tévésmaci

Musztáng szonáta  

  • tévésmaci
  • 2021. június 16.

Film

Váratlan helyeken is megterem a kultuszfilm.

Én például ismerek egy ilyet csehszlovák–NDK kiszerelésben. Nem, nem a nová vlna nagy alkotásainak valamelyikéről beszélek, s nem is valamelyik NDK-s indiánfilmről, bár mindkét csoportozatnak megvan a maga kultusza még Magyarországon is (az utóbbiról néha úgy gondolom, hogy csak itt, de nyilván az egész béketáborban összekeveredik a kultusz és a nosztalgia). Szóval semmi ilyesmi, a delikvens egy mesefilm, az a címe, hogy Három mogyoró Hamupipőkének. Nálunk pont ennek a műnek nincs különösebb rangja, de úgy általában a „csehszlovák mesefilm” (értve ezalatt főként a hetvenes–nyolcvanas évek nem csekély hányadában televíziós termését) megkülönböztetett helyet foglal el a filmemlékezetben, értsd az értők és az öregek köreiben. Nos, e csoportozat kétségkívül kiemelkedő darabja ez az 1974-es film, mely különösen Németországban, Norvégiában, Svájcban meg természetesen Csehszlovákiában (utóbb Csehországban, illetve Szlovákiában) vált megkerülhetetlen művé. Egyszerűen elképzelhetetlen nélküle a karácsony, nyilván Európa más részein is nagyon népszerű a film, de másutt esetleg csak minden második karácsonykor veszik elő. Németországban a vetítése előtt/után – mint a komolyabb focimeccseik alkalmával – beszélgető műsor fut róla, Norvégia megpróbálkozott egy saját verzióval is, de egy percre sem mondott le az eredetiről. E nagyszerű műalkotás egészen nagyszerű főszereplője, Libuše Šafránková. Szemrebbenés nélkül állíthatjuk, hogy általa, igen, épp őáltala teljesedett ki véglegesen a Grimm-galaxis (nem megfeledkezvén Charles Perrault-ról sem) – Šafránkovának majd’ kétszáz esztendő múltán is volt mit hozzátennie a minden képzeletet felülmúlóhoz. Persze ismerhetni máshonnan is lehet minden csehek Libuškáját, hisz benne volt egy rakás Menzel-filmben is, meg a hetvenes–nyolcvanas–kilencvenes évek számos komoly csehszlovák, illetve cseh filmjében (az ezredforduló táján nyilvánvalóan üzleti okokból megszakadt a magyar nézők intim viszonya a cseh filmekkel – talán sajnos). Ő volt a Hóvirágünnep tanítónője, akinek az osztályába beront az űzött vaddisznó, s ő volt Az én kis falumban a vaddisznó traktorista kikapós felesége – két fantasztikus jelenet. Emlékeznek? A pasas (az ugyancsak zseniális Petr Čepek) férfiassági próbát tart a tóban (vagy folyóban), s asszonyka a parton méri stopperrel, hogy mennyi ideig bírja a víz alatt. Amikor alábukik, a nádas mögül előugrik a szeladon (mellesleg pályakezdő agronómus), és csókolóznak egy gyorsat, majd amikor a marha feljön a víz alól, kedves felesége bemond egy fantasztikus számot, s aléltan közli, hogy de jó vagy… Emlékeznek? Most emlékezhetnek, Libuše Šafránková két nappal a 68. születésnapja után meghalt a múlt héten. Végzett vele a tüdőrák.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.