tévésmaci

Pacsirtatánc

  • tévésmaci
  • 2021. október 6.

Film

Amikor Sztupa és Troché kávéztak, hátulról kellett sorba állni. 

Mint amikor fociznak a gyerekek, s az egyik elordítja magát, hogy hátulról kettőt ér, mert voltak, akik elölről álltak sorba (hogy az egyet ért-e, azt sajna nincs módunk vizsgálni, Sztupa és Troché ritkán álltak elölről sorba, ha mégis, akkor nem kávéztak). Az volt a helyzet ugyanis, hogy az elején, amikor még Ómafa úrnak kellett szólítani Ómafát, és a színe elé járulni… szóval felkeresni kies kültelki telephelyén, a kerület főterét határoló utcán állt meg a helyi vasút (az utcát nevezzük itt Rákóczi útnak, mert az oly általános, a teret meg Tanácsház térnek, mert abból is volt egy rakás). Ahogy az utolsó kocsiból leszálltál, szemben volt az önkiszolgáló bolt, a kerület kétségtelenül legnagyobb élelmiszerüzlete (nem jövünk azzal, hogy ez ma mennyire kicsinek számítana, mert nem érdekes). Volt neki egy bejárata meg egy kijárata, de a kijáraton is ért bemenni, éppúgy, mint hátulról sorban állni. Ha a bejáraton mentél be, a vásárlótérbe jutottál, mely persze csak félig volt önkiszolgáló, a húst, a kenyeret, a hűtött dolgokat kiszolgálók adták pult mögül, vásároltál és beálltál a két pénztár egyikéhez (hamarabb sorra kerültél, ha ahhoz álltál, amelyikben ült pénztáros). A pénztárban kifizetted a tejfeled meg a kiflid árát, majd kérhettél kávéblokkot. Kis tömbből tépte le a pénztárosnő, a szimpla blokkjára kékkel írták rá, hogy szimpla, a dupláéra pirossal, hogy dupla. Ha viszont a kijáraton mentél be, nyilván nem akartál sem tejfelt, sem kiflit venni, csak egy kávéra és talán egy cigarettára vásott a fogad – ekkor kellett hátulról sorba állni. Odaléptél tisztelettudóan a pénztáros háta mögé, feltehetően a torkodat is megköszörülted, s szépen kivártad, hogy az elölről álló marha kifizesse a tejfelét és a kiflijét (három húsz, mert a marhája persze két kiflit is vett). Aztán mielőtt a másik marha sorra került volna a tejfelével és kiflijével, kértél egy duplát, mert az önki hátsó traktusában, ahol a marhák a kosarukból áttelepítették a tejfelt és a kiflit a szatyrukba, aktatáskájukba, nos, ott működött egy édességbolt is kávégéppel. A kávésné húzta a karokat, s gondosan ügyelt arra, hogy a kis főzőtartály alján maradjon elég zacc, hogy neki is meg a főnökének is megérje, ha te kettő negyvenért duplázol, s persze arra is volt gondja, hogy szemmel tartsa a kávégép mellett szálanként külön celofánba csomagolt Ezüst Kossuthot, nehogy csenjen valaki belőle, mert húsz fillér volt szálja, így nem egészen becsületkasszás alapon. Hogy kik jártak ide kávézni, az külön történet, de a nők rendszerint kettesével jöttek, szimplát ittak és csevegtek egymással, a férfiak egyesével, duplát ittak, s fűzték a kávésnét. Mindenki dohányzott.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.