Interjú

„Senki sem akar Hollywoodban élni”

Michael Jamin forgatókönyvíró

Film

Ma forgatókönyvíróként könnyebb betörni Hollywoodba, mint pár évtizede, ám sokkal nehezebb belőle megélni – állítja az Egy kapcsolat szabályai, a Beavis és Butt-head és számos egyéb mű forgatókönyvírója, aki szerint a streamingplatformok fenekestül felforgatták a filmipart, ám közben az írók fizetését elfelejtették megreformálni. Interjú az írósztrájk amerikai résztvevőjével.

Magyar Narancs: Véget érni látszik az írók sztrájkja, a legutóbbi 2007 és 2008 fordulóján 99 napig tartott, ez még hosszabb volt. Végül is hogy alakult?

Michael Jamin: Nem látok a színfalak mögé, de az, hogy a színészek is sztrájkba léptek, némiképp felgyorsította a folyamatokat. Már amikor a Writers Guild of America, röviden a WGA (Amerikai Forgatókönyvírók Céhe – a szerk.) bejelentette a sztrájkot, tudtam, hogy nem lesz egyszerű menet: az írók és a szembenálló producerek oldaláról is a dolgok újragondolását követeli meg a helyzet. Ez most más volt, mint a 2007/2008-as munkabeszüntetés. Az írók valódi változásokat akartak, hiszen a stúdiók azóta teljesen átalakították az üzleti modelljüket, csak épp azt nem változtatták meg, ahogy az írókat fizetik. Annak idején a tévén volt a hangsúly, ehhez igazodtak a fizetések, ma már viszont mindenki a streamingre hajt. Ehhez mérten kellett újratárgyalni mindent.

MN: A korábbi sztrájk fő oka az úgynevezett újmédia volt, az internetes kölcsönzések és újra­játszások után járó jogdíj. Most ugyanúgy egy „új média” miatt ment a vita.

MJ: A legutóbbi munkabeszüntetés valójában a hatáskörökről szólt: az írók szerettek volna hatáskört szerezni a legújabb újmédia felett is. Akkoriban viszont még senki nem tudta, hogy mi a fene is ez az újmédia. Ma már tudjuk: úgy nevezzük, hogy streaming. A WGA viszont volt annyira előrelátó, hogy tudta, az íróknak ezen az új platformon is jogot kell gyakorolniuk a saját szellemi termékük felett. Az írókat ugyanis egyáltalán nem érdekli, hol nézed a sorozatukat: a tévében, egy kábelcsatornán, DVD-n vagy valamelyik streamingen – nekünk tökmindegy, hol és hogyan fogyasztod, mi ugyanannyi munkát tettünk bele. Épp ezért elvárjuk, hogy a fizetségünk is ennek megfelelő legyen.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.