rés a présen

„Különböző szociokulturális környezetben”

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2025. február 19.

Film

Matthieu Berton igazgató, Francia Intézet

rés a présen: Mikor érkezett a budapesti Francia Intézetbe?

Matthieu Berton: Hat hónapja érkeztem Párizsból, ahol az előző négy évben a kulturális minisztériumnál dolgoztam mint nemzetközi kapcsolatokért felelős szakember. Ennek köszönhetően a pekingi francia intézetben is tevékenykedtem négy évet a környezetvédelem, az építészet és az örökségvédelem területén. Korábban művészettörténeti és régészeti tanulmányokat végeztem és dolgoztam a Közel-Keleten, Ázsiában, meg Latin-Amerikában is tanácsadóként. Az előző húsz évem tehát a nemzetköziség és a kulturális örökség jegyében telt. Budapestre jönni kicsit olyan volt, mintha visszatértem volna az európai kezdetekhez.

rap: A kilencvenes évek elején tombolt igazán a Francia Intézetben a kultúra. Mára vége lett az aranykornak?

MB: Történész szemmel is utánanéztem alaposan, mi történt itt eddig, hogyan fejlődött az intézet. Amikor megláttam az épületet, azonnal megállapítottam, hogy más francia intézetekkel összehasonlítva elképesztő a mérete, és kiváló az elhelyezkedése is a Duna-parton. Tükrözi azt, hogy Franciaországnak milyen törekvései voltak és vannak politikai és kulturális téren is Európában. Az intézet létrehozásának ötlete még a rendszerváltás előtt született, és fontos politikai döntés volt a megnyitása. Az aranykor, ahogy nevezte, amikor a budapesti kulturális életben igen meghatározó szerepe volt ennek az intézménynek, a kétezres évek elejéig tartott. Az olyan projektekről, mint a július 14-i utcabál – amikor még lezártuk a rakpartot és tűzijáték is volt –, naponta hallok. Sokan úgy érzik, hogy az intézet kicsit árván hagyta őket ezekkel az élményekkel. Csakhogy Magyarország uniós csatlakozása után az anyagi erőforrások csökkentek, kevesebb energiát fordítottunk a programokra, mivel Budapest is változott, rengeteg hangversenyterem nyílt, a magántőke is megalkotta a saját szórakozóhelyeit, amelyek valamennyire elszipkázták a közönséget, és valójában kisebb igény lett ránk. A múltba nem szeretnénk visszatérni, de ismét van igény arra, hogy több kulturális program legyen az intézeten belül. A műszaki felszereltségünk kiváló, ezért kis anyagi ráfordítással létre tudunk hozni vonzó eseményeket. Változatlanul befogadó helyként is rendelkezésre állunk, és továbbra is működtetjük Magyarország legnagyobb francia nyelviskoláját, ahol évi 3 ezer diák tanul – ezt szeretném egy kicsit újragondolni a digitális kor követelményeinek megfelelően. Újdonság, hogy kerületi kulturális központként is szeretnénk működni. Elkezdtük látogatni a környék iskoláit, és az a tapasztalatom, hogy nagyon sok dolgot tudunk nekik ajánlani magyar nyelven is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.