Visszhang: film

Szeretetreméltók

  • 2025. február 19.

Visszhang

Azt csak a kéretlenül is másokért buzgólkodó jogvédők hiszik, hogy a dolgok átnevezése bármit is segít a társadalom nagyobb együttérzésére és főleg segítségére valóban rászorulókon.

Vagy ők sem hiszik, csak olyan jó érzés számon kérni mások helytelen szóhasználatát. Ebben a jórészt valódi fogyatékosokkal (jaj, nem! inkább fogyatékkal élőkkel) készült, és a politikai korrektséget messze kerülő, sőt abból gúnyt is űző filmben még el is magyarázza egy Down-szindrómás szereplő, hogy hogyan kell fogyinak látszani. Hallgatósága egy szökésben lévő rabló, aki különböző érintettségű szellemi fogyatékosokkal nyaral egy hegyi házban, ott bujkál, de csak a konduktorok hiszik el, hogy ő is az, s hogy apja-bűntársa meg az ápolója. Kénytelen-kelletlen játsszák szerepüket, ám lassanként kezdik felvenni a csupa életöröm társaság életritmusát, a szőrösszívű és cinikus apa, mint konduktor valósággal barátságot köt egy napjait Cristiano Ronaldo mezében és valenciájában töltő fiatalemberrel, míg a rablószakmához kevés tehetséget mutató fia a csinos konduktornőhöz kerülne közelebb, csak nehéz úgy udvarolni, ha a nő mindig afelől érdeklődik elsőként, hogy sikerült-e nem beszarni.

Artus, az ismert komikus nem markol sokat, de azt élvezetesen tálalja. Magát rendezi, meg még egy pár hivatásos színészt, a többiek önmagukat adják, és gyanítom, hogy a forgatókönyvbe is besegítettek egy-két ötlettel. Az alkotás emel fel, nem a finomkodó sajnálkozás. A filmet a legjobb első film César-díjára jelölték.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."