tévésmaci

Lecsap a sólyomhal

  • tévésmaci
  • 2022. május 18.

Film

Amikor Sztupa és Troché a háztetőről figyelték az eseményeket, hason feküdtek, egészen az épület szélére húzódva.

Ha oldalról nézted, egy bizonyos szögből úgy nézett ki a ház árnyéka, mintha két labda lenne a tetőzet legszélén, ja, Sztupa és Troché kikandikáló feje. Egyébként sima négyemeletes ház volt, jó hosszú, kilenc lépcsőházzal, nemrég építették. Mivel az utcán nem történt semmi, noha kellett volna, Sztupa és Troché a velük szemben tátongó négy szabályos munkagödröt bámulták. Azok már tízemeletesek lesznek, mondta Sztupa. Ja, Larsen–Nielsen házak. Mondd még egyszer! Mit, hogy házak? Miért mondjam? Ne azt, te kretén, hanem azt, amit én nem mondok ki. Larsen–Nielsen, Larsen–Nielsen. Nem azt mondtam, hogy kétszer mondd – így beszélgetett Sztupa és Troché a konszolidáció idején. Szerintem svédek. Hülye vagy, dánok. De akkor is svéd nevük van, ha dánok lennének, Sørensen–Olsen lennének, vagy Olsen és bandája. Ennek azért majd utánanézek. Hol, a nyugati szaksajtóban? Ott, nyilván. Hirtelen kiabálás vetett véget a modern építészetről folytatott eszmecseréjüknek, egy csapat gyerek érkezett, vagy egy tucat, három-négy kamasz, a többi kisebb, vidéken, faluhelyen porbafingónak mondták volna őket, ha szokásukban lett volna Larsen–Nielsen házakat építeni. A legközelebbi munkagödörben még bent állt a szállítószalag, amely a kitermelt agyagszerű földet hozta a felszínre, kicsit arrébb a munká­sok eszkábálta létra… mint a hangyák, úgy mászott lefelé rajta a kölyökbanda. Szerinted mikor hívják rájuk a rendőrséget? Hogy hívnák, van itt valakinek telefonja? Ne hülyéskedj, hatszáz méterre van a kerületi kapitányság, mackóban, fürdőköpenyben, papucsban elrohannak öten-hatan. Akkor húzódjunk egy kicsit visszább. Az alapgödör alján a kisebbek látszólag céltalanul rohangáltak, a nagyobbak meg egyre csak a futószalagot környezték. Nézték, hol lehet beindítani, valamit machináltak is rajta. Hétvége volt, mindenki otthon, friss beköltözők, alig valaki ment csak pecázni, majd megmelegszenek, és akkor jobban eljárnak. Egy hajhálós marha ki is ordított az ablakon, hogy mit csináltok ott büdös kölykök, takarodjatok a francba, de a nagyok visszaóbégattak, kurva anyád. Egyszer csak beindult a szállítószalag. Az egyik gyereknek vérzett az ujja, de felülről nem tűnt annyira vészesnek, valami rongyot szorított rá, nevezzük zsebkendőnek. A kicsik némán odasereglettek a hangos géphez, s szájtátva bámulták, tényleg működik, megcsinálták. Aztán a legnagyobb fiú felkapta az egyiküket, s ráültette vagy inkább feldobta a szállítószalagra. Mint egy fordított csúszda. Fönt aztán ugorjál, vissza ne ess.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.