Verzió 18 – A nyitófilm

Minden erőnkkel

Kőrösi Máté: Dívák

  • - ts -
  • 2021. november 3.

Film

Ha a Magyar Narancsból akar megtudni valamit a Belvárosi Tanodáról, a keresgélés során egészen biztosan kiveri a szemét az online felületünk egyik híre 2017 júliusából: „Székre sincs pénze a nehéz helyzetű diákokon segítő Belvárosi Tanodának”.

Az erősnek szánt cím után persze következnek az árnyalatok, tudniillik az 1990 óta működő alapítványi iskola a tanulási, kapcsolattartási nehézségekkel küzdő, gimnáziumukból kimaradó gyerekeket segíti el az érettségiig, továbbá asztalokra is szükségük lenne (kell-e mondani?). Hogy az intézmény helyzete az elmúlt négy esztendőben mennyire stabilizálódott, arról kérdések nélkül legfeljebb illúzióink lehetnek.

E moziban is csak annyi biztos, hogy a forgatás idején – max. egy évvel tán e segélykiáltás után – megvannak még, s különösen természetes hátteréül vagy inkább játékteréül szolgálnak Kőrösi Máté Három a kislányának. A Dívák egy percig nem kesereg ugyanis a tanoda sorsán, a környezet, a táj szerves részének tekinti, mint egy természetfilm a fát vagy bokrot, vagy mint maga azt, hogy az egyik szereplője végül feladja a részvételt a parlamenti választáson, mert ide-oda küldözgetik, a bejelentett és a tényleges lakóhelye között, hogy hol is szavazhat. Munkába kell mennie, már biztosan nem ér oda a végre megfelelőnek látszó helyre. Mindegy, hogy ő nem nézett utána vagy a rendszer packázott vele, a lényeg az, hogy így élnek ők, e film hősei, s így élünk mi is: ebben a közegben kell hát, lehet hát filmet is csinálni. S a film három hősnője tökéletes harmóniában is él e világgal: többé-kevésbé utálják, rendesen ki is lógnak belőle, de pont tőlük egész az egész.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."