tévésmaci

Megbokrosodott paripák

  • tévésmaci
  • 2022. március 16.

Film

Amikor Sztupa és Troché kiléptek a klub elé, megálltak egy pillanatra, s körbepillantottak.

Esett a hó, s egy taxi lassan, udvariasan, mint­egy szabad elvonulást, legalábbis választást biztosítva nekik a feljáróra kanyaradott. Sztupa és Troché odaintve a sofőrnek a sétát választották. A mosolygós képű fickó barátságosan visszaintett, mintha valóban örülne, hogy ezúttal faképnél hagyták. Troché föltűrte a gallért, Sztupa kicsit behúzta a nyakát, de mintha a hó is udvariasan esett volna, kifejezetten kellemes bandukolás ígérkezett, amikor meg lehet beszélni a történteket. Troché nem is tétovázott: én bírtam a csávót, ugyan nem lesz belőle amerikai elnök, de szórakoztató pasas. Befordultak a Jefferson Streetre, s a híd felé vették az irányt. Sztupa csak a kanyar után válaszolt, mint aki nagyon is megfontolja, hogy mit mondjon, teljesen olyannak tűnt, mint aki száz százalékig komolyan veszi beszélgetőtársa szavait, tényleg épp csak a kecskeszakállát nem simogatta (az elmélyült gondolkodás egyezményes jele ez köztudottan): hát, nem tudom, határeset… de szerintem sem lesz belőle elnök.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.