"Hogy kibukjon az igazság" (Pannonia Allstars Ska Orchestra)

  • Réz György
  • 2004. szeptember 23.

Film

Telt házas koncert a Szigeten, közös fellépések sorozata jó nevû külföldi skazenekarokkal (New York Ska Jazz Ensemble, Rotterdam Ska Foundation, The Slackers stb.) - most a 2003 tavaszán színre lépett Pannonia Allstars Ska Orchestra az egyik legjobban pörgõ magyar zenekar. Mit kell tudni a gyökerekrõl, és miért gondolják a népek, hogy a ska kapcsolatban áll a szélsõjobbal? - Lipi (dob) és KRSA (ének, ragga) errõl is mesél.

Telt házas koncert a Szigeten, közös fellépések sorozata jó nevû külföldi skazenekarokkal (New York Ska Jazz Ensemble, Rotterdam Ska Foundation,

The Slackers stb.) - most a 2003 tavaszán színre lépett Pannonia Allstars Ska Orchestra az egyik legjobban pörgõ magyar zenekar. Mit kell tudni a gyökerekrõl, és miért gondolják a népek, hogy a ska kapcsolatban áll a szélsõjobbal? - Lipi (dob) és KRSA (ének, ragga) errõl is mesél.

Lipi: Kezdetben csak annyit tudtunk, hogy ez egy kötött, a maga nemében unalmas, repetitív mûfaj. Olyan tánczene, amit nehéz játszani, pontosan az ellenõrizhetõsége miatt; nem olyan, hogy "hú, de sok mindent tudok a hangszeremen". Nem egy öntörvényû elõadónak való, hanem inkább azoknak, akik a zenéhez alázattal viszonyulnak, illetve megfigyelik, hogy amikor ez kialakult, hogyan is épülhetett fel. Itthon ezt senki nem játszotta, fejhallgatóval pedig nehéz rájönni, mit csinálnak.

Magyar Narancs: A próbákon sem szoktatok kísérletezni?

L: De igen, abszolút. Ha visszamegyünk a skamuzsika gyökeréhez, az ötvenes évekig, azt látjuk, hogy nem más, mint mento és rhythm and blues, jamaicai, karibi elõadásban. Szóval eleve fúziós zene, de voltak ott még mindenféle népek a portugál cigányoktól kezdve, aztán megérkezett a dzsessz is, a maga kultúrájával. Jellemzõ a skára, hogy befogadó zene, a Skatalites is játszott Beatles-számokat, ha úgy érezte, hogy az egy olyan groove. Hülyeségbõl nekimentek, gondolom - vagyis ki lehet és ki is kell próbálni dolgokat.

KRSA: Mi is rengeteg zenét használunk, a ska utódmûfajait, a rocksteadyt, a reggae-t, a dubot, a dancehallt, és sok dzsesszelemünk is van, hiszen nagyon szeretjük a skajazzt is.

L: Egy halvány street-rock beütés is van. Bár kezdetben ezen voltak nézeteltérések, a lényeg az, hogy mindenki rakja bele a magáét, de az alja, a tömege az lehetõleg igazodjon a ska autentikus formájához, mert az adja meg, hogy milyen zenét is játszol. És ha már van pofánk magunkat skazenekarnak hívni, akkor kutyakötelességünk azt csinálni.

MN: Mennyire fontos, hogy üzenet legyen a szövegekben?

L: Feltétlenül, de minden ideológiától mentesen. Nekünk egy kicsit jobban oda kell figyelnünk, mint egy német vagy egy angol zenekarnak, mert ott tudják, hogy egy skabandától mit lehet várni. Véleménynek persze kell lennie, csak mindenféle ideológiától mentesen. Egy ilyen tánczene elég jó csatorna ahhoz, hogy kibukjon az igazság, és könnyen átmegy bizonyos szûrõkön is, mert akiknek odacsap, talán észre sem veszik. Roppant aranyosak vagyunk, és közben el lehet mondani, hogy mi a gáz. És ahogy megy az idõ, egyre jobban oda kell figyelni, és egyre bátrabban kell odamondani.

MN: Nem volt abból problémátok, hogy a nyolcvanas évek végén a ska környéki megmozdulások gyakran a szélsõjobboldali ideológiával társultak?

L: Ez nagyon bonyolult! Abban az idõben zajlott a hungarománia, ami nyilván szociológiai és politikai töltetû megnyilvánulása volt azon fiataloknak, akik díszmagyarba öltöztek. Ott voltak azok a magukat szkinhednek nevezõ emberek, akiknek nem is volt közük a szkinhed kultúrához, inkább boneheadeknek nevezném õket, de mindegy. Mindenesetre az akkori diktatúra hazug módon úgy állította be, mintha a skára ez a látásmód lenne jellemzõ. Igazából nem tudok fasiszta vagy szélsõjobboldali skazenekarról. Azt én is éreztem, hogy micsoda baromság azt énekelni, hogy "Megváltozik Budapest, és attól tartok, olyan lesz, mint Kairó", de annak a zenekarnak egy része azt sem tudta, mirõl van szó. Egyébként jó szám volt, és talán a legjellemzõbb példa ebben a témában...

MN: Azért a Skanzelizének is voltak erõs kitételei...

L: Igen, voltak necces dolgok. De azt is tudni kell, hogy ha ma megszólalnak, teljesen elhatárolódnak ettõl. Amikor a CsizmáSKAndúrral elindultunk, már régóta nem volt Magyarországon skazenekar, tulajdonképpen mi kezdtük újra, zsír egyedül voltunk. És mindig be kellett mondani a bulik elején, hogy ez a zene nemtõl, fajtól, mindentõl független, de közben azon gondolkodtunk, hogy bemondjuk-e, vagy pedig "az a gyanús, ami nem gyanús?" - szóval, hogy mi legyen... Fostunk, de az már leszögez-hetõ: maflás nem érkezett. Eddig. Szerintem sikerült a szcénát tisztára mosni, és a továbbiakban is igyekszünk ennek megfelelni. Volt olyan nap, hogy egyszerre hívtak el egy szélsõjobboldali rendezvényre meg egy nagyon kemény szélsõbalos bulira - persze egyiket sem vállaltuk, de nagyon fura volt, egy nap alatt kiegyensúlyozódott a mérleg. Ugyanakkor tavaly csináltam a skatábort, s éppen Kelenföldön plakátoztam az aluljáróban, amikor odajöttek a boneheadek: "Skabuli? Az tökjó!" Na de ott állt a plakáton, hogy "Ska Against Racism", mire azt mondták, "hú, ez nem tetszik nekünk, inkább le-szedjük és megverünk!". Én meg mondtam, "szedjétek le, de ne verjetek meg, én egy sima plakátfiú vagyok, hagyjatok engem békén!", s így le tudtam lépni, bár a plaká-tokat leszedték. Szóval van még ilyen, de szerintem ez már eléggé elszigetelt dolog.

KRSA: Nagyon erõsen kommunikáltuk, hogy ez jamaicai zene, innentõl nagyon betegnek kell lennie, aki rasszista színben próbálja beállítani a skát vagy a zenekart. A nevünket viselõ számnak is pontosan azért olyan egyszerû, már-már bugyutába hajló a szövege, hogy teljesen világos legyen, ennek hol a helye.

Réz György

invisiblepress.hu

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.