Film: Ne taníts, tégy velem csodát! (Enyedi Ildikó: Simon mágus)

Film

Finom kis film, pont nekem való. Nézném máskor is, ártatlanul. Minden jel arra mutatott, hogy ez így nem fog menni. Mármint ártatlanul, nekem. Mielőtt bűneimet felhoznám, nyilvánvaló: nem róluk van szó, tőlük én még úgy mozizok, mint egy csecsszopó. Az van, hogy ez az új Enyedimozi egy új Enyedimozi, amire készül az ember. Nem ölt szép ruhát, csak felkészültségét próbálja ráncba szedni. Who the Fuck is Simon? Ellenpéter régről. Aztán beül az ember tudományos pofával, tud mindent, a híradó alatt megírhatná a Jézus Krisztus szupersztárt a tévének.

Finom kis film, pont nekem való. Nézném máskor is, ártatlanul. Minden jel arra mutatott, hogy ez így nem fog menni. Mármint ártatlanul, nekem. Mielőtt bűneimet felhoznám, nyilvánvaló: nem róluk van szó, tőlük én még úgy mozizok, mint egy csecsszopó. Az van, hogy ez az új Enyedimozi egy új Enyedimozi, amire készül az ember. Nem ölt szép ruhát, csak felkészültségét próbálja ráncba szedni. Who the Fuck is Simon? Ellenpéter régről. Aztán beül az ember tudományos pofával, tud mindent, a híradó alatt megírhatná a Jézus Krisztus szupersztárt a tévének.

Ám egész a film elején van egy jelenet, sokan mesélték már írva is, és még többen fogják, remélem. A vonat elindul, mi a vezérállásban vagyunk, a Nyugatiból, puhán és szögletesen, átszelési és ellenkező görbületű kitérők között, de még nem is ér a kijáratig, amikor már túl van a Gare de l´Est bejárati jelzőjén, és befut. Valótlan képek, honnan e könnyedség (ha én egyszer mesélhetnék itt a Nyugati pályafenntartási problémáiról, kígyózó, bólintó mozgásról, irányhibákról, az persze egy horrorfilm meséje lenne, távolról sem idetartozó, a nyílt pályán kortynyit sem zakatolunk. Ez a jelenet visszavisz az ártatlanságba, innen tudható, önfeledt mozizás következik. Elment Simon, elutaztak a régi Enyedi-dolgozatok emléktöredékei, távozott az okosság, úgy, hogy csak utólag, most veszem észre. S csak most érzek ezért valamiféle hálát, megnyugtató késéssel, mikor messziről tér csak vissza a tudás, mely szerint a filmek számottevő többsége elvárja a romlottságomat, s ha nem köptem le a perecest, valami ordas disznósággal kacsintanak reám már az első kockáikról.

Feledkezz meg rólam, hogy a tiéd lehessek - mondja Enyedi, és meg bírja tétetni velem, mások mindig másra hajtanak, nem is vehetem hibájuknak. És ha már az ártó is ártatlan, a rendezőé a pálya, mire megy velem.

Lakik Pesten Andorai, a nagydarab híres izé, a híre arra elég, hogy jelen legyen a párizsi rendőrség látókörében. Hívják is menten, ha baj van, és a kevéssé emberi szerv tehetetlen, jöjjön, fogjon egy gyilkost, mert Maigret felügyelő már meghalt. Odamegy, megfogja egy jelentősebb szobanövény segedelmével, de mi nem szaladhatunk ennyire előre. Vissza arra a francia pályaudvarra.

Kis táblácskával várja a tolmács (Nagy Mari, e nagy magyar filmekben sebzett színicsoda), de ő, miután észrevette, mögé néz, éli az életét az állomás. Biztonsági őrök vegzálnak egy lányt, aki mint kérdezőbiztos a jámbor utazóközönséget vegzálta addig, nem is túl mellesleg azért, hogy nyefegnének tán valamit vallásgyakorlási szokásaikról. Húzzál elfele, ezt itt nem lehet. Aztán egyszer csak fordulat, a bunkó kopó leereszkedik (térdre egészen) és kezet csókol az áttetsző kisasszonynak. Hogy ez Simon meredt tekintetének köszönhető-e, vagy a szűzi varázsnak, meglehet, megfejthető. Nekem mindkettőnek, de nem együtt, hanem külön-külön. Kettős hatás, rám, a vasúti rendészet kit érdekel. Általam fogan a szerelmük, ez a legnagyobb szerelmes filmek egyetlen ismérve, ha én csak egy hajszálnyival akarom előbb, a néző.

Párizsban a dolgok rendben zajlanak. Andorai nagyokat sétál. Szemközt a pusztulással egy ember lépked hangtalan. Színre lép Péter, a halász (Halász Péter), Bentleyn jött Galileából, erre nem is kéne reagálni, nem volt más választás, csak ráadás, hogy eddig tán legjobb alakítását adja. Andorai meg megy, több visszatérő képeken, mintha ezért tanult volna járni. Ezekért a kései, keserű léptekért. Már ebben látszik, mekkora nagy színész, egy nagy magyar színész.

Közben a szerelem, melyből az is kiderül, hogy Simon magyar. Persze Pestről jött, üsse kő, de előre kérte a pénzt cashben, akkor mér´ magyar? Mert nem beszél franciául; csak profanizálok. Hosszú párizsi útjai igyekvő segítők, delejittas tanítványjelöltek és a versenyezni vágyó ellenlábas között a lányhoz viszik. Kávéra hívja, beszélgetnek, Andorai szinte szavak nélkül, az arcával beszél, valóságos csoda, hogy nem játssza túl. A szerelem egyszerű dolog: nem értem én az emberi beszédet, és nem beszélem a nyelvedet; mint magunk között, az életben.

Végre a verseny Péterrel, mert valahogy csak ki kell jönni az egészből. Nem Enyedinek, ő maradhatna (sőt csak még egy kicsit), hanem Simonnak. Egy nagyobb szabású temetkezési csörte, három nap a föld alatt, a média homlokterében. Péter komolyan lefóliázva, szkafanderben, neki ne sikerülne. Simon fáradtan, nagykabátban, neki is sikerülni fog, kiszállhat. Párizs modern negyedében, a híres nagy lukú házra néző telken, nyilvánvaló: valamikor a paradicsom állt itt.

Harmadnapra felkél Péter, lök egy akcentussal vert (ő is magyar, naná) bonmot-t a sajtónak, és lejátszik. Simon marad. Itt tényleg billen kicsit a cucc, de mások már megírták, aztán a feltámadás, egy Simontalan mosoly. Most már csak nekem vagy. A világ csócsálja nyugodtan teli szájjal híredet, emlékedet, nem érdekel.

Meghal a hős (csak az ilyet szeretem), és happy end van. Finom kis film, pont nekem való.

Turcsányi Sándor

Ui.: Kritikaírás helyett elmeséltem egy filmet, nem is emlékszem ilyenre. Számomra ez Enyedi Ildikó filmjének legnagyobb erénye.

Simon mágus; színes, magyar, 1999, 96 perc; rendezte és írta: Enyedi Ildikó; fényképezte: Máthé Tibor; szereplők: Andorai Péter, Julie Delarme, Halász Péter, Hubert Koundé, Nagy Mari; a Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.