tévésmaci

Pacsirtatánc

  • tévésmaci
  • 2021. október 6.

Film

Amikor Sztupa és Troché kávéztak, hátulról kellett sorba állni. 

Mint amikor fociznak a gyerekek, s az egyik elordítja magát, hogy hátulról kettőt ér, mert voltak, akik elölről álltak sorba (hogy az egyet ért-e, azt sajna nincs módunk vizsgálni, Sztupa és Troché ritkán álltak elölről sorba, ha mégis, akkor nem kávéztak). Az volt a helyzet ugyanis, hogy az elején, amikor még Ómafa úrnak kellett szólítani Ómafát, és a színe elé járulni… szóval felkeresni kies kültelki telephelyén, a kerület főterét határoló utcán állt meg a helyi vasút (az utcát nevezzük itt Rákóczi útnak, mert az oly általános, a teret meg Tanácsház térnek, mert abból is volt egy rakás). Ahogy az utolsó kocsiból leszálltál, szemben volt az önkiszolgáló bolt, a kerület kétségtelenül legnagyobb élelmiszerüzlete (nem jövünk azzal, hogy ez ma mennyire kicsinek számítana, mert nem érdekes). Volt neki egy bejárata meg egy kijárata, de a kijáraton is ért bemenni, éppúgy, mint hátulról sorban állni. Ha a bejáraton mentél be, a vásárlótérbe jutottál, mely persze csak félig volt önkiszolgáló, a húst, a kenyeret, a hűtött dolgokat kiszolgálók adták pult mögül, vásároltál és beálltál a két pénztár egyikéhez (hamarabb sorra kerültél, ha ahhoz álltál, amelyikben ült pénztáros). A pénztárban kifizetted a tejfeled meg a kiflid árát, majd kérhettél kávéblokkot. Kis tömbből tépte le a pénztárosnő, a szimpla blokkjára kékkel írták rá, hogy szimpla, a dupláéra pirossal, hogy dupla. Ha viszont a kijáraton mentél be, nyilván nem akartál sem tejfelt, sem kiflit venni, csak egy kávéra és talán egy cigarettára vásott a fogad – ekkor kellett hátulról sorba állni. Odaléptél tisztelettudóan a pénztáros háta mögé, feltehetően a torkodat is megköszörülted, s szépen kivártad, hogy az elölről álló marha kifizesse a tejfelét és a kiflijét (három húsz, mert a marhája persze két kiflit is vett). Aztán mielőtt a másik marha sorra került volna a tejfelével és kiflijével, kértél egy duplát, mert az önki hátsó traktusában, ahol a marhák a kosarukból áttelepítették a tejfelt és a kiflit a szatyrukba, aktatáskájukba, nos, ott működött egy édességbolt is kávégéppel. A kávésné húzta a karokat, s gondosan ügyelt arra, hogy a kis főzőtartály alján maradjon elég zacc, hogy neki is meg a főnökének is megérje, ha te kettő negyvenért duplázol, s persze arra is volt gondja, hogy szemmel tartsa a kávégép mellett szálanként külön celofánba csomagolt Ezüst Kossuthot, nehogy csenjen valaki belőle, mert húsz fillér volt szálja, így nem egészen becsületkasszás alapon. Hogy kik jártak ide kávézni, az külön történet, de a nők rendszerint kettesével jöttek, szimplát ittak és csevegtek egymással, a férfiak egyesével, duplát ittak, s fűzték a kávésnét. Mindenki dohányzott.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)