tévésmaci

Medvetanya

  • tévésmaci
  • 2022. június 8.

Film

Amikor Sztupa és Troché a kikötőben keresték Ómafát, csak Sztupának volt módszere, Troché az intuícióira hagyatkozott. Sztupa módszere elsőre roppant egyszerűnek tűnt, tűvé kell tenni mindent, méghozzá sietősen. Bár a sietés mint metodikai elem azért ébresztett némi kételyt.

A módszeres keresés általában alapos, azt nem lehet kutyafuttában végezni. Sztupa viszont úgy volt vele, hogy amin nem akad meg a szemed, az nincs is. Ómafán különösen megakadhat az ember szeme, legyen privátim akármennyire hétköznapi figura is. Mindez persze nem jelentette azt, hogy Sztupa nem végezte lelkiismeretesen a feladatát. Végigtrappolt a rakpart mindkét oldalán, ki a mólókra, majd vissza és egészen előre, a világítótoronyig. Útja során, volt is az bármennyire sietős, meg-megállt, és szóba elegyedett a kikötői népséggel. Nem direkt érdeklődött, hogy „hé, te, nem láttad Ómafát, kétszárú nadrágban jár és a füle közé szorult a feje”, vagy valami ilyesmi, hanem inkább hátulról támadott. Ej, mi a rosseb történik odakünn, a révkalauznál? – kérdezte például egy triciklijével a külső fertályok felől kacsázó pacáktól, aki el is mesélte szépen, hogy mit tapasztalt, de arra vetődött idegenről nem tett említést. Történetének összes szereplőjét régi ismerősök esetében használatos hangsúlyokkal idézte fel, mintha csupa öreg bútordarabról beszélne. Sztupa viszont elég biztos volt abban, hogy Ómafa nem képezi szerves részét a kikötő flórájának és faunájának, s mint ilyen, pontosabban, mint nem ilyen nagyon is feltűnne minden idevalósinak, például ennek a triciklistának, akinek konkrétan egy kisebb haltartály volt applikálva a háromkerekűjére.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.