"Nem foglalkoztat a nemzetiségem" (Nitin Sawhney zeneszerző)

  • 2001. június 28.

Film

Magyar Narancs: Korábbi,
és a drum & bassben egyaránt járatos, el nem feledkezve színházi szerepeiről és tanári előadásairól. Eddig a tavalyelőtti Beyond Skin albuma kapta a legtöbb csillagot, ám a napokban kijött Prophesy alighanem még többet fog: nem azért, mert az összes kontinenst beutazta a felvételével; nem azért, mert kétszáz közreműködőt számlál a stáblistája, köztük Natacha Atlasszal, Trilok Gurtuval, Cheb Mamival, hanem mert ezen a korongon Sawhney mélységes humanizmusa még élvezetesebb - stílusokon-földrészeken átívelő - tánczenével párosult. Beyond Skin című albumod részben arról szólt, hogy az identitásod független a nemzetiségedtől és a bőrszínedtől, részben pedig arról, hogy nem tudod összeegyeztetni Indiával a nukleáris bombával végzett kísérleteit. Kíváncsi volnék, hogyan reagáltak rá az indiaiak.

Nitin Sawhney: Amikor egy albumot készítek, az érzéseimet próbálom kifejezni, azzal nem számolok, hogyan reagálnak majd rá az emberek. Angliában és a világ más részein élő ázsiai közösségektől kedvező visszhangot kaptam, de még nem játszottunk Indiában. Indiában, az a tapasztalatom, nagyon erős a politikai agymosás. Az emberekkel elhitették, hogy egy olyan őrület, mint a nukleáris bomba, igazolható a hazafiság vagy a nemzetiség jegyében. Szerintem a nemzetiséggel takarózni csak egy fogás. Egy trükk, hogy a politikusok megőrizhessék a hatalmukat, és hogy az embereket távol tartsák annak a felismerésétől, hogy mi folyik valójában. Nem maga a nukleárisbomba-kísérlet volt a központi kérdés az albumon. Hanem annak a nemzetiségi és vallási köntösbe bújtatott álszentségnek és őrületnek a leleplezése, amellyel az identitásunkat azonosítjuk. India miniszterelnöke a hinduizmus nevében folytatta ezeket a kísérleteket, miközben a bomba feltalálója, Oppenheimer ugyancsak a hinduizmus nevében tagadta meg a találmányát. Micsoda gúny van ebben!

MN: Az új lemezed, a Prophesy jegyzetében találtam egy igen szép mondatot: "A szegény gyerekek Sowetóban nem tudják abbahagyni a mosolygást." Azt jelenti ez, hogy a szegényebb országokban spirituálisabb életmóddal találkoztál, mint Nyugaton?

NS: Ez így túl egyszerű lenne. A kérdés inkább az, hogy mit jelent a fejlődő világ fogalma. A fejlett országok számára általában a technológiával, a gazdasággal, a politikai uralommal egyenlő, én azonban egy mélyebb, egy spirituális tartalmat értek alatta. Dél-Afrikában az 1953-as oktatási törvény alapján a fekete gyerekekből szolgákat képeztek a fehérek számára, és ez addig így volt, amíg Nelson Mandela küzdelmei hatására véget nem ért az apartheid. Most újra reménykedhetnek a gyerekek, újra átszőheti az optimizmus az életüket. Nos, ez az, amit én igazi fejlődésnek tartok. Amikor az emberek képesek uralni a sorsukat.

MN: A lemez felvételeit készítve körbeutaztad a világot. Találtál olyan helyet, ahol szívesen élnél?

NS: Mivel engem nem foglalkoztat a nemzetiségem, elég sok helyen otthon érzem magam a világban. Ami foglalkoztat, az inkább az, hogy megismerhessem ezeknek az országoknak a kultúráját, hogy találkozhassak emberekkel, és megtaláljam, ami közös bennünk. Mert ha nyelvileg vagy kulturálisan elkülönültünk is, alapvetően közösek az érzéseink. így megeshet, hogy több közös vonást találok valakivel Magyarországon, Törökországban, Japánban vagy Egyiptomban, mint Indiában vagy Angliában. Nemzetiségi alapon csak felületesen lehet megítélni az emberek közötti azonosságokat és különbségeket. Az igazi különbségek inkább érzelmi jellegűek. Politikai, nemzetiségi, vallási alapon csak kényszerűen, mesterkélten lehet megosztani az emberiséget.

MN: Melyek voltak az utazás legemlékezetesebb élményei?

NS: Alkalmam adódott interjút készíteni Nelson Mandelával az otthonában. Lenyűgöző a humanizmusa és az alázata. Hihetetlen erőt sugároz, anélkül, hogy az önhittségnek nyoma lenne benne. Kérdeztem, hogy amit elért, kárpótolja-e a huszonhét, börtönben töltött évért. Mire azt felelte, hogy mindezt nem ő, hanem az ANC (Afrikai Nemzeti Kongresszus - a szerk.) érte el. Ennyit a szerénységéről. De épp ilyen megindító élmény volt az ausztráliai őslakókkal találkozni. Leülni és beszélgetni velük, megérteni a történelmüket. Ezeknek az embereknek, akiket szisztematikusan irtottak, nyolcvanezer éves kultúrájuk van. Ez a fejlődés. Ahogyan tisztelik egymást, ahogyan együtt tudnak élni a természetes környezetükkel. Ha csak egy fát kivágnak, az már mélyen hat az életükre. Mi pedig nézzük a híreket, és ha azt halljuk, hogy Indiában vagy Afrikában emberek ezrei halnak meg, legfeljebb annyi a reakciónk, hogy "nos, itt az idő ebédelni". Amíg mi másodkézből kapott információkkal vagyunk körülvéve, az ő életük valódi kölcsönhatásokon alapul.

MN: Változtatott ez a pár hónap az életeden?

NS: Az bizonyos, hogy mélyen hatott rám, s hogy finomodott az arányérzékem ennek következtében. Akinek az életét csak a másodkézből szerzett információk, az internet, a telefon, a sajtó töltik ki, könnyen felülhet azoknak a dolgoknak, amelyek csak helyettesítik a valóságot. Körülvesszük magunkat információkkal, és nem teszünk fel kérdéseket, mert közben folyamatosan etetnek. Indiában ezrek halhatnak meg, hírértéke annak lesz, ha Angliában vagy Franciaországban szerencsétlenül jár négy-öt ember. A mai napig aszerint osztályozzuk az embereket, hogy melyik térségben születtek. Ezen a szemléleten szeretnék változtatni. Ez kész őrület!

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.