DVD

Porfestő erő

Antonioni- és Tarkovszkij-sorozat

  • Hajnal Ernõ
  • 2013. január 19.

Film

Hogy kinek kell ma egy tűnt világról ránk maradt klasszikus? Pláne kettő! A kérdés lehetne merőben költői is, mi viszont abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy akár név szerint is meg tudjuk mondani, 2012-ben kiket örvendeztet meg e két hétpróbás kriptaszökevény.

Ehhez nem is kell mást tenni, mint szemrevételezni az angol Sight & Sound magazin idei listáját, a britek ugyanis tízévente arra vetemednek, hogy a filmvilág sok száz szakmabelijének megszondáztatásával összeállítsák minden idők legjobb filmjeinek listáját. Az idei számvetésből, mely egy kritikusok és egy filmrendezők által összeállított listát jelent, kiderül például, hogy a filmkészítők valamivel jobb véleménnyel vannak az Andrej Rubljovról (minden idők 13. legjobb filmje - megosztva Truffaut Négyszáz csapásával), mint a kritikusok (náluk csak a 27.), míg az életmű kulcsfilmjének tartott Tükörnek egy kilencedik helyezés járt kollégáktól és egy tizenkilencedik az ítészektől. A listán még további öt Tarkovszkij-film szerepel, ami meggyőző szám, ennél már csak a rajongók névsora meggyőzőbb. A 15. századi ikonfestőt olyan 21. századi arcok szavazták be, mint Mark Romanek, Walter Salles, Ulrich Seidl vagy Pálfi György, míg a Tükör rajongói között ott találjuk Lukas Moodyssont, Agnieszka Hollandot, Peter Stricklandet és Olivier Assayas-t. Örömmel nyugtázhatjuk tehát, hogy Tarkovszkij életműve, melynek díszdobozos foglalata immár nálunk is beszerezhető, meglehetősen jól tartja állásait az utókor körében, bónuszként pedig megvan a kapocs Seidl és Assayas között is. Tarkovszij és Antonioni között a kapcsot viszont Tonino Guerra jelenti, ő volt a Nosztalgia és Antonioni legfontosabb filmjeinek, így a DVD-n nemrég megjelent A kalandnak és Az éjszakának a forgatókönyvírója is. A kalandot 1960-ban a művelt cannes-i közönség még kifütyülte, ma azonban a kritikusok minden idők 21. legjobb filmjének tartják, de a rendezők szerint is benne van az első 30-ban. Ezzel szemben Az éjszaka (és itt mindenképpen óvást kell jelentenünk) a kritikusoknál csak a 377. helyre, a rendezőknél pedig a 107.-re volt csak jó. Lehetséges, hogy már megint Michael Hanekének van igaza, aki már életében temette a világ filmművészetére oly nagy hatással lévő olasz mestert, és nem átallotta porosnak nevezni az életművet. A DVD-kiadások mindenesetre por nélkül kerültek forgalomba, és a filmtörténet két kitörölhetetlen alkotójának állítanak emléket.

Andrej Tarkovszkij Iván gyermekkora (1962), Andrej Rubljov (1969), Solaris (1972), Tükör (1974), Sztalker (1979), Nosztalgia (1983), Áldozathozatal (1986), valamint Michelangelo Antonioni A kaland (1960) és Az éjszaka (1961) című filmjét az Etalon Film forgalmazza

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.