Verzió melléklet

Képszerkesztők

  • - greff -
  • 2014. december 7.

Film

Minden diktátor hiú, mint egy filmszínész. Hoszni Mubarak környezetében például úgy kellett játszani a fotósoknak a fényekkel, hogy Egyiptom elnöke még 60 fölött is szívós negyvenes párducként léphessen a népe elé. A többiről az elnök emberei gondoskodtak: a vezető minden képen átadott vagy spektált valami szépet, s közben boldog volt, büszke és kompetens. Igaz, róla legalább szabad volt fényképet csinálni. Ha azonban egy riporter – amint azt a film számos különböző, valóságos, sokat látott személyből eggyé gyúrt narrátora, az Al-Ahram nevű állami napilap munkatársa elmeséli – az utcán kívánta lencséje elé terelni a szerkesztetlen valóságot, bármikor számíthatott rá, hogy egy kötelességtudó rendőr a legközelebbi őrsre taszigálja mint potenciális kémet és/vagy rendzavarót. Aligha meglepő hát, hogy a 2011 elején az országban kirobbant forradalmat nyers, retusálatlan képanyagokkal is vívták a rezsim esküdt ellenségei.

Ezekből azonban most semmit sem látunk. A rendezőpáros – felettébb radikális gesztussal – száműzi képeiről a külvilágot, és belezárja a nézőt a napilapóriás szerkesztőségének higgadt mindennapos szöszmötölésébe. Kubrickra emlékeztető, tökéletes beállításokkal dolgoznak a kelet-európai 70-es éveket idéző épületmonstrumban, és pont a lényeget terelik át szünet nélkül a láthatatlan tartományba. A komponált üresség foglyaként pozicionált néző pedig aligha tehet mást, mint azonosul a lázadókkal, akik vágyakozni kezdtek a megdolgozatlan, szabadon hömpölygő élet kaotikus szépsége után.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.