Interjú

„Pusztán színészet”

Yarit Dor intimitáskoordinátor (IC)

Film

Az IC-ként az Egyesült Királyságban elsőként dolgozók egyikeként olyan produkciók szexuális tartalmú és meztelenséget megjelenítő jeleneteinek forgatását felügyelte, mint A Bridgerton család, a Shadow and Bone – Árnyék és csont, az Atlanta vagy a Tőrbe ejtve folytatása. Mi a dolga egy erotikus jelenetnél, előírja-e a szereplőknek, hogy hova nyúlhatnak s hova nem, és az IC jelenléte valóban kiöli-e a spontaneitást a színészekből – ilyeneket kérdeztünk tőle.

Magyar Narancs: Az amerikai színészek céhének meghatározása szerint az intimitáskoordinátor egy összekötő, szószóló a színészek és a produkció között az olyan jeleneteknél, amelyek meztelenséget és szimulált szexet tartalmaznak. Tehát pontosan mi is a munkája?

Yarit Dor: Tanácsadóként működök, aki harmadik félként támogatja a színészeket és a stábot az intim jelenetek felvételekor. Rengeteg megoldandó probléma merülhet fel, például a rendező be akar mutatni valamit, de a színészek korlátozzák, hogy mit fednek fel a testükből. Ezt akár a szerződésük is tartalmazhatja, de a szexuális beleegyezést szabályozó törvény szerint a forgatás napján is dönthetnek úgy, hogy többet vagy épp kevesebbet mutatnak. A pozíciómhoz tartozik az idevágó törvények és szabályozások betartatása, a színészek szerződésének ismerete: nemcsak az, hogy kinél szerepel meztelenségre vonatkozó rész, de az is, hogy a forgatási helyszínként szolgáló ország törvényei mit engednek meg. Ezeket mind tudnom kell a másik feladatom, az intim jelenetek koreográfiája miatt is: milyen képeket, milyen akciót mutathatunk, ahhoz hogyan kell pozicionálni a színészeket és a kamerát. Elengedhetetlenek tehát a filmszakmai alapismeretek: fényképezés, kameraszög, világítás, jelmezek. Ahhoz, hogy együtt tudjak működni velük, ismernem kell az egyes részlegek feladatát is. Ahogy az operatőröknek és a trükkszakembereknek megvannak a speciális eszközeik, úgy az IC-knek is: ilyen például a párnázást biztosító felszerelés, amely megakadályozza, hogy a színészek nemi szerve összeérjen. Szintén a feladataim közé tartozik, hogy lezárást biztosítsak a színészeknek, hogy maguk mögött hagyhassák az átélteket. Forgatáskor az adott szituáció ugyan nem valódi, de az érzések, amelyeket közben tapasztalnak, nagyon is azok: mindenki másképpen működik, de egy meztelenkedést vagy szexuális erőszakot tartalmazó jelenet felvétele után van, akinek szüksége van beszélgetésre. Viszont csak mentális elsősegélynyújtó vagyok, nem terapeuta: különböző gyakorlatokkal tudok segíteni a színészeknek.

MN: Harci jelenetekért felelős színházi fight directorként és mozdulatrendezőként dolgozott. Az intimitásrendezők előbb dolgoztak színházakban, mint a filmnél. Fontos a forgatásoknál a színházi tapasztalat?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is. Munkássága középpontjában a normák, a hatalmi technológiák, a queer identitás, valamint a magánélet és az intimitás politikájának kérdései állnak.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Megbillenve

Eddig csak a fideszes médiagépezet és a kormányzati, állami propaganda folytatott lélektani hadviselést (is) Magyar Péter ellen, ám jó ideje működik ez már visszafele is – úgy tűnik, nem is hatástalanul.

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.