Film

Pride

Film

A szerb, a bosnyák, az albán és a meleg utazik egy autóban. Ez nem vicc, hanem Srdan Dragojevic filmje, amely műalkotás komoly dolgokat kíván firtatni: melegjogokat, toleranciát és (a balkáni) összefogást. Ráadásul mindezt könnyeden és humorosan, de inkább csak közhelyesen és didaktikusan sikerül, hisz' nem filmet, hanem röpiratot akart készíteni, társadalmi felelősségvállalás tárgyában.

Éppen oka volt rá, hiszen 2001-ben az első melegfelvonulás résztvevőit szélsőségesek összeverték Belgrádban, 2010-ben már volt rendőri védelem, tavaly viszont felvonulás sem: lefújták, mert veszélyes.

A mű Kusturica-féle mélybalkáni hangulatban próbálja tisztára mosni a múlt jelenbe nyúló foltjait, mérsékelt sikerrel. Nem elég ugyanis, hogy az első melegfelvonulást rendező aktivistákat kell megvédeni, de nem másoknak, mint a délszláv háború macsó veteránjainak és nyugdíjas maffiózóknak. Amihez kell egy sebesült bulldog és egy karakán menyasszony, aki nem hajlandó addig férjhez menni homofób vőlegényéhez, amíg az védelmet nem biztosít a megsértett meleg esküvőszervezőnek, a mondott bulldogot megmentő állatorvos párjának. Helyben azonban nem akad segítőtárs, tehát sereget kell toborozni egy rózsaszín kisautóval - csupa egymást szapuló exjugoszláv verőlegényből. Így meglesz a hőn vágyott, ám tökéletesen abszurd összefogás, és a verekedésbe, sőt halálesetbe torkolló "keserédes" befejezés. A tanulság pedig: a melegek cukik és szerethetők, a nyugdíjas maffiózók is azok, tehát szeressük egymást, kedves szerbek, albánok, bosnyákok és mindenki kerek e világon.

Forgalmazza a Mozinet

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.