Film

Meteora

Film

Azt jelenti: "levegőben lebegő". De nemcsak levegőben, hanem időtlenségben, valóság és fikció között is lebeg az Athosz-hegység kolostorainak világa. Stathoulopoulos Arany Medve-díjra jelölt filmje kivételesen nem vallási szentséggé, hanem emberivé emeli ezt a helyet, az egész aszketikus magányt és életet, miközben dokumentarista erővel mutatja a görög tájat, a tájban ottrekedt időtlen kultúrát és az ortodox egyház idegen, egzotikus ritualitását. A történet a görög szerzetes, Theodoros és az orosz apáca, Urania finoman ívelt kapcsolatát mutatja; azt, hogy a rendi megkötések és a saját lelkiismeretük dacára miként is lehet megtalálni a szabadságot; a bűnbélyegzettségből kiszabadítani maguk számára a test vágyait. Mindezt annyi finomsággal, lassú érzékletességgel, a nyers realizmust a legmeglepőbb arányokban vegyítve a szimbolikus történetmeséléssel. A film a testiség megmutatásának lehetőségeivel kísérletezik, méghozzá a legkevésbé sem illő helyen. A görög ikonográfia alapján megrajzolt grafikák hihetetlenül erőssé teszik a vizuális narrációt, és iszonyú kifejezők, hiszen a főszereplők gondolkodás- és érzésvilágának tükrözői csak ezek, saját zárt rendszerük elemei. Mégis szokatlanok a megmozduló, éntörténetet elmesélő ikonok, újraértelmezett imák, és a hagyományból kifelé vezető út. Nagy szavaknak, görcsös mondani akarásnak és túlbonyolított giccsnek itt nincs helye, a film, akárcsak a Meteorák, erős és meredek sziklákon áll, mégis: lebegni tud.

Forgalmazza az Anjou Lafayette

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.