Film

Pride

Film

A szerb, a bosnyák, az albán és a meleg utazik egy autóban. Ez nem vicc, hanem Srdan Dragojevic filmje, amely műalkotás komoly dolgokat kíván firtatni: melegjogokat, toleranciát és (a balkáni) összefogást. Ráadásul mindezt könnyeden és humorosan, de inkább csak közhelyesen és didaktikusan sikerül, hisz' nem filmet, hanem röpiratot akart készíteni, társadalmi felelősségvállalás tárgyában.

Éppen oka volt rá, hiszen 2001-ben az első melegfelvonulás résztvevőit szélsőségesek összeverték Belgrádban, 2010-ben már volt rendőri védelem, tavaly viszont felvonulás sem: lefújták, mert veszélyes.

A mű Kusturica-féle mélybalkáni hangulatban próbálja tisztára mosni a múlt jelenbe nyúló foltjait, mérsékelt sikerrel. Nem elég ugyanis, hogy az első melegfelvonulást rendező aktivistákat kell megvédeni, de nem másoknak, mint a délszláv háború macsó veteránjainak és nyugdíjas maffiózóknak. Amihez kell egy sebesült bulldog és egy karakán menyasszony, aki nem hajlandó addig férjhez menni homofób vőlegényéhez, amíg az védelmet nem biztosít a megsértett meleg esküvőszervezőnek, a mondott bulldogot megmentő állatorvos párjának. Helyben azonban nem akad segítőtárs, tehát sereget kell toborozni egy rózsaszín kisautóval - csupa egymást szapuló exjugoszláv verőlegényből. Így meglesz a hőn vágyott, ám tökéletesen abszurd összefogás, és a verekedésbe, sőt halálesetbe torkolló "keserédes" befejezés. A tanulság pedig: a melegek cukik és szerethetők, a nyugdíjas maffiózók is azok, tehát szeressük egymást, kedves szerbek, albánok, bosnyákok és mindenki kerek e világon.

Forgalmazza a Mozinet

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”