Film

Ne zavarjatok!

  • Szabó Ádám
  • 2015. május 24.

Film

A borzalmas francia vígjátékoknak mára már veretes hagyományuk van itthon, legalább kéthetente érkezik egy ilyen a magyar mozikba. Többségük már
a címében lehúzza a sokadik rókabőrt a családról, házasságról, szerelemről, és a továbbiakban sem akar eredetibb lenni vagy többet mondani, mint hasonszőrű társai. A Ne zavarjatok! tökéletesen illeszkedik a sorba, bár címében meglepő módon nem hordozza a „bazi” szót, noha ezzel véget is érnek a pozitívumai. Eleve sokatmondó, hogy egy filmet azzal a Christian Claviert-rel akarnak ránk sózni, akinek a neve mellől kikoptathatatlan a „Jöttünk, láttunk, visszamennénk sztárja” jelzős szerkezet. Nos, a Jean Reno melletti ökörködés 12 éve történt.
A Ne zavarjatok! a két lábon járó sztereotípiák két fajtáját vonultatja fel: felső középosztálybeli sznob franciákat és idióta bevándorlókat. Össze is csapnak néha egymással poénfronton – ezek még a mérsékelten szórakoztató pillanatok közé tartoznak –, de az igazi bonyodalmat a szekrényből előkerülő párkapcsolati csontvázak jelentenék. Szegény Christian Claviert, a fogorvos mindeközben nem tudja meghallgatni újonnan vásárolt dzsesszlemezét; hol a bejárónő, hol a lengyel kőműves (ő amúgy portugál) zavarja meg, aztán pedig jön a semmirekellő fiú, a még semmirekellőbb asszony és a semmirekellőbbnél is semmirekellőbb barát. Akad még házmester, egy másik bejárónő, szomszédság, tehát tényleg mindenkit elénk vezetnek, hogy átérezhessük, mennyire sanyarú a főhős sorsa. De nem érezzük. A főhős ugyanis maga irritálóbb, mint a rokonság és szomszédság együttvéve.

Forgalmazza a Cinetel

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.