Ösztön a kutyaólban (Gáspár Tibor színész)

  • Hungler Tímea
  • 2004. november 11.

Film

Janisch Attila Másnap címû filmjének a fõszereplõjét sokáig csak Gáspár Sándor öccseként emlegették, jóllehet számos, vidéki színházakban megformált jelentõs szerep van már mögötte. Ezúttal egy fényképészt játszik, aki - miközben családi örökségét, egy tanyát igyekszik megtalálni az ismeretlen vidéken - gyilkossági ügybe keveredik. Alakításáért a filmszemlén elnyerte a legjobb férfi színésznek járó díjat.

Magyar Narancs: Változott valami azóta, hogy megkapta a szemle díját?

Gáspár Tibor: Az érdeklõdés nagyobb lett, de furcsa módon nem a filmes szakmában, hanem a színházban. Szabadúszó lettem, játszom Nyíregyházán, Miskolcon, Fehérváron, Békéscsabán. Egy tévéfilmet is köszönhetek a Másnapnak, Gödrös Frigyessel forgattam együtt. Inkább önmagamban érzem a változást - célirányosabb lett a munkám, jó hatással volt rám a film. Olyan dolog került a helyére bennem, ami hiányzott eddig - visszaigazolást kaptam, amitõl megszállt valamiféle várakozásteljes nyugalom, és ez jó hatást gyakorol a színházi feladataimra.

MN: Érezte valaha hátrányát, hogy vidéki színész?

GT: Nagy hagyatéka a színházi életünknek a budapesti-vidéki színház ellentét. Ma már nem érzem annyira ezt a szembenállást, nem olyan elkeserítõ a helyzet, mint ezelõtt húsz-harminc évvel volt, amikor minden mozdíthatatlannak látszott: aki vidéki volt, az is maradt. A mostani, ifjabb színészgeneráció sokkal rugalmasabb, tudják, hogy bármelyik pillanat-ban történhet velük valami, akár hosszabb hallgatás után is. Vidékrõl is ott lehet valaki a képernyõn, kaphat szerepeket a fõvárosban. Persze ma is kevesebb a lehetõség lenn, de ezzel együtt mégis jobb a helyzet. Egy békéscsabai színházi elõadásról ritkán jelenik meg fõvárosi lapban kritika - most játszom Miskolcon a Mózest, még egy szakember sem jött le megnézni az elõadást, pedig Miskolc nincs olyan messze, ráadásul ez egy olyan darab, ami a magyar kultúra kiemelkedõ alkotása. Újsághírek napvilágot látnak ugyan, de a budapesti közönség egyáltalán nem tudja, mi folyik a kulturális életben vidéken. Ez elkeserítõ egy kicsit a színésznek. Fáj, zavaró. Legalább azt írják le, hogy rossz az ember, csak írjanak róla!

MN: Hogyan találta önt meg Janisch Attila a Másnap fõszerepére? GT: Szolnokon játszottam a Pillantás a hídról címû darabban Eddie Carbone szerepét - készült errõl az elõadásról egy riport a tévének, amiben fáradtan, izzadtan nyilatkoztam a darabról. Janisch Attila éppen a filmjére készült, a fõszereplõt kereste, amikor véletlenül a képernyõre pillantott. Úgy gondolom, talán szüksége volt egy friss arcra. Semmilyen filmes elõéletem nem volt - az elsõ pár forgatási nap nem is volt könnyû, de aztán megtörtént a megvilágosodás: rájöttem, mi is a filmszínészet lényegében, miben különbözik a színházi alakítástól.

MN: Éspedig?

GT: Ha az ember elég õszinte, tudja, mi a dolga a szereppel, és ha engedi, hogy az hasson az agyára, a létezésére, az idegrendszerére, akkor nem kell játszani. A saját megszenvedett tapasztalásomból jött az a létezésforma, ami színészként mûködik számomra a vásznon. Eddig a szerepig úgy voltam a filmezéssel - gondolom, mivel nem forgattam -, hogy nem tartottam semmire. Éreztem, hogy most bíznak bennem, akarnak, nekem kell lépni, de ahhoz, hogy lépni tudjak, poklot kellett járnom, hogy megvilágosodjam. Az emberben félelmek, feszültségek vannak addig a pillanatig, amíg nem tudja, mi a feladata. Végül rájöttem, hogy létezni, élni kell, és ettõl a perctõl kezdve nem volt kameralázam. Persze ez is színészet, persze ez is játék, ráadásul a legnehezebb, csak valami egyszerre szemérmes és egyszerre gátlástalan játék. A kettõ ellentmond ugyan egymásnak, de mégis együtt van jelen - az elõbbi azt jelenti, hogy nem kell felmutatni, hogy játszom, az utóbbi pedig, hogy a szemeken, az arcon mégiscsak látszódnia kell a gondolatoknak.

MN: Mi fogta meg a karakterben?

GT: Amikor túl voltunk a forgatás harmadán, a rendezõ elcsodálkozott azon, hogy szereti azt az embert, akit játszom. Én nem lepõdtem meg rajta - két órán keresztül nem lehet úgy nézni valakit, hogy ne kerüljön közel a nézõhöz. A film fényképésze egy "szeretnivaló" figura, akiben ugyanúgy, mint mindannyiunkban, ott nyüszít egy kis kutya-ólban az ösztön, a démon, ami bármikor elszabadulhat. Van bennünk egy másik én is, aki döngeti a kapukat, csak elfojtotta õt a civilizáció. Színészként az volt számomra a legfontosabb, hogy ismerõssé formáljam a karaktert a nézõ számára, olyanná akartam tenni õt, hogy a naivitásában, a félelmeiben, a ha-tározottságában magára ismerhessen a közönség. Meggyõzõdésem, hogy ami a vásznon vele megtörténik, bármelyikünkkel megtörténhet, ha idegen környezetben, nem várt illatok, fények, hatások közé kerülünk. Olyan új embert hozhatnak ki ezek belõlünk, akin mi magunk is megdöbbenünk.

MN: Mennyire megerõltetõ befogadni ezt a filmet?

GT: Többször elolvastam a forgatókönyvet, mielõtt elkezdtünk forgatni, de nem igazán tudtam, hová fut majd ki a történet. A Másnap szerkezetileg különbözõ mozaikokból áll össze, kevert ugyan az idõrendje, de így is megvan az eleje, a közepe és a vége. Nehéz film, ez igaz. De miért is nehéz? Talán húsz évvel ezelõtt az átlag nézõnek könnyebb lett volna megérteni, de a kultúra mostanában olyannyira le lett rántva a kommerszbe, az egyszerûbe, hogy hamarabb feladja a közönség, hogy átlásson egy ilyen filmet, mint kellene. Nem teszi már kíváncsivá, érdeklõdõvé a mûvészet a nézõket - a tömegkultúra, ez a globalizációs Coca-Cola-trágya kiszolgálja a publikumot, ami ellustítja, eltompítja az agyakat, és ennek hosszú távon a közönség látja majd a kárát. Meggyõzõdésem, hogy nekünk nem szabad ezzel foglalkoznunk. Ezt a filmet meg lehet nézni harminc év múlva is, és harminc évvel ezelõtt is be lehetett volna mutatni, mert nem egy szociomozi, ami egy-két éven belül lényegét veszíti, hanem olyan, örök érvényû alkotás, ami fontos problémákat érint. Nevesen pedig a bûnbeesés kérdését, ami - amióta világ a világ - folyamatosan izgatja és nem hagyja nyugodni az emberiséget.

Hungler Tímea

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.