vaklárma

Ó, testvér, merre visz az utam?

Film

Mit szólnának, ha valaki kötelezné önöket, hogy mától az ételen, pénzen, földön, de még a nőn is osztozzanak a szomszéddal? És még legyenek is hálásak érte!

Mert hát pontosan ezt jelenti testvérnek lenni, nem csoda, hogy még a Biblia is ebbe a történetbe ágyazta az első gyilkosságot. És látá az Úr, hogy milyen gyilkos indulatokat szül, ha egy mellre két gyerek jut, és arra gondol: szaporodjatok és sokasodjatok, az mókás lesz.

Aki szerint túlzás így tekinteni a testvér intézményére, hiszen ajándék az, a legnagyobb, nos, az vagy egyke, vagy sosem nyomtak könyököt a már eleve véraláfutásos oldalába, miközben foguk közt passzírozták át a suttogó szavakat: „Fáj? Holnap még nagyobbat kapsz, ha beköpsz.” Ah, régi szép idők, az elörökölt ruhák, a fél szelet csokik és a közös karácsonyok… mély kútjai ezek az emberi érzelemvilág sztyeppéinek. Tudja ezt a filmipar is, amely a szülők (kivált az apák) és gyerekek közötti kapcsolat ábrázolásának trendje után mostanában a testvérek közötti csomókat kezdi el kigubancolni, remek üzleti érzékkel. Hiszen a testvéri kapcsolat témájából bármi kihozható. A dráma adott, a horror kínálkozik, de ha problémamentes rokoni viszonyokat visznek vászonra, a fantasy is opció, sőt ha merünk nagyot álmodni, ahogy tette legutóbb A brutalista, még a romantika sem kizárt. A következő hetekben az alkotók a költözéstől a sorozatgyilkosságon át még egy lengyelországi vonatútra is rá tudják venni hőseiket ezzel a hívószóval. Hiszen tudják, hogy mindennek ellenére – legyen ez akár szeretet, akár Stockholm-szindróma – a testvéreinkért bárhová, bármeddig elmennénk.

Erről tanúskodik Jesse Eisenberg Rokonszenvedés című dramedyje (február 27-től a mozikban), amelyben két unokatestvér egy európai túrára kerekedik fel, hogy a nagymamájuk emlékének adózzanak, ekkor feltehetően még nem is tudva, amit mi, akik láttunk már road movie-t, oly jól tudunk. Nevezetesen azt, hogy miközben az úton épp válaszok után kutatnak, magukat és persze egymást találják majd meg. Az összeférhetetlennek látszó, de garantálhatóan vicces páros egyik felét maga a rendező alakítja, a másikat a szégyentelenül alulfoglalkoztatott Kieran Culkin. Ha már testvérek, nem lehet, hogy mi fogyasztók, rendre a rosszabbikat választjuk közülük? Ott vannak a leharcolt Olsen ikrek, akik az ezredfordulón uralták a gyerekfilmipart, miközben Elizabeth húguk – mára már tudjuk – mérföldekkel tehetségesebb. Ahogy a Culkin fivérek közül sem Macaulay az, aki lehengerlő játékkal és imádni való csibészséggel lett megáldva. (Hogy az említettek talán épp azért tudnak jobban érvényesülni, mert az ismertek már kitaposták nekik az utat, abba most ne gondoljunk bele. De abba se, hogy ezeket a testvérpárokat egymás mellé állítva a különbségeik szemléletesen megmutatják, hogyan zabálja fel az ember lelkét a hírnév, és mibe került ezeknek a gyerekszínészeknek, hogy szórakoztathassák a nagyérdeműt.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.