Visszhang: film

Top Gun: Maverick

  • SzSz
  • 2022. június 8.

Visszhang

Amikor 1986-ban bemutatták az amerikai propagandának sem utolsó Top Gunt, a fáma szerint hirtelen megugrott a haditengerészethez jelentkező fiatalok száma. A hamar világsztárrá avanzsáló Tom Cruise ugyanebben az évben csatlakozott a Szcientológiai Egyházhoz, nemsokára pedig már toborzott is oda embereket.

A színész 59 évesen jobb formában van, mint valaha – hogy ez is a szcientológiának vagy valami egyéb boszorkányságnak köszönhető, nem tudni. Egy biztos: mindig odafigyelt rá, hogy vallása ne nyomja rá bélyegét a karrierjére. Menetrendszerűen szállította a blockbustereket, PR-csapata pedig azt is összehozta, hogy a sötét egyházi titkok helyett azok a hírek jussanak eszünkbe a nevéről, hogy ismét összetörte magát aktuális filmje forgatásakor, mert megint maga végezte a kaszkadőrmutatványokat.

A pilótás film óta eltelt 36 év alatt jócskán megváltozott a világ: a nézőket ma már nem a sztárok, hanem a szuperhősök, képregényfilmek és franchise-ok érdeklik, és szívesebben moziznak otthon, a kanapéjukon. Tom Cruise ezzel tökéletesen tisztában van, ahogy ezt a Top Gun folytatásának minden pillanata is tanúsítja. A film a koronavírus-járvány miatt közel három évig dobozban pihent, mert ragaszkodott hozzá, hogy kizárólag a vásznon mutassák be, minden streamingplatform ajánlata előtt elzárkózott. A Maverick ennek megfelelően látványos, színes-szagos mozis kaland, a manapság divatos örökségfilmek talán legjobbika, amely szemtelen nosztalgiával indul: felcsendül Kenny Loggins klasszikus Danger Zone-ja, majd a pilóták az égig emelkednek a naplementében.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.