"Nem hozta haza a szerepeit" - Bela Lugosi Jr.

Film

A papa a filmtörténet leghíresebb vérszívója volt, a fiú hollywoodi mogulokkal harcolt, hogy megörökölhesse apja arcmását. A Lugosi v. Universal Pictures a show-business híres pere volt, mely egy hollywoodi celebritytörvény, a California Celebrities Rights Act elfogadásához vezetett.

Magyar Narancs: Lugosi Béla Magyarországon ismert színházi színész volt, erről az időszakáról mesélt önnek?

Béla Jézusként - 1909

Béla Jézusként - 1909

 

Bela Lugosi Jr.: Szeretett az óhazáról, a színpadon töltött évekről diskurálni. Úgy mesélte, hogy amióta csak az eszét tudta, színész akart lenni. Ott téblábolt a színpadok körül, mindent eljátszott, csak hogy a deszkákat koptathassa. Hosszú évek kitartó munkájával csiszolgatta a technikáját - ezt sokszor emlegette, meg azt is, hogy a közelébe se menjek a filmiparnak, mert ott minden hatalom a producerek és ügynökök kezében van. Nem is mentem, ügyvédnek tanultam. De vegye figyelembe, hogy 56 éves volt, amikor megszülettem, szóval azért nálam volt értőbb közönsége is, akinek a régi történeteket mesélhette.

MN: Volt olyan, ami miatt keserű volt?

BL: Sokszor felemlegette, hogy bárcsak megadatott volna, hogy több vígjátékban szerepelhessen. Vágyott a romantikus szerepekre is. De örökre beskatulyázták mint horrorfilmsztárt.

false

MN: Greta Garbo mellett feltűnik a Ninocskában, de jelentősebb vígjátéki szerepei nem voltak...

BL: Ott volt Igor, Frankenstein púpos szolgálója, akit a Frankenstein fiában és a Frankenstein szellemében is eljátszott. Ezek, ha nem is mindig az alkotói szándék szerint, de komikusi alakítások. Persze az apám nem ilyenekre, hanem klasszikus komédiákra vágyott.

MN: Milyen volt az apja otthon?

BL: Szerencsére nem hozta haza a szerepeit, de gyakran tanúja voltam, ahogy tanulja őket. Apám sűrűn járt magyar társaságba. Minden vasárnap felkerekedtünk, és elmentünk a Los Angeles-i Magyar Házba, ahol más magyar családok is összegyűltek. Apám szerette a társaságot, szeretett viccelődni, de mire eljutott a csattanóig, rendszerint belezavarodott. Ilyenkor nagyon tudott magán nevetni. Pocsék viccmesélő volt, de remekül szórakozott ezen a fogyatékosságán.

Lugosi & Lugosi jr.

Lugosi & Lugosi jr.

 

MN: Ügyvédként beperelte a Drakulát gyártó Universal filmstúdiót. Mit vétettek?

BL: Az apám a Drakula című filmre szerződött a Universallal, de az nem szerepelt a szerződésben, hogy a stúdió üzleti célból korlátlanul használhatja a nevét és a képmását. Pedig ezt tették, mindenféle Drakula-árucikket, bábukat, maketteket, pólókat és posztereket dobtak a piacra. Még egyetemre jártam, amikor elindult a nagybani Lugosi-biznisz. Én viszont azt mondtam, hogy apám neve és képmása minket illet. A hatvanas években indítottam pert a filmstúdió ellen, több mint egy évtizedig harcoltam a jogainkért. Az ügy egészen a kaliforniai legfelsőbb bíróságig jutott. Vesztettem ugyan, de később sikerült elfogadtatni egy törvényt, melynek értelmében a sztárok neve és képmása igenis örökölhető. Ma már nálam van minden Lugosi Béla-jog, ha az apám képmásáról vagy a nevéről van szó.

MN: Lugosi Bélából ma mi van a piacon?

BL: Három különböző rockgitár. Számos figura. Egy nyerőgép. És egy képregény: a Bela Lugosi's Tales from the Grave (Lugosi Béla: mesék a sírból).

false

MN: A Lugosi-gitárok hogy festenek?

BL: Az egyiken A fehér zombi, a másikon a Drakula, a harmadikon a Lugosi Béla-képregények dizájnja szerepel.

false

MN: És a többi Universal-szörnyeteg? A Farkasembert alakító Lon Chaney Jr. és a Frankenstein szörnyetegeként híres Boris Karloff leszármazottai is hasonlóképp jártak el a papa örökségével?

BL: Miután a törvényt elfogadták, a Chaney és a Karloff család is hozzájutott a jogokhoz. Mindenki a maga bábuinak kovácsa.

MN: Mi van akkor, ha - mint például a Frankenstein Meets the Wolf Man című filmben - találkoznak a szörnyek? Ha szörnykollekciót dobnak piacra, a családok egyesülnek?

BL: Nem gond, barátok vagyunk. Együtt járjuk a bemutatókat, vásárokat. Ha cross-over van, megoldjuk.

Bela, Boris, Peter (Lorre)

Bela, Boris, Peter (Lorre)

 

MN: A legenda szerint Lugosi és Karloff híresen rosszban voltak...

BL: Tévedés. Híresen jóban voltak.

MN: Összejártak?

BL: Annyira azért nem voltak jóban.

Lugosi szerepében Martin Landau

Lugosi szerepében Martin Landau

 

MN: Tim Burton Ed Wood című filmjében a papája drogfüggő öregemberként jelenik meg, aki kedveli a kényelmes koporsókat.

BL: Apám emlékének megcsúfolása volt ez a film. De ebbe nem mennék bele.

MN: Ed Woodot ismerte személyesen?

BL: Igen, volt hozzá szerencsém. Micsoda figura volt! Burton filmje pont úgy ábrázolja, amilyen a valóságban is volt.

Ed Wood, az igazi

Ed Wood, az igazi

 

MN: Női ruhát hordott?

BL: Azt hiszem, be kell fejeznünk a beszélgetést.

false

MN: Lapunk nemrég azzal fordult az illetékesekhez, hogy legyen Budapesten Lugosi Béla utca. Sajnos a politikusokon elakadt az ügy. Támogatja?

BL: Hogyne. A család mindent megtesz, hogy Lugosi Béla emléke fennmaradjon. Csodálatos lenne, ha Budapesten is elismernék.

Kattintson ide és olvassa el, mit mond Andy Vajna, Mundruczó Kornél és a többiek; legyen-e utcája Lugosi Bélának vagy sem?

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.