Visszhang: film

Kimi

  • SzSz
  • 2022. március 9.

Visszhang

A koronavírus-járvány mindannyiunk életét meghatározta ugyan, de az biztos, hogy senki sem hozta ki a maximumot a pandémiából úgy, ahogy Steven Soderbergh.

Valószínűleg az apokalipszis hajnalán is beleférne az idejébe két film, egy minisorozat, meg egy dokumentumfilm, amelyet már csak a világ pusztulása után mutatna be. Karantén és lezárások ide vagy oda, a Kimi a harmadik mozija az elmúlt két évben – és még arra is volt ideje, hogy producerként elkészítse az Oscar tavalyi, rendhagyó ceremóniáját.

A vírus kitörésekor mindenki Soderbergh 2011-es Fertőzésére mutogatott mint profetikus mozira. A Kimivel már deklaráltan az volt a célja, hogy még a járvány tombolása alatt megálmodja, milyen lesz a poszt-Covid-világ: mindannyian otthonról, pizsamában dolgozunk, Zoomon tartjuk a kapcsolatot, és mindent házhoz rendelünk. Ha mégis kénytelenek vagyunk kimerészkedni a zord külvilágba, maszkot húzunk, s mindentől és mindenkitől tartjuk a távolságot. Így tesz hősünk, Angela is, aki az agorafóbiája miatt lett lakása rabja. Techdolgozóként a legújabb intelligens hangvezérelt eszköz, a Kimi fejlesztésén dolgozik, amikor viszont a felvételeket elemezve egy gyilkosság nyomaira bukkan, kénytelen leküzdeni félelmét, és a dolog után járni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.