Film

Ne zavarjatok!

  • Szabó Ádám
  • 2015. május 24.

Film

A borzalmas francia vígjátékoknak mára már veretes hagyományuk van itthon, legalább kéthetente érkezik egy ilyen a magyar mozikba. Többségük már
a címében lehúzza a sokadik rókabőrt a családról, házasságról, szerelemről, és a továbbiakban sem akar eredetibb lenni vagy többet mondani, mint hasonszőrű társai. A Ne zavarjatok! tökéletesen illeszkedik a sorba, bár címében meglepő módon nem hordozza a „bazi” szót, noha ezzel véget is érnek a pozitívumai. Eleve sokatmondó, hogy egy filmet azzal a Christian Claviert-rel akarnak ránk sózni, akinek a neve mellől kikoptathatatlan a „Jöttünk, láttunk, visszamennénk sztárja” jelzős szerkezet. Nos, a Jean Reno melletti ökörködés 12 éve történt.
A Ne zavarjatok! a két lábon járó sztereotípiák két fajtáját vonultatja fel: felső középosztálybeli sznob franciákat és idióta bevándorlókat. Össze is csapnak néha egymással poénfronton – ezek még a mérsékelten szórakoztató pillanatok közé tartoznak –, de az igazi bonyodalmat a szekrényből előkerülő párkapcsolati csontvázak jelentenék. Szegény Christian Claviert, a fogorvos mindeközben nem tudja meghallgatni újonnan vásárolt dzsesszlemezét; hol a bejárónő, hol a lengyel kőműves (ő amúgy portugál) zavarja meg, aztán pedig jön a semmirekellő fiú, a még semmirekellőbb asszony és a semmirekellőbbnél is semmirekellőbb barát. Akad még házmester, egy másik bejárónő, szomszédság, tehát tényleg mindenkit elénk vezetnek, hogy átérezhessük, mennyire sanyarú a főhős sorsa. De nem érezzük. A főhős ugyanis maga irritálóbb, mint a rokonság és szomszédság együttvéve.

Forgalmazza a Cinetel

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.