Visszhang: film

Top Gun: Maverick

  • SzSz
  • 2022. június 8.

Visszhang

Amikor 1986-ban bemutatták az amerikai propagandának sem utolsó Top Gunt, a fáma szerint hirtelen megugrott a haditengerészethez jelentkező fiatalok száma. A hamar világsztárrá avanzsáló Tom Cruise ugyanebben az évben csatlakozott a Szcientológiai Egyházhoz, nemsokára pedig már toborzott is oda embereket.

A színész 59 évesen jobb formában van, mint valaha – hogy ez is a szcientológiának vagy valami egyéb boszorkányságnak köszönhető, nem tudni. Egy biztos: mindig odafigyelt rá, hogy vallása ne nyomja rá bélyegét a karrierjére. Menetrendszerűen szállította a blockbustereket, PR-csapata pedig azt is összehozta, hogy a sötét egyházi titkok helyett azok a hírek jussanak eszünkbe a nevéről, hogy ismét összetörte magát aktuális filmje forgatásakor, mert megint maga végezte a kaszkadőrmutatványokat.

A pilótás film óta eltelt 36 év alatt jócskán megváltozott a világ: a nézőket ma már nem a sztárok, hanem a szuperhősök, képregényfilmek és franchise-ok érdeklik, és szívesebben moziznak otthon, a kanapéjukon. Tom Cruise ezzel tökéletesen tisztában van, ahogy ezt a Top Gun folytatásának minden pillanata is tanúsítja. A film a koronavírus-járvány miatt közel három évig dobozban pihent, mert ragaszkodott hozzá, hogy kizárólag a vásznon mutassák be, minden streamingplatform ajánlata előtt elzárkózott. A Maverick ennek megfelelően látványos, színes-szagos mozis kaland, a manapság divatos örökségfilmek talán legjobbika, amely szemtelen nosztalgiával indul: felcsendül Kenny Loggins klasszikus Danger Zone-ja, majd a pilóták az égig emelkednek a naplementében.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."