Verzió melléklet

Képszerkesztők

  • - greff -
  • 2014. december 7.

Film

Minden diktátor hiú, mint egy filmszínész. Hoszni Mubarak környezetében például úgy kellett játszani a fotósoknak a fényekkel, hogy Egyiptom elnöke még 60 fölött is szívós negyvenes párducként léphessen a népe elé. A többiről az elnök emberei gondoskodtak: a vezető minden képen átadott vagy spektált valami szépet, s közben boldog volt, büszke és kompetens. Igaz, róla legalább szabad volt fényképet csinálni. Ha azonban egy riporter – amint azt a film számos különböző, valóságos, sokat látott személyből eggyé gyúrt narrátora, az Al-Ahram nevű állami napilap munkatársa elmeséli – az utcán kívánta lencséje elé terelni a szerkesztetlen valóságot, bármikor számíthatott rá, hogy egy kötelességtudó rendőr a legközelebbi őrsre taszigálja mint potenciális kémet és/vagy rendzavarót. Aligha meglepő hát, hogy a 2011 elején az országban kirobbant forradalmat nyers, retusálatlan képanyagokkal is vívták a rezsim esküdt ellenségei.

Ezekből azonban most semmit sem látunk. A rendezőpáros – felettébb radikális gesztussal – száműzi képeiről a külvilágot, és belezárja a nézőt a napilapóriás szerkesztőségének higgadt mindennapos szöszmötölésébe. Kubrickra emlékeztető, tökéletes beállításokkal dolgoznak a kelet-európai 70-es éveket idéző épületmonstrumban, és pont a lényeget terelik át szünet nélkül a láthatatlan tartományba. A komponált üresség foglyaként pozicionált néző pedig aligha tehet mást, mint azonosul a lázadókkal, akik vágyakozni kezdtek a megdolgozatlan, szabadon hömpölygő élet kaotikus szépsége után.

Figyelmébe ajánljuk

Miért nem akar tűzszünetet Orbán Ukrajnában?

A miniszterelnök megtorpedózta az Ukrajnával kapcsolatos uniós nyilatkozatot, magyarázata enyhén szólva zavaros és ellentmondásos. Ha pénteken Alaszkában Trump fejében a szilvakompót éppen olyan irányba billenne, amely a szilárd európai állásponthoz közeli, akkor egyre komolyabban tétetik fel a kérdés: valójában ki akarja a háború folytatását?

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.