Kívül a gettón (Dälek)

  • Kovács Marcell
  • 2007. október 25.

Film

Egy szokványos hiphopbulin meghökkentő lehet a Pándi-Keszei-Halmos-Prell-kvartett fellépése, de a két dobra, gitárra és laptopzajra hangszerelt energiakitörések Dälekék előtt múlt pénteken egyáltalán nem hatottak idegenül. A kísérletező kedvű amerikai hiphopduó, MC Dälek és állandó társa, a producer Oktopus most gitárossal és billentyűssel kiegészülve érkezett hozzánk.

Egy szokványos hiphopbulin meghökkentő lehet a Pándi-Keszei-Halmos-Prell-kvartett fellépése, de a két dobra, gitárra és laptopzajra hangszerelt energiakitörések Dälekék előtt múlt pénteken egyáltalán nem hatottak idegenül. A kísérletező kedvű amerikai hiphopduó, MC Dälek és állandó társa, a producer Oktopus most gitárossal és billentyűssel kiegészülve érkezett hozzánk. Negyedórás gitármorajjal kezdtek, ami a bugyborékoló orgonakísérettel hamar kísértetkastéllyá változtatta az A38 hajó koncerttermét. A hangulat a két főszereplő bekapcsolódásával sem változott. Dälek fapofa rapjét és a laptop mögül a mérges King Kong szikrázó szemeivel figyelő Oktopus komor beatjeit egyre sűrűbb zajmassza vette körül. A zúgás masszív falából időnként freedzsesszes fúvósszólók törtek elő, a vadul burjánzó hangzás lebegős lüktetését tovább erősítette a finoman ringó hajópadló. A gitáros egy death metal-harcos elszántságával reszelte végig a koncertet, kitartása különösen annak a fényében irigylésre méltó, hogy a felismerhetetlenségig torzított gitárhangot nyom nélkül nyelte el a mindent bekebelező, tömény zaj. A koncert előtt MC Dälekkel beszélgettünk.

*

Magyar Narancs: A leghangosabb koncertélményemet nektek köszönhetem. Egy szobányi helyiségben játszottatok, életveszélyes hangerővel.

Dälek: Ez régebben lehetett. Kezdetben az volt a koncepció, hogy frontális támadást indítunk a közönség ellen. Ehhez brutális hangerőre volt szükségünk. Ma már fontosabb, hogy a zenénk minden részlete eljusson a hallgatóhoz, ami szintén nagy hangerőt igényel, de legalább ilyen fontos a tiszta megszólalás is. Sok múlik a klub felszerelésén, de tény, hogy szeretünk hangosak lenni élőben. Ez egy egészen másfajta élmény, mint az otthoni zenehallgatás, és ezt igyekszünk a hangerővel is egyértelművé tenni.

MN: Nagyon sűrű, részletgazdag a zenétek, sokkal zajosabb a hiphopban szokásosnál.

D: Egy kicsit tényleg más a hangzásunk, mert sok idegen hatást is felhasználunk. Olyan zenekarok örökségére gondolok, mint a My Bloody Valentine vagy a Velvet Underground. De attól ez még ugyanúgy hiphop. A Public Enemy is zajos volt, ők is alkalmaztak torz, kásás hangzásokat, csak nálunk sokkal hangsúlyosabb a zenének ez a rétege.

MN: Mégis mintha igyekeznétek függetleníteni magatokat a hiphopszíntértől.

D: Ez nem így van. Az igaz, hogy az Ipecac adja ki a lemezeinket, Mike Patton kiadója, ami minden, csak épp nem hiphopkiadó, és szívesen turnézunk rockzenekarokkal, de ez semmit sem változtat a lényegen. Nem zárkózunk be a hiphopgettóba, máshonnan is gyűjtünk inspirációt, de ebben nincs semmi különleges. A régi hiphop dj-k a diszkóból, a funkból és a korai elektronikus zenékből merítettek. Afrika Bambaataa első slágerét a Kraftwerk ihlette. Nálunk erős a dzsessz, az ipari zene és a krautrock hatása. A hasonlóan gondolkodó, de különböző műfajokban dolgozó zenészek sokkal inspirálóbbak számomra, mint azok, akik a mi stílusunkban játszanak. Meggyőződésem, hogy a kívülről jött impulzusok megtermékenyítően hatnak a zenénkre, és jót tesznek tágabb értelemben a hiphopnak is. Hiszek a fejlődésben. Ha felteszed az első lemezünket és utána az ideit, hallani fogod, hogy közben eltelt tíz év.

MN: Szívesen hivatkozol a My Bloody Valentine-ra. Érdekes, hogy az elektronikától a black metalig milyen sokan idézik meg manapság az ő lebegős, elfolyós hangzásukat.

D: Olyan alapzenekarként tekintek rájuk, mint a Bad Brainsre vagy a Velvet Undergroundra. Megkerülhetetlenek. Sokkal tartozom nekik, de ha odafigyelsz a dalaik ritmikájára, hallhatod benne a hiphop hatását. 'k hiphopbeatekkel fejlesztették tovább a pszichedelikus rockot, mi pedig a sűrű gitárfüggönyüket felhasználva próbáljuk meg izgalmasabbá tenni a hagyományos hiphophangzást.

MN: Nas a tavalyi lemezén a hiphop halálát emlegette. Ezek szerint nem osztod a véleményét.

D: Nem gondolta ő azt olyan komolyan. Az tény, hogy a hiphop mint kultúraformáló erő sokat veszített a jelentőségéből, és egyre inkább visszaszorul az undergroundba, ahonnan indult, de a popkultúra körforgása már csak ilyen. Amíg pezseg az underground, jönnek új arcok, új hangok, amíg érzem a fejlődést, addig semmi problémát nem látok ebben. Az olyan előadók, mint az Immortal Technique, MF Doom vagy a Def Jux-kiadó kollektívája egyértelműen bizonyítják a műfaj életképességét.

MN: Rendületlenül tágítjátok a műfaj kereteit, új és új hangzásokkal kísérleteztek. El tudod képzelni, hogy egyszer majd olyan zenét csinálj, amit már nem lehet hiphopnak nevezni?

D: Nem tudom, az biztos, hogy amíg élek, zenélni fogok. Ha koncertezni már nem bírok, akkor csak a stúdióban. Az énekléshez hülye vagyok, szóval a rap valószínűleg marad. Ami a beateket illeti, semmi sem kötelező. Eddig is voltak ambientes dolgaink. Nem hiszek a kategóriákban. Vettünk már fel közös lemezt a német Fausttal, a krautrock nagy öregjével, de producerként dolgoztunk Laura Minorral, aki countryt énekel. Nem zárkózom el semmi elől, de nekem a hiphop az alap, mindenhez ezen keresztül közelítek. Figyelj, New Jerseyben nőttem fel, én tetőtől talpig hiphop vagyok. Hiphopot lélegzem, engem a hiphop éltet. Fogalmam sincs, milyen lesz a zeném mondjuk tíz év múlva. A kategorizálás különben is az újságírók dolga. Majd te meghatározod a műfaját. De aggathatsz rá bármilyen címkét, nekem az akkor is hiphop marad.

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.