tévésmaci

Kiskalapom zergetollas

  • tévésmaci
  • 2021. július 14.

Film

Sztupa és Troché kalandjai

Amikor Sztupa és Troché kinn ücsörögtek a tengerparton, esett az eső, nem durván, de kitartóan. Ott ültek talpig Friesennerzben, abban a sima sárgában (milyen furcsa: a frízek nercbundája az esőkabát), s bámulták a révbe igyekvő kisebb-nagyobb halászhajókat, bárkákat. Valahol az Északi-tengernél. Amikor Sztupa és Troché bámulták az Ómafa hajlékában kiakasztott festményt, ugyanarra gondoltak. Régi kép volt, nem lehetett túl értékes, tán csak valamennyire a kora miatt, afféle vásári mutatvány vagy egy ügyes és elszánt műkedvelő mázolmánya, valamiféle prehistorikus hiperrealizmustól űzött bolond rémképe: a vihar elől révbe menekülő halászhajók, tán a Földközi-tenger partjainál. Sztupa és Troché ugyanarra gondoltak Wangerooge szigetén, mint Ómafa… hogy is mondjuk csak, nappalijában. Jelesül arra, hogy azokon a hajókon emberek dolgoznak éppen. Szaladgálnak a fedélzeten, teszik a tőlük telhető módon a dolgukat. Az a dolguk, hogy ki-ki a maga minden esetben perdöntő részfeladatát elvégezve a hajó partot érjen. Kétségkívül szakértelmet igényel az ilyesmi, s esőben nyilván nehezebb is, mint amikor nem esik, bár az eső errefelé nem ritkaság. Különösebb képzelőerő ahhoz sem kellene, hogy Ómafa képén is esőt érzékeljen valaki, de annak nincs jelentősége, hogy Sztupa és Troché hol bámészkodtak előbb, tehát nem tudjuk és nem is számít, hogy a wangeroogei esőt képzelték-e a Baleárokra, vagy esett mindenütt. Futkosnak ezek az emberek azokon a hajókon, ez a dolguk. Felkelnek jó korán reggel, vagy amikor kell, lemennek a kikötőbe, kihajóznak, kivetik a hálójukat, s amikor kell, visszafordulnak, hogy másnap újra kezdjék; nekik ez a dolguk, vannak, léteznek ilyen emberek: egészen mások a mindennapjaik, mint nekünk, s mégis, tulajdonképpen ugyanolyanok, mint mi. Másmilyennek születni kell, én nem tudnék, csak hosszas tanulási folyamat után kikötni egy ilyen hajót, s köszönöm, most is tök ugyanolyan közel vagyok a természethez az esőben, hátam mögött a világítótoronnyal, mint ők odakint – gondolta Sztupa. Lehetnék ilyen is, gondolta Troché, de nem akarom megváltoztatni az életem, pedig biztos jó lehet esőben ügyesen kikötni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.