Visszhang: film

C’mon C’mon – Az élet megy tovább

  • 2022. március 16.

Visszhang

Élettapasztalatok, a világ folyását tárgyaló gondolatok továbbadására egy tanító-tanítvány viszonyban elmesélt kapcsolat szerfelett alkalmas.

Lehet magának a generációs átadásnak az alaphelyzete, apa-fiú, anya-lány stb. viszony – mindenesetre idősebb avat be fiatalabbat. A helyzet megfordítása (a még romlatlan gondolkodású gyerek készteti felismerésekre az élete sűrűjében elveszett felnőttet) újabb kori találmány, népszerű, ám a valóságra csak távolról emlékeztető kishercegeskedés.

Ez is egy ilyen produktum, ízléssel és érzékenyen megrajzolt portré két emberről, akik egymás segítségével lépnek túl életük fordulópontján. A nagybácsi (a kissé modoros Joaquin Phoenix) magányos és belül gyászol. Foglalkozása szimbolikus: riportokat készít (jól szituált) tizenévesekkel a jövőt illető elképzeléseikről – nem tisztázott, és tippem sincs rá, hogy mi célból, de lírai zenével jól aláfesthetően. Az átmenetileg gondjaira bízott kisfiú meg szeretethiányos, elvált szülei nem biztosítanak számára érzelmileg stabil hátteret, pláne, hogy a papa pszichés problémákkal küzd. A kölyök próbára teszi az apaszerephez nem szokott felnőttet: bömbölteti a zenét (Bachot, mint minden gyerek), a nyílt utcán meg plázában bújócskát játszva élvezettel ijesztgeti halálra, és nem átallja feltenni azokat a kérdéseket, amelyeket a nagybáty legszívesebben nem tenne fel magának. Viszont ha már meg is válaszolta, akkor később magnóra mondja, így a fontosabb közlésekben kétszer is részesülünk, könnyes szemmel haladván a tanulságos vég felé.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."