Verzió melléklet

Képszerkesztők

  • - greff -
  • 2014. december 7.

Film

Minden diktátor hiú, mint egy filmszínész. Hoszni Mubarak környezetében például úgy kellett játszani a fotósoknak a fényekkel, hogy Egyiptom elnöke még 60 fölött is szívós negyvenes párducként léphessen a népe elé. A többiről az elnök emberei gondoskodtak: a vezető minden képen átadott vagy spektált valami szépet, s közben boldog volt, büszke és kompetens. Igaz, róla legalább szabad volt fényképet csinálni. Ha azonban egy riporter – amint azt a film számos különböző, valóságos, sokat látott személyből eggyé gyúrt narrátora, az Al-Ahram nevű állami napilap munkatársa elmeséli – az utcán kívánta lencséje elé terelni a szerkesztetlen valóságot, bármikor számíthatott rá, hogy egy kötelességtudó rendőr a legközelebbi őrsre taszigálja mint potenciális kémet és/vagy rendzavarót. Aligha meglepő hát, hogy a 2011 elején az országban kirobbant forradalmat nyers, retusálatlan képanyagokkal is vívták a rezsim esküdt ellenségei.

Ezekből azonban most semmit sem látunk. A rendezőpáros – felettébb radikális gesztussal – száműzi képeiről a külvilágot, és belezárja a nézőt a napilapóriás szerkesztőségének higgadt mindennapos szöszmötölésébe. Kubrickra emlékeztető, tökéletes beállításokkal dolgoznak a kelet-európai 70-es éveket idéző épületmonstrumban, és pont a lényeget terelik át szünet nélkül a láthatatlan tartományba. A komponált üresség foglyaként pozicionált néző pedig aligha tehet mást, mint azonosul a lázadókkal, akik vágyakozni kezdtek a megdolgozatlan, szabadon hömpölygő élet kaotikus szépsége után.

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Egyetemes gyávaság

A gyermekvédelminek csúfolt törvény utóhatása borzolta a kedélyeket az elmúlt hetekben a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen. Június közepén, még a Pride – azóta tudjuk: több százezres – vonulása előtt cikket jegyzett a Hvg360 felületén az egyetem Pszichológiai Intézetének három oktatója.

Adja vagy nem adja?

A történet népmesei szála szerint Donald Trump a hivatalban eltöltött dolgos nap után hazatért otthonába, ahol szerető hitvese, Melania várta őt.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.

Ítélt az utókor

Szerették őket, így az államosításkor maradt 200-200 hold földjük. Később mégis ku­láknak minősültek az utolsó óföldeáki földes­urak, Návay László és testvére, Aranka. Egy cselédjük házában haltak meg. Kúriájukat most uniós pénzből felújítják. Bérelhető lesz, mint a közeli batidai vadászkastély.