8. Verzió

Forradalom a színpadon

  • - kyt -
  • 2011. november 3.

Film

A címbeli angol szókapcsolat (staging a revolution) már a hatvanas évek ellenkultúrájában felbukkant radikális színjátszói imperativusként, de annak az ellenkultúrának nem kellett szembenéznie mondjuk az utolsó európai diktatúra sötét önkényével. A mai Belaruszban valamivel nehezebb helyzetben vannak, akiknek elegük van. Róluk, pontosabban egy szűk körről, a keresetlen egyszerűséggel Szabad Színháznak nevezett csoportról szól ez a filmriport.

 

Jóarcú fiatalok követik egymást a kamera előtt, egy részük - a független társulat alapítói - profi színész, a többiek itt, egy hangulattalan hodályban tanulják a mesterséget. Az ellenzékiség fonala tulajdonképpen szakadásmentes, valahonnan a szovjet időkből gombolyodik elő, az önmaga által így meghatározott "jeans-nemzedék" idejéből, amely botra kötözött farmerdzsekit lengetve akart magának szabadságot. Aztán máris egy olyan független országban találta magát - általános szürkeség, kihalt utcák -, ahol még épülni sem kezdett, máris hozzáláttak lebontani a jogállamot.

Maga a film rokonszenves kiállás a bátor színészek mellett, a nemzetközi megismertetésüktől remélt védelem érdekében végrehajtott, tapsot érdemlő akció. 'k ugyanis csak félig-meddig titokban léphetnek a közönségük elé, e-mail üzenetekben terjesztett időpontokban, egy nyomorúságos helyszínen külső-Minszkben. Ne higgyük persze, hogy a hatóságok alszanak: a film végére Belaruszban vége az internet szabadságának is, és ki tudja, nem ül-e éppen börtönben Natasa, Kolja, Jaro vagy Szveta.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.