Ösztön a kutyaólban (Gáspár Tibor színész)

  • Hungler Tímea
  • 2004. november 11.

Film

Janisch Attila Másnap címû filmjének a fõszereplõjét sokáig csak Gáspár Sándor öccseként emlegették, jóllehet számos, vidéki színházakban megformált jelentõs szerep van már mögötte. Ezúttal egy fényképészt játszik, aki - miközben családi örökségét, egy tanyát igyekszik megtalálni az ismeretlen vidéken - gyilkossági ügybe keveredik. Alakításáért a filmszemlén elnyerte a legjobb férfi színésznek járó díjat.

Magyar Narancs: Változott valami azóta, hogy megkapta a szemle díját?

Gáspár Tibor: Az érdeklõdés nagyobb lett, de furcsa módon nem a filmes szakmában, hanem a színházban. Szabadúszó lettem, játszom Nyíregyházán, Miskolcon, Fehérváron, Békéscsabán. Egy tévéfilmet is köszönhetek a Másnapnak, Gödrös Frigyessel forgattam együtt. Inkább önmagamban érzem a változást - célirányosabb lett a munkám, jó hatással volt rám a film. Olyan dolog került a helyére bennem, ami hiányzott eddig - visszaigazolást kaptam, amitõl megszállt valamiféle várakozásteljes nyugalom, és ez jó hatást gyakorol a színházi feladataimra.

MN: Érezte valaha hátrányát, hogy vidéki színész?

GT: Nagy hagyatéka a színházi életünknek a budapesti-vidéki színház ellentét. Ma már nem érzem annyira ezt a szembenállást, nem olyan elkeserítõ a helyzet, mint ezelõtt húsz-harminc évvel volt, amikor minden mozdíthatatlannak látszott: aki vidéki volt, az is maradt. A mostani, ifjabb színészgeneráció sokkal rugalmasabb, tudják, hogy bármelyik pillanat-ban történhet velük valami, akár hosszabb hallgatás után is. Vidékrõl is ott lehet valaki a képernyõn, kaphat szerepeket a fõvárosban. Persze ma is kevesebb a lehetõség lenn, de ezzel együtt mégis jobb a helyzet. Egy békéscsabai színházi elõadásról ritkán jelenik meg fõvárosi lapban kritika - most játszom Miskolcon a Mózest, még egy szakember sem jött le megnézni az elõadást, pedig Miskolc nincs olyan messze, ráadásul ez egy olyan darab, ami a magyar kultúra kiemelkedõ alkotása. Újsághírek napvilágot látnak ugyan, de a budapesti közönség egyáltalán nem tudja, mi folyik a kulturális életben vidéken. Ez elkeserítõ egy kicsit a színésznek. Fáj, zavaró. Legalább azt írják le, hogy rossz az ember, csak írjanak róla!

MN: Hogyan találta önt meg Janisch Attila a Másnap fõszerepére? GT: Szolnokon játszottam a Pillantás a hídról címû darabban Eddie Carbone szerepét - készült errõl az elõadásról egy riport a tévének, amiben fáradtan, izzadtan nyilatkoztam a darabról. Janisch Attila éppen a filmjére készült, a fõszereplõt kereste, amikor véletlenül a képernyõre pillantott. Úgy gondolom, talán szüksége volt egy friss arcra. Semmilyen filmes elõéletem nem volt - az elsõ pár forgatási nap nem is volt könnyû, de aztán megtörtént a megvilágosodás: rájöttem, mi is a filmszínészet lényegében, miben különbözik a színházi alakítástól.

MN: Éspedig?

GT: Ha az ember elég õszinte, tudja, mi a dolga a szereppel, és ha engedi, hogy az hasson az agyára, a létezésére, az idegrendszerére, akkor nem kell játszani. A saját megszenvedett tapasztalásomból jött az a létezésforma, ami színészként mûködik számomra a vásznon. Eddig a szerepig úgy voltam a filmezéssel - gondolom, mivel nem forgattam -, hogy nem tartottam semmire. Éreztem, hogy most bíznak bennem, akarnak, nekem kell lépni, de ahhoz, hogy lépni tudjak, poklot kellett járnom, hogy megvilágosodjam. Az emberben félelmek, feszültségek vannak addig a pillanatig, amíg nem tudja, mi a feladata. Végül rájöttem, hogy létezni, élni kell, és ettõl a perctõl kezdve nem volt kameralázam. Persze ez is színészet, persze ez is játék, ráadásul a legnehezebb, csak valami egyszerre szemérmes és egyszerre gátlástalan játék. A kettõ ellentmond ugyan egymásnak, de mégis együtt van jelen - az elõbbi azt jelenti, hogy nem kell felmutatni, hogy játszom, az utóbbi pedig, hogy a szemeken, az arcon mégiscsak látszódnia kell a gondolatoknak.

MN: Mi fogta meg a karakterben?

GT: Amikor túl voltunk a forgatás harmadán, a rendezõ elcsodálkozott azon, hogy szereti azt az embert, akit játszom. Én nem lepõdtem meg rajta - két órán keresztül nem lehet úgy nézni valakit, hogy ne kerüljön közel a nézõhöz. A film fényképésze egy "szeretnivaló" figura, akiben ugyanúgy, mint mindannyiunkban, ott nyüszít egy kis kutya-ólban az ösztön, a démon, ami bármikor elszabadulhat. Van bennünk egy másik én is, aki döngeti a kapukat, csak elfojtotta õt a civilizáció. Színészként az volt számomra a legfontosabb, hogy ismerõssé formáljam a karaktert a nézõ számára, olyanná akartam tenni õt, hogy a naivitásában, a félelmeiben, a ha-tározottságában magára ismerhessen a közönség. Meggyõzõdésem, hogy ami a vásznon vele megtörténik, bármelyikünkkel megtörténhet, ha idegen környezetben, nem várt illatok, fények, hatások közé kerülünk. Olyan új embert hozhatnak ki ezek belõlünk, akin mi magunk is megdöbbenünk.

MN: Mennyire megerõltetõ befogadni ezt a filmet?

GT: Többször elolvastam a forgatókönyvet, mielõtt elkezdtünk forgatni, de nem igazán tudtam, hová fut majd ki a történet. A Másnap szerkezetileg különbözõ mozaikokból áll össze, kevert ugyan az idõrendje, de így is megvan az eleje, a közepe és a vége. Nehéz film, ez igaz. De miért is nehéz? Talán húsz évvel ezelõtt az átlag nézõnek könnyebb lett volna megérteni, de a kultúra mostanában olyannyira le lett rántva a kommerszbe, az egyszerûbe, hogy hamarabb feladja a közönség, hogy átlásson egy ilyen filmet, mint kellene. Nem teszi már kíváncsivá, érdeklõdõvé a mûvészet a nézõket - a tömegkultúra, ez a globalizációs Coca-Cola-trágya kiszolgálja a publikumot, ami ellustítja, eltompítja az agyakat, és ennek hosszú távon a közönség látja majd a kárát. Meggyõzõdésem, hogy nekünk nem szabad ezzel foglalkoznunk. Ezt a filmet meg lehet nézni harminc év múlva is, és harminc évvel ezelõtt is be lehetett volna mutatni, mert nem egy szociomozi, ami egy-két éven belül lényegét veszíti, hanem olyan, örök érvényû alkotás, ami fontos problémákat érint. Nevesen pedig a bûnbeesés kérdését, ami - amióta világ a világ - folyamatosan izgatja és nem hagyja nyugodni az emberiséget.

Hungler Tímea

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."