Verzió 18 – A nyitófilm

Minden erőnkkel

Kőrösi Máté: Dívák

  • - ts -
  • 2021. november 3.

Film

Ha a Magyar Narancsból akar megtudni valamit a Belvárosi Tanodáról, a keresgélés során egészen biztosan kiveri a szemét az online felületünk egyik híre 2017 júliusából: „Székre sincs pénze a nehéz helyzetű diákokon segítő Belvárosi Tanodának”.

Az erősnek szánt cím után persze következnek az árnyalatok, tudniillik az 1990 óta működő alapítványi iskola a tanulási, kapcsolattartási nehézségekkel küzdő, gimnáziumukból kimaradó gyerekeket segíti el az érettségiig, továbbá asztalokra is szükségük lenne (kell-e mondani?). Hogy az intézmény helyzete az elmúlt négy esztendőben mennyire stabilizálódott, arról kérdések nélkül legfeljebb illúzióink lehetnek.

E moziban is csak annyi biztos, hogy a forgatás idején – max. egy évvel tán e segélykiáltás után – megvannak még, s különösen természetes hátteréül vagy inkább játékteréül szolgálnak Kőrösi Máté Három a kislányának. A Dívák egy percig nem kesereg ugyanis a tanoda sorsán, a környezet, a táj szerves részének tekinti, mint egy természetfilm a fát vagy bokrot, vagy mint maga azt, hogy az egyik szereplője végül feladja a részvételt a parlamenti választáson, mert ide-oda küldözgetik, a bejelentett és a tényleges lakóhelye között, hogy hol is szavazhat. Munkába kell mennie, már biztosan nem ér oda a végre megfelelőnek látszó helyre. Mindegy, hogy ő nem nézett utána vagy a rendszer packázott vele, a lényeg az, hogy így élnek ők, e film hősei, s így élünk mi is: ebben a közegben kell hát, lehet hát filmet is csinálni. S a film három hősnője tökéletes harmóniában is él e világgal: többé-kevésbé utálják, rendesen ki is lógnak belőle, de pont tőlük egész az egész.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.