Film

Meteora

Film

Azt jelenti: "levegőben lebegő". De nemcsak levegőben, hanem időtlenségben, valóság és fikció között is lebeg az Athosz-hegység kolostorainak világa. Stathoulopoulos Arany Medve-díjra jelölt filmje kivételesen nem vallási szentséggé, hanem emberivé emeli ezt a helyet, az egész aszketikus magányt és életet, miközben dokumentarista erővel mutatja a görög tájat, a tájban ottrekedt időtlen kultúrát és az ortodox egyház idegen, egzotikus ritualitását. A történet a görög szerzetes, Theodoros és az orosz apáca, Urania finoman ívelt kapcsolatát mutatja; azt, hogy a rendi megkötések és a saját lelkiismeretük dacára miként is lehet megtalálni a szabadságot; a bűnbélyegzettségből kiszabadítani maguk számára a test vágyait. Mindezt annyi finomsággal, lassú érzékletességgel, a nyers realizmust a legmeglepőbb arányokban vegyítve a szimbolikus történetmeséléssel. A film a testiség megmutatásának lehetőségeivel kísérletezik, méghozzá a legkevésbé sem illő helyen. A görög ikonográfia alapján megrajzolt grafikák hihetetlenül erőssé teszik a vizuális narrációt, és iszonyú kifejezők, hiszen a főszereplők gondolkodás- és érzésvilágának tükrözői csak ezek, saját zárt rendszerük elemei. Mégis szokatlanok a megmozduló, éntörténetet elmesélő ikonok, újraértelmezett imák, és a hagyományból kifelé vezető út. Nagy szavaknak, görcsös mondani akarásnak és túlbonyolított giccsnek itt nincs helye, a film, akárcsak a Meteorák, erős és meredek sziklákon áll, mégis: lebegni tud.

Forgalmazza az Anjou Lafayette

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.