tévésmaci

Hotel Majom

  • tévésmaci
  • 2022. március 9.

Film

Amikor Sztupa és Troché megfestették a telet, csak Sztupa használt ecsetet, palettát, kéket és kármint, de ő annál inkább.

Kezdjük azon, hogy imádott beöltözni, egy jó jelmez a siker kulcsa, vallotta. Kedvence ugyan a munkásruha volt, azzal a bizonyos kőművész dekoltázzsal, de festőnek is nagyon tudott kinézni, tényleg, mint a Tanyaszínház első Cavaradossija, amikor III. Bangó Ernő kíséretével nyomja a Képáriát a falu legszebb lányának, akkora svájci sapkája volt például, mint egy malomkerék, a köpenye meg végig a hátán harmonikázott hosszában, a körme alatt terpentin; törlőrongy és ecsettálak körülötte mindenfelé. Ehhez képest olyat festett, hogy az majd’ megszólalt, a hava szikrázott, a szereplői akár Bruegel varázsütésre valószerűvé s huszadik századivá egyenesedő hősei, színtiszta természet a hiperrealizmus tanácstalansága nélkül, marha nagy jókedvében a világnak. Semmi giccs, semmi „téli táj”, mégis tél volt, s minden és mindenki téli dolgát tette, például fáztak és húzták a ródlit. Meg nem mondtad volna, hogy nem művész pingálta. Troché szavakkal dolgozott. Úgy elmesélte a telet, mint annak a rendje, egy szuszra. Beszélt ő mindenről, hóemberről, szikrát szóró gőzvasútról, bekecsről, kucsmáról és a táltos istennyiláról, Ómafa meg a jobb kezével csapkodta a bal vállát, s a ballal a jobbat, ahogy a fázást a színészeknek tanítják az iskolában, s másra sem vágyott a beszéd hallatán, csak egy bögre jó forró teára, disznótoros vacsorára. Nézte Sztupa a telét, és elégedett volt. Troché összegyűjtötte egy csomagba a szavait, és ugyancsak elégedett volt. Ómafa meg csak ámult és bámult, bár ez szokása volt neki amúgy is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.