Visszhang: film

C’mon C’mon – Az élet megy tovább

  • 2022. március 16.

Visszhang

Élettapasztalatok, a világ folyását tárgyaló gondolatok továbbadására egy tanító-tanítvány viszonyban elmesélt kapcsolat szerfelett alkalmas.

Lehet magának a generációs átadásnak az alaphelyzete, apa-fiú, anya-lány stb. viszony – mindenesetre idősebb avat be fiatalabbat. A helyzet megfordítása (a még romlatlan gondolkodású gyerek készteti felismerésekre az élete sűrűjében elveszett felnőttet) újabb kori találmány, népszerű, ám a valóságra csak távolról emlékeztető kishercegeskedés.

Ez is egy ilyen produktum, ízléssel és érzékenyen megrajzolt portré két emberről, akik egymás segítségével lépnek túl életük fordulópontján. A nagybácsi (a kissé modoros Joaquin Phoenix) magányos és belül gyászol. Foglalkozása szimbolikus: riportokat készít (jól szituált) tizenévesekkel a jövőt illető elképzeléseikről – nem tisztázott, és tippem sincs rá, hogy mi célból, de lírai zenével jól aláfesthetően. Az átmenetileg gondjaira bízott kisfiú meg szeretethiányos, elvált szülei nem biztosítanak számára érzelmileg stabil hátteret, pláne, hogy a papa pszichés problémákkal küzd. A kölyök próbára teszi az apaszerephez nem szokott felnőttet: bömbölteti a zenét (Bachot, mint minden gyerek), a nyílt utcán meg plázában bújócskát játszva élvezettel ijesztgeti halálra, és nem átallja feltenni azokat a kérdéseket, amelyeket a nagybáty legszívesebben nem tenne fel magának. Viszont ha már meg is válaszolta, akkor később magnóra mondja, így a fontosabb közlésekben kétszer is részesülünk, könnyes szemmel haladván a tanulságos vég felé.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.