyik át akarja venni a hatalmat a másik felett, hogy úgymond igazságot szolgáltasson, a maga igazságát a másik kárára. Van egy mondat, Patrice Chéreau szájából hangzik el: "Szégyelljék magukat!" Ez mindannyiunkra vonatkozik. Sokszor az az érzésem, van miért szégyellni magunkat, mert ezen a másik oldalon állunk, míg a világ számunkra kevésbé számottevő szegmensében emberek a napi túléléssel küszködnek, háborúk, terrortámadások, földrengések, valós tragédiák elszenvedői. És közben mi itt ülünk, és filmekről, valóságról elmélkedünk.

MN: Mit tehetnénk?

IH: Tudom, a szégyenérzet önmagában édeskevés. Végezzük a magunk dolgát.

MN: Tehát évi három-négy film, színpadi fellépések, a francia mozi tiszteletbeli nagykövetének szerepe.

IH:

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.