vaklárma

Kicsik és nagyok

Film

A társadalmi olló pengéinek vészes távolodását felhozni már szinte infantilis törekvés, tehetősek, gazdagok, egyenlőbbek mindig is lesznek, de az átlagpolgár sem marad eszköz nélkül.

Övé a mennyek országa mellett az ön­ámítás minden ereje is. A kisember ugyanis bármit megtesz, csakhogy ne kelljen belátnia, hogy kimarad a jóból. Elvégre idelent zajlik a valódi élet, tudjuk ezt a társadalmi különbségeket problematizáló azon művészeti alkotásokból, amelyek a nagyobb vásárlói tábornak hízelegve fetisizálják a csóróságot.

„Királynak lenni az mámorító, de mi tudjuk azt, mi az igazi jó” – énekeljük ki az autó lehúzott ablakán egy 10 órás munkanap után sietve hazafelé. De miközben – mint az önelfogadást hirdető újság, amely fogyókúrás receptekkel ostromol – látványosan élvezzük középszerűnél is kiábrándítóbb életszínvonalunkat, folyamatosan igyekszünk ki is törni belőle. A lottó a materialisták istenhite, a kisember talán utolsó esélye. Ha nem is nyerünk, legalább minden héten feltehetjük a csiklandozó kérdést, hogy mire költenénk az óriási összeget. És akkor most mindenki bevallhatja magának, hogy hányadikként ugrik fel a listán az a pont, amelyik azt tárgyalja, kinek nem adna belőle. (Hamarabb, mint mondjuk egy állatmenhely támogatása? Hamarabb, ugye? Nem baj – ha már önámító magyarázatok – a pokolban úgyis több az ismerős, ott mindannyian találkozunk.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.