"Megsemmisítő élmény" - Thomas Elsaesser filmtörténész, esztéta

Film

Rainer Werner Fassbinder halálának 25. évfordulója alkalmából a tavalyi Berlini Filmfesztiválon mutatták be Berlin Alexanderplatz Remastered címmel a rendező nevezetes tévésorozatának felújított változatát. A Fassbinder's Germany c. könyv és a nálunk is megjelent alapmű, A német újfilm szerzőjével a közelgő budapesti Fassbinder Fesztivál (ahol ugyancsak levetítik a 15 és fél órás sorozatot) alkalmából beszéltünk. Köves Gábor

Rainer Werner Fassbinder halálának 25. évfordulója alkalmából a tavalyi Berlini Filmfesztiválon mutatták be Berlin Alexanderplatz Remastered címmel a rendező nevezetes tévésorozatának felújított változatát. A Fassbinder's Germany c. könyv és a nálunk is megjelent alapmű, A német újfilm szerzőjével a közelgő budapesti Fassbinder Fesztivál (ahol ugyancsak levetítik a 15 és fél órás sorozatot) alkalmából beszéltünk.

*

Magyar Narancs: Ön szerint az amerikai tévésorozatok közül a Twin Peaks volt az, amely elsőként alkalmazta a Berlin Alexanderplatz elbeszéléstechnikáját. Meglepő párhuzam, már csak azért is, mert David Lynch sorozata nagyon népszerű, nagy becsben tartott darabja a popkultúrának. Fassbinder sorozata is elérte volna ezt a fajta népszerűséget, vagy továbbra is inkább a beavatott kevesek, a filmértők filmje?

Thomas Elsaesser: Nem hiszem, hogy elérte volna az úgynevezett popkultúra rétegeit, de amikor tavaly a felújított formájában bemutatták, a világ nagyvárosaiban szép sikert aratott. Ami a Twin Peaks-párhuzamot illeti, nem valami tényszerű, tudományos megállapításról van szó, csupán valami közelebbi, könnyebben azonosítható fogódzót akartam adni a mai közönségnek, hogy mégis mire számítsanak, amikor egy annyira szokatlan alkotással találkoznak, mint ez.

MN: Annyiban klasszikusnak nevezte az elbeszélést, amennyiben itt is a személyiségfejlődésre tett kísérlet áll a középpontban, ugyanakkor rámutatott, hogy épp e klasszikus törekvés ellen hat, hogy a történet valójában a személyiség kiürülésének irányába halad.

TE: Elég nagy sokk is lehetett ez annak idején (1980 karácsonyán adta a német ARD tévécsatorna - a szerk.) a közönség számára, hogy egy ilyen kiüresedési folyamatnak volt kitéve, amikor hétről hétre követte a sorozatot. Korábban ilyet aligha láthatott a tévéjén. Szerintem sokan ezért is kapcsolták ki a készüléket. Nem számíthattak pozitív fordulatra, a sorozat nem kínált esélyt a happy endre, sőt, ahogy haladt előre, egyre csak romlott a helyzet. Különösen erős egyéniség kell ahhoz, hogy valaki beleélje magát egy olyan történetbe, ami másról sem szól, mint a főhős lehető legteljesebb sárba tiprásáról. A másik, ami segíthette az azonosulást és együttérzést, ha valaki ugyanezeken keresztülment. Lehet, hogy Biberkopf átlagember, de ami történik vele, az nagyon is szélsőséges. A regényben csak képes valamennyire megállni a lábán, de a filmben ennek már semmi nyoma.

MN: A sorozatnak nemcsak a hangulata, de a képi világa is kifejezetten sötét, olyannyira, hogy a nézők közül sokan reklamáltak, hogy alig látnak valamit a tévéjükön. Szándékos volt ez a hatás Fassbinder részéről, vagy nem számolt az új médium korlátaival?

TE: Mindenképpen szándékos volt, azt akarta elérni ezzel, hogy a néző minél inkább koncentráljon. De az is igaz, hogy a mozivászon sokkal jobban kiadta a részleteket, a moziban távolról sem hatottak olyan sötétnek a képek, mint otthon, kis képernyőn. 1980-at írtunk, hol voltak még a plazmatévék! Fassbinder amúgy sem tévéfilmnek szánta a sorozatot, és mindent megtett azért, hogy átmentse a filmet a jövő mozijába. Egyébként tökéletesen tisztában volt a tévés technikákkal, már a hetvenes évek elejétől készített tévéfilmeket.

MN: A panaszt tevők csak a "sötétséget" kifogásolták?

TE: A levelek rendszerint azzal kezdődtek, hogy semmit sem lehet látni, és azzal folytatódtak, hogy a levélíró kikérte magának a durva szexjeleneteket. A baj forrása az lehetett, hogy bár nagyon is kíváncsiak voltak, nem látták tisztán, mi történik a képernyőn, ez okozhatta a frusztrációt.

MN: Fassbinder állítólag majdnem az összes filmjének a jogait elosztogatta kokainért cserébe. A maga idejében bevett szokás volt az efféle tranzakció művészkörökben?

TE: Hollywoodban is biztosan megesik ilyesmi, de amennyire tudom, Fassbinder esete egyedülállónak és szélsőségesnek számított Németországban, bár ami azt illeti, a filmfinanszírozás is hasonlóképpen extrém módon zajlott.

MN: Fassbinder követői között Lars von Triert, Pedro Almodóvart és Francois Ozont szokás emlegetni. Kit tart a legközelebbi rokonnak?

TE: A felsoroltak közül mindannyian jól ismerik Fassbinder életművét, és ha már itt tartunk, így van ezzel Steven Soderbergh is. Azt mondanám, hogy tehetségben és mentalitásban Ozon áll a legközelebb Fassbinder könnyedebb énjéhez, a sötét oldalhoz pedig Gaspar Noé.

MN: Milyen élmény volt tavaly, a felújítás alkalmából újranézni a Berlin Alexanderplatzot? Élvezte?

TE: Először úgy éreztem, mintha túlságosan is világosak lennének a képek, de aztán oly sok finomságra, apró részletre lettem figyelmes, hogy teljesen magával ragadott az élmény. Az "élvezni" szó talán nem a legjobb a Berlin Alexanderplatz esetében, inkább azt mondanám, hogy "újraéltem" a filmet: magával ragadó, megsemmisítő élmény.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

Kamukéró

A lakástámogatási program a Fidesz-kormányok nagy találmánya. Ha az embereknek nincs pénzük lakást venni, akkor adjunk nekik támogatott hitelt – nagyjából ez a minta huszonöt éve.

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.

Nemtelen helyzetben

Egy hónapja éhségsztrájkol a vizsgálati fogságban Budapesten a német szélsőbaloldali aktivista, Maja T. A német média kifogásolja az ellene folyó eljárás és fogva tartásának körülményeit.